یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵

مجری‌های معروفی که دیگر نیستند

خراسان: سال هاست که گفته می شود مدیران تلویزیون با ستاره سازی مخالف اند و اجازه نمی دهند مجری های این سازمان، آن قدر چهره شوند که از قاب تصویر تلویزیون بیرون بزنند و به همین دلیل با کمترین بهانه ای جلوی پخش برنامه های پرمخاطب و اجرای چهره ها را می گیرند.

سال هاست که گفته می شود مدیران تلویزیون با ستاره سازی مخالف اند و اجازه نمی دهند مجری های این سازمان، آن قدر چهره شوند که از قاب تصویر تلویزیون بیرون بزنند و به همین دلیل با کمترین بهانه ای جلوی پخش برنامه های پرمخاطب و اجرای چهره ها را می گیرند. منتقدان فهرستی هم از مجری های توانمندی نشان می دهند که به دلایل مختلف با تعطیل شدن برنامه شان مواجه شده اند. در مقابل این تحلیل، افرادی مانند عادل فردوسی پور و علی درستکار هم هستند که در عین پربیننده بودن، برنامه شان را ادامه داده اند.

حالا به بهانه تعطیلی برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی، فهرستی از مجری های کاردرست و موفق سیما را که به دلایل مختلف، دیگر در تلویزیون نیستند، گرد آورده ایم.
محمدرضا شهیدی فرد
با چه برنامه هایی شناخته میشه؟ شهیدی فرد گرچه کار اجرا را از سال 70 شروع کرده بود ولی بیش از هرچیزی به خاطر برنامه صبحگاهی «مردم ایران سلام» در شبکه یک و برنامه شبانگاهی «پارک ملت» در شبکه یک مشهور شد.
از کی دیده نشده؟ با پایان «پارک ملت» در 24 اسفند 90، دیگر هیچ اجرایی روی آنتن نداشت.
چطور رفت؟ به عجیب ترین شکل ممکن! درحالی که همه چیز برای ادامه برنامه در شب های بعد برنامه ریزی شده بود و حتی مهمان شب بعد در سایت شخصی اش خبر حضورش در این برنامه را تأیید کرده بود، درست ساعاتی قبل از آخرین برنامه، به شهیدی فرد اطلاع داده شد که آن شب، آخرین برنامه «پارک ملت» خواهد بود. او هم بدون هیچ اعتراضی، روی آنتن از مردم خداحافظی کرد و در حالی که طبق قرارداد، باید 48 شب دیگر اجرا می کرد، دیگر روی آنتن نرفت. دلیلش را هم هیچ کس نفهمید! گرچه فشار هایی از بیرون از سازمان صداوسیما وجود داشت، ولی آن قدر شدید نبود که به عنوان دلیل اصلی تعطیلی «پارک ملت» مطرح شود.
الان چی کار می کنه؟ تا اواسط فصل سوم «خندوانه»، کارگردان هنری این برنامه بود ولی ناگهان و بدون هیچ توضیحی از این برنامه جدا شد. او در این سال ها گاهی برای اجرا روی صحنه رفته، ولی در همین کار هم سخت پسند است و گزیده کار. همچنین افتتاحیه، اختتامیه و برخی از نشست های خبری جشنواره فیلم فجر را هم اجرا کرده است.
چقدر احتمال داره برگرده؟ در این 6 سال، چند بار به طور رسمی یا غیررسمی از بازگشت او سخن گفته شده، ولی هیچ وقت به مرحله اجرا نرسیده است.
فرزاد جمشیدی
با چه برنامه هایی شناخته میشه؟ او مهم ترین مجری برنامه های سحرگاهی این سال های سیما بوده است. ابتدا «یاد خدا» و کمی بعد «ماه خدا» برنامه هایی بود که فرزاد جمشیدی، ساعتی پیش از اذان صبح، روی آنتن شبکه یک به صورت زنده اجرا می کرد. او به سرعت هم به خاطر لحن شیرینی که داشت، محبوب و پربیننده شد.
از کی دیده نشده؟ 22 دی 91 آخرین روز اجرای جمشیدی در تلویزیون بود.
چطور رفت؟ در اوایل زمستان سال 91 به یک باره حجم زیادی از حاشیه ها و شایعات درباره او در فضای مجازی منتشر شد و دو هفته بعد، اعلام شد که این مجری به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده است. سپس در حالی که پخش برنامه «یاد خدا» از سال 90 بعد از ماه رمضان هم به صورت هفتگی ادامه پیدا کرده بود، به ناگهان از آنتن تلویزیون حذف شد. اتهاماتی به او وارد شد ولی با گذشت مراحل دادگاه، از تمام اتهامات تبرئه شد و در حالی که به نظر می رسید به زودی بازخواهد گشت، با انتشار نامه ای از تلویزیون خداحافظی کرد.
الان چی کار می کنه؟ هر از چند گاهی خبر اجرای فرزاد جمشیدی در مراسمی در گوشه و کنار کشور به گوش می رسد که معمولاً در کانون توجهات هم قرار نمی گیرد.
چقدر احتمال داره برگرده؟ صفر درصد. او در اوایل سال 92 در نامه ای سرگشاده، برای همیشه از اجرا در تلویزیون خداحافظی کرد و در سه سال اخیر هم درباره اتفاقاتی که به خداحافظی اش منجر شد، سکوت کرده است. گرچه هر سال با نزدیک شدن به ماه رمضان، شایعاتی مبنی بر بازگشت او به گوش می رسد، ولی تاکنون این شایعات به واقعیت تبدیل نشده اند.
