یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶

با حضور جمعی از هنرمندان و مردم هنر دوست

وداع هنرمندان با «عارف لرستانی» و بدرقه اش به خانه ابدی/ مردی که دوست داشت در خواب بمیرد!

تشییع عارف لرستانی

سینماپرس: مراسم وداع با «عارف لرستانی» با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان وی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تشییع پیکر «عارف لرستانی» بازیگر تلویزیون و تئاتر دقایقی پیش از مقابل تالار وحدت آغاز شد.

بنا بر این گزارش، سیامک انصاری، برزو ارجمند، سروش صحت، شاهین جمشیدی، سحر ولدبیگی، علی فروتن، خسرو احمدی، نرگس محمدی، پرستو صالحی، شهره سلطانی، کوروش سلیمانی، حسین رفیعی، الهام صفوی زاده، ارسطو خوش رزم و ... از جمله هنرمندان حاضر در مراسم هستند.

مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط جواد هاشمی آغاز شد و اجرای آن را شاهین جمشیدی برعهده گرفت. وی در ابتدا شعر «روزها فکر من این است و همه کس سخنم که چرا غافل از احوال دل خویشتنم» را خواند و گفت: امروز همه اینجا جمع شدیم تا با هنرمند قلب‌ها وداع کنیم، قطعا نام و اثر عارف عزیزمان تا ابد در قلب و ذهن ما باقی خواهد ماند. چقدر جای عارف پیش مادرش خالی بود، مادری که داغ فرزند دیده، پدرش که همیشه با افتخار از اصالت و پدرش صحبت می‌کرد، چقدر جایش خالی ماند پیش الهام عزیز همسرش که همیشه از آرامش زندگی‌اش و عشق و علاقه‌شان می‌گفت.
وی ادامه داد: چقدر جای عارف عزیز خالی ماند در کنار برادرانش و چقدر جای او خالی ماند در تمام برنامه‌های تلویزیونی و سینما و تئاتر. عارف عزیز حتما اینجا هستی و می‌بینی آن همه صداقت و مهربانی چه نتیجه‌ای داشت و افراد بسیاری برای بدرقه‌ات آمده‌اند. لازم به ذکر است بگویم بخشی از جمعیت در مسجد بلال بودند و الان در راه تالار وحدت هستند.
ترانه میرن آدما رسول نجفیان و سلام آخر خواجه امیری از بلندگوهای بیرونی سالن وحدت پخش می‌شد.

همچنین رضا یزدانی خواننده به روی سن آمد و در ابتدای صحبت‌هایش ضمن بیان تسلیت گفت: خیلی برایم سخت است که بخواهم اینجا و در این شرایط بخوانم.
وی در ادامه قطعه زیر را خواند:

تو رفتی و بهتر که من هم نباشم، چگونه جان خود را به دستم بگیرم، بگو چگونه باید برایت بمیرم
امیر پوریا منتقد سینما در ادامه این مراسم بروی سن آمد و گفت: یک ماه پیش و فردای مراسم ختم علی معلم به همراه تعدادی از دوستانم به منزل پدری او رفتیم که عارف هم با ما بود. عارف در زمان حیات به مرحوم معلم نزدیک بود.
وی ادامه داد: او شناختی از شعر فارسی داشت.
جواد هاشمی در ادامه گفت: عارف، صدای برادر هادی کاظمی که خوانندگی می کند، را خیلی دوست داشت و الان از او می‌خواهیم تا قطعه ای را برایش اجرا کند و او هم مطلعی از شعر حافظ شیرازی را خواند.
جواد رضویان نیز در حالی که گریه امانش نمی‌داد، در ادامه گفت: عارف بچه تلویزیون بود، شاید باید از مسیر تلویزیون تشییع می‌شد. عارف مرد بود. الهام جان تو تنها نیستی و ما در کنارت خواهیم بود.
رضویان گفت: علی آقا نرفته، افشین یدالهی رفت، چهلم یکی نشده دیگری می رود. خدایا به ما صبر بده.
هاشمی ادامه داد: عارف دوست داشت در خاک کرمانشاه دفن شود و همیشه می گفت که دوست دارم کنار پدربزرگم دفن شوم. شاید برای ما تهرانی ها بهتر بود که عارف در تهران به خاک سپرده می شد و هرازگاهی برای رفع دلتنگی پیشش می‌رفتیم. اما خب عارف الان همه جا هست و با فاتحه ای می توانیم یادش را گرامی بداریم.
جواد هاشمی با اشاره به ویژگی های اخلاقی عارف لرستانی گفت: با اینکه دستش تنگ بود، اما همیشه به تهی دستان کمک می کرد و مطمئنم همان ها در آن دنیا دستش را می گیرند.
به درخواست جواد هاشمی بلندگو را به الهام لرستانی، همسر عارف لرستانی که نمی توانست روی سن بیاید، دادند و از مردم تشکر ویژه کرد و گفت: اگر عارف در این سالن بود با همه شما عکس می گرفت.
مهدی کرم پور کارگردان سینما و تلویزیون در ادامه گفت: دور هم جمع شدیم تا با عارف خداحافظی کنیم. با اینکه دلمان برایش تنگ می شود، فکر میکنم جای او بهتر از همه ما است. هیچوقت نقش هایی که بازی کرد در حد استعدادش نبود.او بازیگر درجه یکی بود و من نیز با او همکاری داشتم.
وی از مردم خواست تا به افتخار تمام لحظاتی که عارف مردم را خندانده برایش دست بزنند.
جواد هاشمی با بیان اینکه عارف همیشه دوست داشت مردم را بخنداند گفت: از صبح تا الان مدام جلوی سرازیر شدن اشک هایم را می گیرم به این خاطر که عارف همیشه خنده مردم را دوست داشت و من هم دوست ندارم شما را ناراحت کنم.
محمدرضا هدایتی بازیگر و خواننده تلویزیونی در سوگ دوست خود گفت: به این دلیل که بی مقدمه به روی سن دعوت شدم هیچ قطعه ای آماده نکردم. حرف زدن برایم در چنین شرایطی خیلی سخت است. من و عارف از بچه های گروه مهران مدیری بودیم که به شهرستانی بودن و اینکه پارتی نداشتیم همیشه افتخار می کردیم.
او به کرد بودنش و من به زابلی بودنم، من امروز یکی از حامیانم را از دست دادم و به همه مردم ایران و کرمانشاه تسلیت می گویم.
در پایان دلم می خواهد به هر اندازه که عارف را دوست داشتید، با دست هایتان شویقش کنید.
سپند امیرسلیمانی نیز اظهارداشت: یکی از ویژگی های عارف رفاقت بیش از حدش بود و هر فردی حتی برای یکبار او را می دید، ارتباط خوبی با عارف می گرفت و مدام سراغش را می گرفت. وی در پایان صحبت هایش قطعه به خداحافظی تلخ تو سوگند نشد را خواند.

