چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

نقد شفاهی سریال های نوروزی در گفتگو با آذین؛

انتقاد از ضعف و کاستی رسانه ملی و ناتوانی در پاسخگویی به مطالبات عمومی/ سریال هایی که چنگی به دل نزد!

علی البدل-دیوار به دیوار-مرز خوشبختی

سینماپرس: آذین گفت: سینما و رسانه ملی در مناسبت ها وظیفه و رسالت شاخص و شامخی دارند، با آنکه ۳ سریال اجتماعی با چاشنی طنز اعتقادی از شبکه های مختلف سیما برای مردم پخش شد اما به دلیل ضعف ها و کاستی هایی نتوانستند نمره قبولی از مخاطب بگیرند.

جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با خاتمه تعطیلات نوروزی با انتقاد از عملکرد سازمان صدا و سیما برای تولید آثار مناسبتی گفت: با توجه به وجود ایام ویژه در فرهنگ و تقویم تاریخی و اجتماعی ایران روزها و ایام خاصی وجود دارند که بر مبنای آن ها مسئولان و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی می توانند برنامه های مناسب و هماهنگ با خواسته ها، علایق و پسند عمومی تولید کنند. در همین ارتباط سینما و رسانه ملی وظیفه و رسالت شاخص و شامخی دارند. به دلیل آنکه این هر ۲ از رسانه های تأثیرگذار در رشد و اشاعه فرهنگ و ارتقای دانش و آگاهی عمومی هستند مردم از آن ها انتظارات و مطالبات ویژه ای هم دارند از همین رو رسانه های سینما و سیما باید برای این ایام ویژه برنامه هایی کاملاً ویژه با توجه به اوقات فراغت و جایگاه های اجتماعی آن ویژگی ها در میان مردم تدارک ببینند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ضرورت برنامه ریزی و برنامه سازی هدفمند و همسو با خواسته های جامعه همچنان حرف اول را در مناسبت سازی ها می زند لذا استمرار تولید و پخش برنامه های مناسبتی یک ضرورت تاریخی و اجتماعی است. به همین خاطر رسانه ملی امسال هم در ایام نوروز ۹۶ که ایامی خجسته و مبارک است و در فرهنگ ایرانیان جایگاهی برجسته دارد عیدی ویژه ای را تدارک و ارائه کرد. از آنجا که این ویژه برنامه ها و از جمله مجموعه های تلویزیونی باید کاملاً با مولفه های مخاطب پسند و مردمی همراه گردند و همچنین دارای معیارهای اصولی، استاندارد و هنرمندانه باشند برای آن ها حساب ویژه باز می شود ولیکن ارمغان های نوروزی ۹۶ تلویزیون چندان چنگی به دل نزده است!

آذین خاطرنشان کرد: با آنکه ۳ سریال اجتماعی با چاشنی طنز اعتقادی از شبکه های مختلف سیما برای مردم پخش شد اما به دلیل ضعف ها و کاستی هایی نتوانستند نمره قبولی از مخاطب بگیرند گرچه بینندگانی هم داشتند ولی حضور این بینندگان پای گیرنده های تلویزیون دلیل خوب بودن و یا ممتاز بودن این سریال ها نبود. این سریال ها در چند مشکل اصل مشترک داشتند؛ موضوعات تکراری و مضامین کلیشه ای در هر ۳ سریال به چشم می خورد در کنار این معضل علیرغم استفاده از هنرمندان حرفه ای در پشت و جلوی دوربین و همچنین بهره برداری از حضور بازیگران شاخص ولی به دلیل استفاده نکردن درست و هدایت نشدن قوی بازیگران و ضعف های فراوان شخصیت پردازی و داستان های ضعیف و کارگردانی متوسط هیچکدام نه تنها در کارنامه هنری سازندگان آن ها امتیازی بالا محسوب نمی شوند که در میان سریال های تلویزیون هم جزو آثار درجه یک و به یاد ماندنی نیستند.

این منتقد سینما و تلویزیون سپس با بیان اینکه خصیصه های این ۳ سریال که باعث شدند هیچکدام از آن ها نتوانند با اقبال گسترده مردمی روبرو شوند اظهار داشت: تکرار کلیشه ها در هر ۳ آن ها بوده است. مجموعه تلویزیونی «دیوار به دیوار» به نوعی کلیشه همان مشابه های «همسایه ها» است که این بار با دیالوگ ها و شوخی های روزمره تکرار شده بود و حرفی تازه برای مخاطب نداشت. سریال «مرز خوشبختی» با دستمایه قرار دادن یک سوژه نخ نما که در صدها فیلم و سریال داخلی مورد استفاده قرار گرفته است و بازی های ضعیف و کارگردانی کم توان نتوانست جایگاه سهیلی زاده را به عنوان کارگردان سریال های تلویزیونی ارتقا دهد.

آذین تأکید کرد: سیروس مقدم با پیشینه ای مثبت در حوزه مجموعه سازی با ارائه «علی البدل» بسیار دورتر از مجموعه موفق «پایتخت» ایستاد. «علی البدل» ترکیبی آشفته از فیلم «ایران برگر» و مضامین «پایتخت» بود که مانند ۲ سریال دیگر نه فقط در درام سازی به توفیق نرسید که نتوانست در ارائه طنز و نکات انتقادی اجتماعی موفق شود. کارنامه رسانه ملی با ارائه این ۳ سریال متوسط و زیر متوسط کارنامه درخشانی در نوروز ۹۶ نیست و ضرورت برنامه سازی استاندارد و آثار مفرح، امیدآفرین و با نشاط در ایام مناسبتی به ویژه نوروز باستانی کاملاً به چشم می خورد.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: رسانه ملی می توانست به جای پر کردن جدول برنامه های خود با این ۳ مجموعه نه چندان مخاطب پسند دست کم یک سریال اجتماعی خانوادگی مفرح، شادی آفرین و مردمی تولید کرده و مخاطب را با رسانه ملی آشتی دهد و همچنین راه برگشت برخی از مخاطبان ماهواره ها به سوی رسانه ملی را هموار کند لیکن نداشتن برنامه و هدفمندی در تولید و ارائه برنامه ها و مجموعه ها و استفاده نکردن از هنرمندان حرفه ای و نبود خلاقیت و نوآوری سبب شد تا رسانه ملی در این زمینه به توفیق نرسیده و همچنان آثار آن نمایشگر ضعف ها و کاستی های صدا و سیما و ناتوانی در پاسخگویی به مطالبات و خواسته های رهبری و مردمی باشد.

نظرات

  • سوسن ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۷:۵۱
    2 0
    شبکه دو که افتضاح بود کاش حداقل با کلاه قرمزی به توافق می رسیدن
  • مرتضی ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ - ۰۹:۳۶
    1 0
    سریالها و برنامه های بشدت ضعیف و غیرجذاب. حتی دریغ از یک کلیپ جدید برای سال نو. دریغ از چند تا آهنگ شادی بخش. لااقل بذارین برنامه های شادو از تلویزیون خودی ببینیم نه ماهواره های غریبه.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.