یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹

نجفی در نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم صنعتی مطرح کرد

برگزاری جشنواره صنعتی در خارج از تهران آرزویمان بود/ جوایز جشنواره را سازمان سینمایی تأمین می کند

مسعود نجفی

سینماپرس، دبیر چهارمین جشنواره فیلم صنعتی گفت که برگزاری جشنواره فیلم صنعتی خارج از شهر تهران آرزوی ما بود که امسال در چهارمین جشنواره فیلم صنعتی به این مهم دست یافتیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست خبری چهارمین دوره از جشنواره فیلم و عکس فن‌آوری و صنعتی ( فردا ) با حضور اهالی رسانه، رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر و دبیر جشنواره برگزار شد.

در ابتدا بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر گفت: پیام و مفاهیم در این دوره به نحو احسن توسط شما عزیزان منعکس شد، همین ابتدای کار یاد شهدای جهاد دانشگاهی را گرامی می‌دارم و خدای بزرگ را شاکرم که توفیق داد چهارمین دوره را برگزار کنیم. از مسائل و مشکلات جشنواره‌ها در بخش غیردولتی واقف هستیم اما با یک گروه خوب از ابتدا تا به امروز همه کارها پیش رفت، از همه آنها تشکر می‌کنم.

وی افزود: هدف اصلی ما کمک به توسعه فرهنگ صنعتی است، بحث ارتباط و تعامل بین هنرمندان و مراکز صنعتی و به خصوص جامعه مستندساز، فیلم‌ساز و عکاس مدنظر ما خواهد بود تا این فرهنگ را از این طریق نشان دهیم و در نهایت به غرور ملی و روحیه خودباوری برسیم، از سویی اقتصاد مقاومتی مد نظر ماست و در راستای آن قدم برمی‌داریم‌.

وی اضافه کرد: فرهنگ صنعتی برای تولید و خلاقیت انسان بستر مناسب را فراهم می‌کند و به افزایش ثروت منجر می‌شود و به دنبال آن آگاهی‌های عمومی پیشرفت خواهد کرد از سویی اهمیت توجه به تولید ملی و ضرورت اشتغال و کارآفرینی بیشتر مشخص خواهد شد.

رشیدی در خصوص چگونگی ایجاد فرهنگ صنعتی اذعان داشت: ما در جهاد دانشگاهی هنر، برای ایجاد فرهنگ صنعتی اعتقاد جدی داریم و ناگزیریم‌ از قابلیت‌های بالای هنر به ویژه سینما استفاده کنیم؛ چون پیام و مفاهیم صنعت را می‌توان به شکلی جذاب و هنرمندانه در قاب سینما ارائه کرد، اگر این باب گفتگو بین هنرمندان و صنعتگران‌ ایجاد شود آثار خوبی با موضوعات صنعتی و فناوری تولید خواهد شد که به ارتقای پیشرفت فرهنگ عمومی در این زمینه می‌انجامد.

رشیدی تأکید کرد: در جشنواره فیلم و عکس، فناوری و صنعت تلاش ما این بود که بر خلاف دیگر جشنواره‌ها بتوانیم به حیطه صنعت ورود کنیم و در این راستا با شرکت ملی پتروشیمی ایران توافقاتی‌ انجام دادیم تا با حضور فیلمسازان و چهره‌های هنری در عسلویه جشنواره را برگزار کنیم.

وی یادآور شد: یکی از اهداف جشنواره شناساندن مستندسازان جوان و خلاق و حمایت از آنها است. ترجیح دادیم فیلم‌هایی که برای صنعت ساخته می‌شود توسط آنها تولید شود تا اینکه شرکت‌های تبلیغاتی دست به این اقدام بزنند.

رشیدی اضافه کرد: در مراسم اختتامیه از چهار شرکت موفق و فعال‌تر پتروشیمی تقدیر می‌کنیم، 15 عکس منتخب در نمایشگاه ارائه و در کاتالوگ جشنواره درج خواهد شد. یک جایزه ویژه به بهترین فیلم جشنواره که در مورد صنایع الکترونیک است توسط صندوق حمایت از تحقیقات و صنعت الکترونیک اهداء می‌شود.

در ادامه مسعود نجفی دبیر این جشنواره گفت: خوشحالم این دوره از جشنواره خارج از تهران برگزار می‌شود و به طور قطع همکاری هنرمندان و صنعتگران‌ و دیگر دوستان خارج از تهران اتفاقات خوبی را رقم می‌زند.

وی افزود: در روزهای نهم و دهم اردیبهشت ماه در عسلویه برنامه داریم، در روز 9 اردیبهشت ماه ساعت 14 مهمان‌ها به سمت عسلویه حرکت می‌کنند و شب همان روز نشست تخصصی در اقامتگاه هنرمندان خواهیم داشت، روز دوم ساعت 11 صبح در پتروشیمی مبین اختتامیه برگزار می‌شود و در آن مراسم برگزیدگان بخش دانشجویی و اصلی معرفی می‌شوند.

وی اضافه کرد: هیأت داوران این دوره از یک پروفسور و یک کارآفرین تقدیر به عمل می‌آورند، یک برنامه نکوداشت‌ هم داریم که به مسعود معصومی از بنیان‌گذاران عکاسی در ایران اختصاص دارد، همچنین در نمایشگاه عکسی که برای دومین سال برگزار می‌کنیم منتخبی از عکس‌های 50-40 سال پیش را در معرض نمایش می گذاریم.

وی ادامه داد: بزرگداشت فرشاد فدائیان‌ از مستندسازان با تجربه و کهنه‌کار را در دستور کار قرار دادیم، بخش پتروشیمی بخش جنبی جشنواره است که تعدادی فیلم و عکس در این جشنواره به نمایش درمی‌آید.

نجفی گفت: در بخش مستند 136 اثر ارائه شد که در نهایت 31 اثر انتخاب گردید، در بخش آیتم نیز 81 اثر به دست ما رسید که از میان آن‌ها 17 اثر را انتخاب کرده‌ایم و در بخش پویانمایی‌ 16 اثر به دست ما رسید که 5 فیلم از میان آن به بخش پایانی راه پیدا کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عسلویه مکان همیشگی برگزاری این جشنواره است و حمایت از برگزیده‌ها به چه صورت انجام می‌گیرد، بیان کرد: خود پتروشیمی عسلویه از برگزاری این جشنواره استقبال کرد، امیدوارم بازدهی آن قدر مثبت باشد که هر سال شاهد برگزاری در این مکان و یا جاهای مرتبط با آن باشیم. در ضمن برای حمایت از برگزیده‌ها جوایز نقدی در نظر گرفته‌ایم و قرار شده سازمان سینمایی آن را تأمین کند،  از سویی یک یا دو شرکت دیگر نیز از برگزیدگان حمایت و جوایزی اهدا خواهند کرد.

نجفی خاطرنشان کرد: امسال دومین دوره‌ای است که بخش عکس صنعتی به این جشنواره اضافه شده و بازتاب خوبی داشته که آثار منتخب در نمایشگاهی در عسلویه نمایش داده می‌شود؛ شبکه مستند نیز منتخبی از فیلم‌های مستند را پخش می‌کند از طرفی فیلم‌های منتخب و عکس‌ها در یک تور در سطح کشور حضور پیدا خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.