دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵

سید جواد هاشمی در گفت‌وگو با سینماپرس عنوان کرد:

هرکسی درد انقلاب داشته آثار بهتری از خود به‌جا گذاشته است/ هنر ناب، بی بدیل و بی‌نظیر در ذهن «آوینی» شکل گرفت

سید جواد هاشمی در  بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان

سینماپرس: سید جواد هاشمی با تاکید بر اینکه گره زدن انقلاب به هنجارهای اجتماعی در طول تاریخ ۳۸ ساله‌ی آن، باعث شده تا هیچ تعریف جداگانه‌ای از هنر انقلاب ارائه نشود، گفت: هنر انقلاب نه فقط در سینما بلکه در شعر، داستان نویسی و ... از سال‌های اولیه انقلاب تا به امروز با یک سیر نزولی مواجه بوده است.

سید جواد هاشمی، بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر، در گفت‌وگو با سینماپرس با اشاره به نگاه هنری شهید مرتضی آوینی گفت: نگاه شهید آوینی در وهله اول یک نگاه اعتقادی - فرهنگی بود.

این هنرمند با اشاره به نگاه متعهدانه شهید آوینی به هنر، او را یک هنرمند با استعدادی خواند که هنر را از دریچه دین نگاه می‌کرد، موضوعی که به همین خاطر می‌توان به راحتی پاک‌ترین نگاه تاریخی - هنری در کشورمان را متعلق به هم‌فکران او دانست.

بازیگر فیلم «اخراجی‌ها» درباره شهید آوینی ادامه داد:من تقریبا با شهید آوینی آشنایی داشتم و گمانم پنج باری با ایشان از نزدیک ملاقات و صحبت کرده باشم. به اعتقاد من شهید آوینی اول با اعتقاد خود و سپس با هنری که داشت پیش رفت، تا جایی که از نظر من یک هنر ناب، بی بدیل و بی‌نظیر در ذهن او شکل گرفت به حدی که او را نزد همگان بزرگ کرد. به نظر من ایشان واقعا اهل قلم و تولید بود.

هاشمی درباره ارزیابی شخصی خود از جایگاه هنر میان مردم اذعان کرد: با توجه به این‌که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود، در ذیل آن یکی از مهم‌ترین دگرگونی‌ها در عرصه فرهنگی و هنری کشورمان نیز صورت گرفت. به اعتقاد من شاید در زمینه‌های اقتصادی و ... پیشرفت چشم‌گیری طی این سال‌ها نداشتیم؛ اما سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب طی یک شرایط ویژه‌ای از یک سینمای لُمپن و صرفا تفریحی به یک فضای هنری و فرهنگی تبدیل شد و توانست جایگاه ویژه‌ای برای خود در دنیا دست و پا کند. این اتفاق نشان دهنده این است که ما در زمینه فرهنگ و هنر پیشرفت داشتیم، اتفاقی که می‌توانست سریع‌تر هم رخ دهد.

این بازیگر با بیان این‌که هنر انقلاب نه فقط در سینما بلکه در شعر، داستان نویسی و ... نیز از سال‌های اولیه انقلاب تا به امروز یک سیر نزولی داشته است، علت آن را گذر زمان خواند و افزود: از نظر من تا حدودی طبیعی است و چندان نمی‌توان بر آن خرده گرفت.

او در این‌باره تصریح کرد: گره زدن انقلاب به هنجارهای اجتماعی در طول تاریخ ۳۸ ساله‌ی گذشته باعث می‌شود من بگویم هیچ تعریف جداگانه‌ای نمی‌شود از هنر انقلاب ارائه داد.

هاشمی در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا می‌توانید مصادیقی از هنرمندان و آثار شاخص انقلابی آن‌ها را مثال بزنید، اظهار کرد: ما اگر انقلاب را صرفا یک انقلاب مذهبی ببینیم، شاخص‌های‌مان در این زمینه جدا می‌شود، به گونه‌ای که با اسامی خاصی مواجه می‌شویم. اما در مقابل اگر انقلاب را انقلابی سیاسی قلمداد کنیم، تعداد دیگری از نام‌ها نیز به ذهن می‌آیند؛ بنابراین به اعتقاد من شاخص‌های انقلابی وسعت بالایی دارد تا جایی که به این سادگی نمی‌شود درمورد آن‌ها صحبت کرد و از هنرمند یا هنرمندان خاصی نام برد، چرا که این موضوع نیازمند یک شاخه‌بندی مناسب، آن هم با در نظر گرفتن موازین خاص خودش است. اما در کل به شخص معتقدم هرکسی درد انقلاب داشته آثار بهتری از خود به‌جا گذاشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.