سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

سینماگران و جشنواره جهانی فیلم فجر/۲

آذربایجانی: شاهد برگزاری یک جشنواره واقعی بین المللی در کشورمان نبوده ایم/ برای نمایش آثار جهانی باید مقررات ویژه ای طراحی شود

رضا درستکار منتقد در نشست خبری فیلم سینمایی «تجریش ناتمام» به کارگردانی پوریا آذربایجانی

سینماپرس: پوریا آذربایجانی کارگردان سینما در آستانه برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره جهانی فجر برای کسب اعتبار راه درازی در پیش دارد و ما نیاز به آن داریم تا با گذشت زمان به این اعتبار دست پیدا کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «اروند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اعتبار هر جشنواره ای به مرور کسب می شود و متأسفانه علیرغم آنکه سال های درازی جشنواره فیلم فجر در کشو ما عنوان بین المللی را با خود به یدک می کشیده هیچ گاه ما شاهد برگزاری یک جشنواره واقعی بین المللی در کشورمان نبوده ایم و این جشنواره در سطح جهان دارای رتبه و اعتبار چندانی نبوده است.

وی ادامه داد: یک جشنواره برای جهانی شدن و کسب اعتبار نیازمند آن است که در نحوه و شکل برگزاری اش، نمایش آثارش، مکان برگزاری اش و... مانند جشنواره مطرح و تراز اول بین المللی عمل کند و مسئولان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر باید به این نکات توجه جدی داشته باشند.

آذربایجانی سپس با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما برای برگزاری یک جشنواره جهانی و دعوت از فیلمسازان شاخص برای نمایش آثارشان در کشورمان مسأله سانسور و ممیزی فیلم ها است اظهار داشت:  برای نمایش آثار جهانی باید مقررات ویژه ای طراحی شود تا ما بتوانیم با نمایش تمامی فیلم های مطرح سینمای جهان و دعوت از کارگردانان شاخص و شناخته شده سینمای دنیا اعتبار جشنواره مان را افزایش دهیم.

کارگردان فیلم سینمایی «عاشقانه ای برای سرباز وظیفه رحمت» خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مسئولان برگزارکننده جشنواره جهانی فجر باید توجه داشته باشند که این جشنواره برای ماندگاری و کسب اعتبار نیاز به بودجه دارد؛ ما هیچ گاه نباید از یاد ببریم که جشنواره هایی مانند جشنواره فیلم ابوظبی سن و سال زیادی ندارند اما در دنیا صاحب اعتبار و آبرو شده اند و فیلمسازان برجسته دنیا سر و دست می شکانند تا فیلم های شان در این جشنواره نمایش داده شود چرا که مسئولان برگزاری این جشنواره ها جوایز بسیار خوبی به فیلمسازان برگزیده می دهند و همه این ها باعث اعتبار و نام و نشان برای جشنواره شان شده است.

این فیلمساز تأکید کرد: مسئولان برگزارکننده جشنواره جهانی فیلم فجر باید توجه داشته باشند که لزوماً برگزاری جشنواره در یک مکان شیک و زیبا باعث اعتبار آن نمی شود و اگر بخواهند به همین منوال جشنواره را به پیش ببرند هیچ امیدی برای آینده این جشنواره و کسب اعتبار جهانی اش نخواهد بود. مهمتر از همه موارد مطرح شده این است که جشنواره جهانی فیلم فجر نیاز به مدیریتی قوی دارد که سینمای جهان و روند تحولات سینما را به خوبی بشناسد و دغدغه آن را داشته باشد تا سینمای ایران را در دنیا مطرح نماید و تنها در صورت تحقق تمامی این موارد است که ما می توانیم به آینده جشنواره جهانی فجر خوش بین باشیم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: شخصا جدا سازی جشنواره  جهانی فجر از جشنواره ملی و تمرکز بر بین المللی سازی آن را ( که در سی و چند سال گذشته و در بهمن ماه عملا اتفاق نیافتاده است)  با وجود مدیران کنونی که از خانواده سینما هستند و بیش ازدیگر مدیران فضای جهانی سینما را می شناسند اتفاقی مبارک می دانم و معتقدم درصورت تداوم مدیریت و نگاه جاری  در دراز مدت بثمر خواهد نشست. در مورد شکل إجرائی جشنواره نیز ، بنظر می رسد از آنجا که مدیران کنونی سابقه حضور در بسیاری از جشنواره های سینمایی معتبر جهانی را داشته اند  از تجربیات خود به بهترین شکل در زمینه اجرای این فستیوال بهره برده اند بطوریکه بنظر می رسد برگزاری این جشنواره حداقل در فرم چیزی کمتر از بسیاری از جشنواره های جهانی صاحب نام ندارد. به عنوان فیلمساز نیز باید به این نکته اشاره کنم که سال گذشته تجربه بسیار مبارکی در این جشنواره داشته ام که لازم است از آن به نیکی یاد کنم تا درباره گفته ها و عقایدم اشتباه برداشت نشود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.