هاشمی گفت: از آقای مرادخانی تشکر می کنم که ظرف بیست دقیقه تالار وحدت را برای ما آماده کردند.
حسین سلیمانی بازیگر تلویزیونی در ادامه در حالیکه به شدت گریه می کرد، گفت: در تیم فوتبال هنرمندان، من پیرهن شماره 13 و عارف شماره 14 را می پوشید. یک روز که عارف نیامده بود، پیرهن من را به بزرگی دادند تا بپوشد و من با اجازه عارف پیرهنش را پوشیدم و هنوز هم پیراهن شماره 14 را در منزلم به یادگار نگه داشتم.
وی در ادامه شعری که خود سروده بود را برای یادبود دوستش که به قول خود با هم دعوا هم کرده بودند اما رفافت شان همچنان پایدار بود، خواند: دلگیرم از همه تنهام نذار رفیق، دنیام پر از غمه تنهام نذار رفیق
هاشمی تصریح کرد: مهران مدیری به خاطر حال جسمانی بدی که داشت نیامد، حتی دوست داشت بیاید اما اطرافیانش نگذاشته بودند. به حق که عارف بسیار از مدیری رضایت داشت. بعد از این قطعه یار تویی با صدای مهران مدیری از بلندگوهای سالن پخش شد.
روز گذشته طبق اعلامی رسمی قرار بود پیکر لرستانی بعد از نماز ظهر و عصر از مقابل مسجد بلال سازمان صدا و سیما به سمت کرمانشاه زادگاه وی تشییع شود، اما در خبرهای بعدی مکان و زمان این مراسم تغییر یافت.

برزو ارجمند بازیگر تلویزیون و سینما بعد از قرار گرفتن پیکر لرستانی به روی سن آمد و گفت: من از طرف همه همکلاسان عارف و ورودی سال 84 تئاتر با شما صحبت می کنم، با معرفت‌ترین ما عارف بود. زیاده خواه نبود و قانع بود. ورزشکار و کتاب خوان بود. اگر در خانه اش کباب می خوردیم یا نیمرو هیچ فرقی نمی کرد چونکه با دلش برایت درست کرده بود.
از دیروز صبح ساعت 7 که همسرش با من تماس گرفت متوجه نشدم چطور خودم را از یزد به اینجا رساندم. برای پدر مادرش و همه اقوامش همیشه حضور داشت و برایشان تلاش می کرد. از سمت سیامک انصاری که نمی توانست صحبت کند هم از شما تشکر می کنم.

علی اوجی آخرین فردی بود که به سخنرانی پرداخت، او گفت: دست تک تک شما را می‌بوسم که به خاطر عارف لرستانی اینجا هستید، عارف دغدغه شما و کشورش را داشت و برای کشورش زندگی می کرد، او به فکر رفیقانش بود. آنطور که باید قدرش را ندانستیم، او یکسال آخر زندگی اش بیکار بود.

همسر لرستانی نیز گفت: عارف خوشحال خوشحال رفت و خیلی قشنگ خوابید و دوست داشت در خواب بمیرد. همیشه دردش، مردم بودند. خوشحالم که خوشحال رفت و به گوشم رسیده که جایش آرام است.

پیکر زنده یاد لرستانی با همراهی مردم و خوانش قطعه‌ای توسط جواد هاشمی به محوطه بیرون تالار وحدت تشییع شد.
بنا بر این گزارش، پیکر این هنرمند فقید در روستای سیمینه و در جوار پدربزرگش به خاک سپرده خواهد شد. 

این بازیگر صبح روز گذشته بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

عارف لرستانی در 15 بهمن 1350 در کرمانشاه به دنیا آمد. این بازیگر با بازی در مجموعه‌های طنز تلویزیونی و «جنگ 77» به کارگردانی مهران مدیری پا به عرصه بازیگری گذاشت و به شهرت رسید. او در «در حاشیه»، «شوخی کردم»، «ویلای من»،‌ «قهوه تلخ»،‌ «مرد دوهزار چهره»، «ببخشید شما» و ... به ایفای نقش پرداخته بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.