شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲

برنامه محبوب تلویزیون چرا به پخش نرسید؟

«کلاه قرمزی» از فرش قرمز به خط قرمز رسید!

کلاه قرمزی*

سینماپرس: پول سر منشأ بسیاری از اختلافات و دشمنی‌هاست و ممکن است دود ناشی از این اختلاف‌ها در چشم کسانی برود که هیچ نقشی در بروز اختلافات نداشته اند، قضیه پخش نشدن برنامه تلویزیونی محبوب «کلاه قرمزی» هم چنین داستانی را دارد.

پول سر منشأ بسیاری از اختلافات و دشمنی‌هاست و ممکن است دود ناشی از این اختلاف‌ها در چشم کسانی برود که هیچ نقشی در بروز اختلافات نداشته اند، قضیه پخش نشدن برنامه تلویزیونی محبوب «کلاه قرمزی» هم چنین داستانی را دارد؛ جایی که اختلاف مالی میان تیم تولید و مدیریت شبکه ۲سیما موجب شد تا به رغم آماده شدن مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی، امسال هم خبری از پخش آن از تلویزیون نباشد. در واقع برنا مه ای که روزگاری برایش فرش قرمز پهن می کردند، حالا نماد خط قرمزی شده که رسانه ملی در روزگار بی پولی برای تولیدکنندگان سرسخت در مسائل مالی یا به زعم خود زیاده خواه می کشد!

«کلاه قرمزی» تا سال‌ها محبوب ترین عروسک تلویزیونی محسوب می شد و با آنکه دیگر عروسک‌های اضافه شده به این برنامه محبوبیت و مخاطبان خاص خود را پیدا کرده بودند، برند نام «کلاه قرمزی» حفظ شده و هر سال برنامه کلاه قرمزی در جمع محبوب ترین برنامه‌های تلویزیونی قرار می گرفت. با اینکه شبکه ۲ سیما و عوامل تولید کلاه قرمزی عنوان کرده بودند سری جدید این مجموعه عروسکی نوروز ۹۶ از تلویزیون پخش خواهد شد، در فاصله چند روز تا تحویل سال، تهیه‌کننده کلاه قرمزی و مدیر شبکه ۲ سیما در گفت‌وگوهای جداگانه ای ضمن اعلام پخش نشدن کلاه قرمزی هر یک دیگری را به کار شکنی، زیاده خواهی و همکاری نکردن برای پخش کلاه قرمزی محکوم کردند.
اختلاف میان تیم تولید و شبکه نیز از جایی آغاز شد که عوامل کلاه قرمزی دستمزد بیشتری برای کارشان طلب کردند. آنها که به خاطر برنامه‌های سال‌های قبل نیز از صداوسیما طلبکار هستند با یک حساب سرانگشتی عنوان کردند که صداوسیما به خاطر تبلیغات قبل، حین و بعد از برنامه کلاه قرمزی چیزی حدود ۲۵ میلیارد تومان درآمدکسب می کند! آنها معتقدند به خاطرمنفعتی که کلاه قرمزی برای صداوسیما دارد، تلویزیون نیز باید علاوه بر تسویه بدهی‌های قبلی، روی دستمزد عوامل نیز تجدید نظر کند؛ موضوعی که در یادداشت حمید مدرسی تهیه‌کننده کلاه قرمزی نیز به چشم می‌آید. در عوض محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه ۲ نیز در مصاحبه ای عوامل برنامه کلاه قرمزی را به زیاده خواهی متهم کرده است.
با کوتاه نیامدن هیچ کدام از طرفین دعوا، تلویزیون نیز صورت مسئله را پاک کرد وبا عدم پخش کلاه قرمزی ۹۶، گلچینی از برنامه‌های کلاه قرمزی در سال‌های گذشته را برای پخش تدوین کرده و روی آنتن فرستاده است.
اما این وسط تکلیف بیننده‌ها چه می شود؟ تلویزیون به غیراز یکی دو برنامه استثنا مانند برنامه ۹۰ شبکه ۳ هیچ گاه برندهای تلویزیونی را حفظ نکرده و گاهی با دست خود وآگاهانه آنها را به نابودی کشانده است. محبوبیت کلاه قرمزی آنقدر زیاد است که اگرچه ایرج طهماسب با فاصله حدود ۱۰ سال یک بار فیلمی سینمایی از کلاه قرمزی به سینما می فرستد، اما آن فیلم جزو پر فروش‌ترین‌های سال سینما می شود. کلاه قرمزی به عنوان نوستالژی ایرانی‌ها قابلیت پولسازی برای تلویزیون وسینما را دارد و همان طور که تهیه کننده کلاه قرمزی در یادداشتش اشاره کرده صرفاً برای کلاه قرمزی تلویزیونی ۲۵ میلیارد تومان جذب آگهی تلویزیونی داشته است! با این وجود تلویزیون حاضر نیست برای کلاه قرمزی هر هزینه ای را بپردازد و تیم تولید حاضر نیست از خواسته‌های مالی خود عقب نشینی کند. اکنون با پخش نشدن مجموعه کلاه قرمزی مشخص نیست تکلیف قسمت‌های تولید شده چه خواهد شد. سینماژورنال در گزارشی درباره سرنوشت «کلاه قرمزی ۹۶»می نویسد: حق پخش قانونی این فصل از «کلاه قرمزی» هم مانند فصول پیشین در اختیار رسانه ملی است!
به این ترتیب ناگفته پیداست که باید فکر پخش این فصل را از مدیوم هایی مانند شبکه خانگی هم از سر بیرون کنیم؛ مجموعه‌ای که رایتش در اختیار رسانه ملی است فقط به یک شرط می‌تواند از رسانه ای دیگر پخش شود و آن هم کسب رضایت تولیدکنندگان از مالک اصلی که سازمان باشد، است! با اتفاقات اخیر بعید است مدیران رسانه ملی به این راحتی‌ها رایت را به تهیه‌کننده‌ای که مدام از آنها گلایه کرده واگذار کنند!
می‌ماند یک احتمال؛ حل مشکلات پیش‌رو و تعامل و در نهایت قرار دادن این فصل در کنداکتور پخش رمضان امسال!

* جوان

نظرات

  • سپهر ۱۳۹۶/۰۱/۰۷ - ۰۲:۵۸
    0 0
    به نظر دلیلش کاملا شفاف هست این نوع برخورد رو با هر هنرمندی داشته باشی رانده میشه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.