یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

جبار آذین و نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«نهنگ عنبر۲»؛ فیلمی اغواگر و بازاری که برای کسب سود و سوداگری ساخته شد/ سوء استفاده از مخاطب تا کی؟

نهنگ عنبر۲-سلکشن رویا

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «نهنگ عنبر۲» به کارگردانی سامان مقدم گفت: «نهنگ عنبر۲» فیلمی بی مسما، اغواگر و بازاری است که صرفاً برای کسب سود و سوداگری ساخته شده است و هیچ گونه ارزش هنری و سینمایی درون آن به چشم نمی خورد!

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در دریای طوفان زده سینمای اکران و جمع ماهیان سرگردان سینما تنها جای «نهنگ عنبر» گرسنه خالی بود که آن هم آمد و با دهان باز برای بلعیدن پول مردم کنار گیشه ایستاد. «نهنگ عنبر ۲» که در پی سودآوری میلیاردی بخش نخست آن تولید و راهی اکران شده نمونه یک فیلم سرگرم کننده بی مسما، اغواگر و بازاری است که صرفاً برای تجارت و کسب سود و سوداگری ساخته شده است.

وی ادامه داد: فروش میلیاردی «نهنگ عنبر ۱» که می تواند برای قسمت دوم آن هم تاحدودی اتفاق بیفتد به دلیل مضامین بکر و تازه، فیلمنامه قوی و محکم و منسجم دراماتیک، بازی های درخشان و حرفه ای و کارگردانی خوب و ساخت استاندارد نداشته این فیلم ۲ قسمتی نیست چرا که اساساً هر دوی این فیلم ها فاقد مولفه های یاد شده هستند. «نهنگ عنبر ۱ و ۲» فیلمک های شبه کمدی اجتماعی اند که از روی فیلمفارسی های دهه ۵۰ سینمای ایران رو نویسی و فتوکپی شده اند برای تماشاگری سال ها است رنگ فیلم خوب و استاندارد کمدی را بر پرده سینماهای کشور نمی بیند و از تماشای فیلم های تلخ و غم انگیز دلزده شده و عمدتاً برای تفنن و سرگرمی به سینما می رود امثال «نهنگ عنبر» گرچه خوراکی نامناسبند ولی به سبب ردیف کردن ماجراها و اتفاق های هرچند سطحی، غیر واقعی و سخیف تاحدی سرگرم کننده اند.

آذین سپس با تأکید بر اینکه «نهنگ عنبر» مصداق شاخص سری فیلم هایی است که با سوء استفاده از نیاز مخاطب به سرگرمی و شادی و با تکیه بر سطحی ترین علاقه ها و سلیقه های تماشاگر ساخته شده اند اظهار داشت: «نهنگ عنبر ۲» نه تنها هیچ امتیاز تازه و جالبی نسبت به بخش اول آن ندارد که از آن هم کم جلوه تر و کم جذابیت تر است! سازندگان تاجر و هنرمندنماهای این گونه فیلمک ها که جایگاه شوخی را با لودگی و هجو هزل را با طنز و انتقاد را با هجمه به مناسبات اخلاقی خانواده ها و فرهنگ جامعه در ساخته های خود عوض کرده اند با دیالوگ ها و صحنه های مضحک و قلقلک تماشاگر و پروار کردن بادکنکی لطیفه های یخچالی اینترنتی صرفاً قصد خالی کردن جیب مخاطب بخت برگشته را دارند و آنچه برایشان اهمیت ندارد نیازها، خواسته ها، کاستی ها و معضلات خانوادگی و اجتماعی و اهداف و آرمان های فرهنگی و مردمی است و معلوم نیست که از این قبیل سوء استفاده ها تا چه زمانی می خواهد ادامه داشته باشد؟

وی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: برای این جماعت پر کردن جیب خود از پول تماشاگر با هر ترفند هدف است از همین رو این قبیل فیلمک ها ملغمه ای از تکه پاره های انواع فیلم های سخیف دوران فیلمفارسی، سریال ها و فیلم های آبکی هندی و ترکی و شوخی های کمدی های مبتذل آمریکایی اند. «نهنگ عنبر ۲» هم مانند ورژن اولیه اش فیلمکی تجارتی و بدون ربط به زندگی اجتماعی ایرانیان است و علت فروش آن توجه فرمالیته و اغواگرانه و سطحی به نیاز اصلی مردم به امید و شادی و سرگرمی و نبود فیلم های با ارزش کمدی اجتماعی سالم و سازنده است.

گفتنی است؛ رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوی، رضا ناجی، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانی  و علئ قربان زاده و بازیگران میهمان:شهلا ریاحی، کتایون امیر ابراهیمی، محسن قاضی مرادی، اسدالله یکتا، احمدرضا اسعدی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.