چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴

اکبر نبوی رو در رو با کمال تبریزی/ تذکر داده بودم که «سرزمین کهن» ضدامنیتی است!

شهاب حسینی در مجموعه تلویزیونی «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی

سینماپرس: اکبر نبوی می‌گوید رسانه ملی نسبت به هشدارهای او درباره نکات ضدامنیت ملی سریال سرزمین کهن بی‌اعتنا بوده‌ است.

اکبر نبوی می‌گوید رسانه ملی نسبت به هشدارهای او درباره نکات ضدامنیت ملی سریال سرزمین کهن بی‌اعتنا بوده‌ است. این منتقد و کارشناس سینما که در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، عضو هیئت داوران بخش اصلی بود، طی یادداشتی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده، درباره سریال جنجالی سرزمین کهن به کارگردانی کمال تبریزی که پخش چهار قسمت آن منجر به اعتراض بختیاری‌ها در شهرهای خوزستان شد به نامه‌ای اشاره کرده که پس از تماشای سریال سرزمین کهن و پیش از پخش آن به مدیران سیما نوشته و آنها را به شدت نسبت به محتوای ضدامنیتی این سریال آگاه کرده است.

سؤالی که با انتشار این نامه توسط اکبر نبوی پیش می‌آید، این است که مدیران سیما به چه دلیلی در آن زمان به گزارش فردی که خود او را مأمور بررسی سریال کرده‌اند، توجهی نکرده‌اند و همین بی‌توجهی سبب شد تا پخش سریال پس از چهار قسمت به ایجاد آشوب و اعتراض هموطنان بختیاری در بخشی از استان خوزستان منجر شود.

نبوی در این‌باره می‌نویسد: پاییز سال 89 خورشیدی از سوی یکی از مدیران سیما از بنده خواسته شد تا بخش نخست سریال سرزمین کهن را ببینم و اگر نکته‌ای به نظرم می‌رسد، بگویم. من سریال را دوبار در دفترم و با دقت دیدم و نظراتم را طی نامه‌ای اعلام کردم. متأسفانه به‌رغم موافقت اولیه با انجام اصلاحات، با حذف سؤال‌برانگیز من از فرآیند اصلاح اشکالات، نامه‌ام به کناری نهاده شد و سرانجام سریال با همان مشکلات جدی پخش شد و پس از پخش سه یا چهار قسمت، با اعتراض سنگین و خشم‌آلود هموطنان بختیاری روبه‌رو پخش آن متوقف شد و تا هنوز سرنوشتش روشن نیست.

فیلمنامه نسبت به مقطعی که آن را روایت می‌کند، مخدوش و دارای نگاهی تحریف‌گرا و به ویژه نسبت به جریانات مذهبی آن روزگار بغض‌آلود و تقریباً کینه‌ورزانه است. چند نمونه برای اثبات این مدعا کافی است: هر ناآگاه و بیسوادی می‌داند که اگر اقدام فدائیان اسلام مبنی بر ترور رزم‌آرا نبود، احتمال ملی شدن نفت به شدت کمرنگ می‌شد و انگلستان و نیروهای وابسته داخلی‌اش در برابر این اقدام ملی ایستادگی می‌کردند. ترور رزم‌آرا کمر مخالفان داخلی و خارجی نهضت ملی شدن نفت را شکست. با این وجود، سریال از کنار حادثه‌ای به این بزرگی با خونسردی و بی‌تفاوتی شگفت‌انگیزی عبور می‌کند. نماینده تفکرات مذهبی در سریال استاد حسین کاشیکار است و نماینده نیروهای ملی دکتر حکیم‌السلطنه. اولی فردی بیسواد، عصبی و پرخاشگر است و حس علاقه در مخاطب برنمی‌انگیزد و دومی فردی با سواد، خدمتگزار مردم، فهیم، اهل خطر، و دوست داشتنی است. اصرار شگفت‌انگیز سریال برای گفتن فدائیان به جای فدائیان اسلام یکی دیگر از رفتارهای عجیب است. در هیچ‌کدام از تظاهرات مردم، جز یک‌بار، هیچ عکسی از آیت‌الله کاشانی دیده نمی‌شود.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: سریال به شدت علیه امنیت ملی است. در تاریخ معاصر ایران یکی از اقوامی که هیچ مشکل امنیتی برای کشور نداشته‌اند و هیچ قدرت خارجی نتوانسته است از آنها علیه منافع کشور سوءاستفاده کند، قوم بختیاری است. با این حال نویسنده سریال، پلیدترین شخصیت‌های خود را از این قوم برگزیده و با اصرار تمام در کل سریال بر بختیاری بودن آنها تأکید دارد و این خانواده از آغاز تا انجام سریال حضوری ویرانگر و ضدملی دارند. سازندگان سریال چشم خود را بر تمام برنامه‌ریزی‌ها و دسیسه‌های امریکا و انگلستان برای انجام کودتا علیه نهضت مردم و دولت مصدق، بسته است و من تردید ندارم که در این امر آگاهی و قصدی «این زمانی» وجود دارد. در مجموع به نظر من این سریال را نمی‌توان پخش کرد، چراکه فارغ از نکته‌هایی که اشاره کردم، هیچ نگاه کاوشگر و عمیقی به آن روزگار و حوادث اصلی آن ندارد و چنانچه قرار باشد که از آن استفاده شود، حتماً باید محتوای آن تغییر کند و سکانس‌های بسیاری از آن حذف و سکانس‌های مهم و خطیری به آن اضافه شود که البته معلوم نیست قابل استفاده باشد یا خیر.
به گزارش «جوان» کمال تبریزی مدتی است که در حال تولید بخش‌های باقی مانده از این سریال است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.