شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸

واکنش یک رسانه به پذیرفته شدن «لرد» در جشنواره کن

ارائه مجوز به کارگردان «یک خانواده محترم» تأثیرش را گذاشت

فیلم سینمایی لِرد

سینماپرس: فیلم سینمایی «لرد» که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر پذیرفته نشد و همچنان مجوز اکران آن در ایران صادر نشده در بخش خارج از مسابقه جشنواره «کن» پذیرفته شده است. گفته می‌شود حجم بالای ممیزی‌های فیلم دلیل اصلی پذیرفته نشدن این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بوده است!

به گزارش سینماپرس، جوان نوشت: پس از آنکه فیلم موهن و ضد ملی «یک خانواده محترم» که با بودجه و حمایت دولتی تولید شده بود، چند سال پیش در جشنواره فیلم کن شرکت کرد و مایه آبروریزی برای ملت ایران شد، حالا خبر می‌رسد که فیلم «لرد» ساخته فیلمساز مسئله‌دار دیگری به جشنواره کن ارسال شده است.

 فیلم سینمایی «لرد» که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر پذیرفته نشد و همچنان مجوز اکران آن در ایران صادر نشده در بخش خارج از مسابقه جشنواره «کن» پذیرفته شده است. گفته می‌شود حجم بالای ممیزی‌های فیلم دلیل اصلی پذیرفته نشدن این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بوده است!

محمد رسول‌اف، فیلمساز حاشیه‌داری است که در سال ۸۸ زمانی که با همکاری جعفر پناهی در حال ساخت یک فیلم زیرزمینی و بدون مجوز بود از سوی نهادهای نظارتی دستگیر شد، بدون مجوز به کن رفت! به نظر می‌رسد سازمان سینمایی همچنان ساز و کار مشخصی برای گرفتن مجوز ارسال فیلم به جشنواره‌های خارجی ندارد و فیلم‌هایی از این دست به راحتی می‌توانند با شرکت در جشنواره‌های خارجی تصویرهای عجیب و غریب خود از ایران را به مردم دنیا نشان دهند. قوانین وزارت ارشاد هیچ‌گونه محدودیتی برای فیلمسازانی که اقدام به تولید آثار ضد ملی می‌نمایند در نظر نگرفته است.

عرضه آثاری که از جامعه ایران تصویری اغراق شده و غیرمنصفانه ارائه می‌دهند به جشنواره‌های خارجی همواره از سوی برخی فیلمسازانی که به دنبال منفعت از راه حراج آبروی هموطنان‌شان هستند، انجام شده و وزارت ارشاد هیچ محدودیتی برای این فیلمسازان در نظر نگرفته است. جالب است که برخی از این فیلمسازان در برخی مقاطع از بودجه‌های کاملاً دولتی برای تولید آثار ضدملی خود استفاده کرده و این آثار را در جشنواره‌های غربی ارائه و به نمایش درآورده‌اند. حتی در برخی مواقع این فیلمسازان از سوی مدیران دولتی مورد پشتیبانی و حمایت پیش و پس از تولید قرار گرفته‌اند. سیمافیلم زیرمجموعه رسانه ملی 50 درصد سرمایه یک خانواده محترم را تأمین کرده بود. محمد آفریده، مدیر سابق انجمن سینمای جوان تمام‌قد از سازنده این فیلم حمایت کرد و هرگز حاضر نشد به اشتباه خود اعتراف کند. مسعود بخشی، سازنده فیلم «یک خانواده محترم» به تازگی از سوی وزارت ارشاد برای ساخت یک فیلم مجوز گرفته است؛ چرخه‌ای معیوب که پیامی جز وجود حاشیه امن برای ادامه این روند ندارد. برای تکرار نشدن افتضاح «یک خانواده محترم» لازم بود وزارت ارشاد تمهیداتی برای تکرار نشدن تولید و ارائه فیلم‌های جشنواره‌ای ضد ملی بیندیشد، اما این اتفاق نیفتاد و به طور طبیعی شاهد ادامه روند قبلی هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.