منصور ضابطیان
با چه برنامه هایی شناخته میشه؟ «رادیوهفت» گرچه اولین کار جدی و حتی شاید بهترین کار منصور ضابطیان نیست ولی قطعاً مهم ترین عامل شهرت او بوده. برنامه ای بسیار طولانی با 1117 قسمت که برای 5 سال از شبکه آموزش سیما پخش می شد. ضابطیان همچنین با نوشته هایش در مجلات مختلف و همچنین سفرنامه هایش هم شناخته می شود.
از کی دیده نشده؟ اواخر سال 93 آخرین برنامه «رادیوهفت» پخش شد و پس از آن منصور ضابطیان به کلی از تلویزیون جدا شد.
چطور رفت؟ تعطیلی نوروزی «رادیوهفت» که قرار بود موقت باشد و اوایل سال 94 دوباره به آنتن برگردد، بعد از چند بار وعده نافرجام بازگشت، همیشگی شد. اتفاقی که پس از چند برنامه دیگر که همین طوری تعطیل شده بودند، برای مخاطبان کم کم داشت طبیعی می شد ولی در بهار 94 هنوز امید ها برای بازگشت «رادیوهفت» وجود داشت تا این که گروه برنامه ساز در نامه ای به مخاطبان، پایان همیشگی «رادیوهفت» را پس از 5 سال حضور موفق، به طور رسمی اعلام کردند. آن ها در این نامه و در اظهارنظر های بعدی، گفتند که تغییرات درخواستی تلویزیون، آن قدر زیاد بوده که نمی توانستند با آن ها کنار بیایند و لاجرم قید برنامه سازی را زده اند.
الان چی کار می کنه؟ منصور ضابطیان از آن دست آدم هایی نیست که بتواند یک جا بنشیند! برای همین در این مدت، سفر های جدیدی رفته و سفرنامه های جدیدی منتشر کرده است. همچنین برنامه شبانه «وقت خواب» را هم در شبکه های اینترنتی منتشر می کند.
چقدر احتمال داره برگرده؟ او پس از تعطیلی برنامه اش و برخورد مدیران تلویزیون، آن قدر از دستشان کفری بوده که چند جا گفته دیگر به تلویزیون برنخواهد گشت. تهدیدی که با توجه به لحنش، به نظر می رسد جدی است و احتمالاً برای همیشه او را از آنتن دور نگه خواهد داشت.
محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی
با چه برنامه هایی شناخته میشن؟ فیتیله ها که بیشتر با نام برنامه هایشان شناخته می شوند، ابتدا جمعه ها صبح «فیتیله جمعه تعطیله» و با جدا شدن عموقناد از گروهشان، «فیتیله 2» را جمعه ها ظهر روی آنتن می بردند. آن ها یک فیلم تلویزیونی و یک فیلم سینمایی هم ساخته اند که آن چنان دیده نشده است.
از کی دیده نشدن؟ جمعه 15 آبان 94 در آخرین برنامه «فیتیله»
چطور رفتن؟ داستان غم انگیز جدایی آن ها از تلویزیون را دیگر همه می دانند. نمایشی که بار ها آرزو کرده اند کاش هیچ وقت پخش نمی شد تا این همه گرفتاری برایشان نسازد. آیتمی هفت دقیقه ای که خیلی ها را به استعفا واداشت و جلوی اجرای پرمخاطب ترین برنامه کودک تلویزیون را گرفت.
الان چی کار می کنن؟ پس از مدتی از تعطیلی برنامه شان، اجرای برنامه در شهر های مختلف را شروع کردند و این روز ها هم ادامه می دهند. البته آن ها به نوعی دیگر در تلویزیون حضور دارند ولی دیگر «فیتیله» را اجرا نمی کنند. مسابقه استعدادیابی «بهترین شو» که جمعه ها ساعت 15 از شبکه دو پخش می شود، جدیدترین برنامه فیتیله ای هاست که البته هیچ شباهتی با فیتیله قدیم ندارد. «بهترین شو» گرچه پرمخاطب بوده، ولی فیتیله نیست و جای آن را پر نکرده است. آن ها در نوروز امسال، «گل اومد بهار اومد» را هم در شبکه یک داشتند که باز هم فیتیله نبود.
چقدر احتمال داره برگردن؟ احتمالش بسیار بیشتر از دیگران است. آن ها همین الان هم یک جور هایی برگشته اند ولی تا بازگشت رسمی شان به عنوان فیتیله ها، باید بیشتر صبر کرد.
بهروز افخمی
با چه برنامه هایی شناخته میشه؟ بهروز افخمی اصلاً مجری نیست و یک سال و نیم اجرا در برنامه «هفت»، او را به یک مجری تبدیل نمی کند. او همچنان نویسنده و کارگردان است و با آثار سینمایی و تلویزیونی اش شناخته می شود. «سن پترزبورگ» و «شوکران» مهم ترین آثار سینمایی و سریال «کوچک جنگلی» مهم ترین مجموعه ای است که کارگردانی کرده. او به عنوان مجری، تنها برنامه «هفت» را در کارنامه دارد.
از کی دیده نشده؟ آخرین برنامه «هفت» در سال 95 که آخرین حضور افخمی در عرصه اجرا بود، جمعه 13 اسفند 95 پخش شد.
چطور رفت؟ تعطیلی برنامه او هم با استفاده از فرصت طلایی نوروزی صورت گرفت! ولی این بار پای سازمان سینمایی وسط بود. گرچه هیچ کس این موضوع را تأیید نکرد و خودِ افخمی هم در ظاهر بدون حاشیه به کارش پایان داد، ولی احتمالاً اصطکاک های اخیر او با سازمان سینمایی، در این تغییر و تحول دخیل بوده است. او قبلا اعلام کرده بود که می خواهد حتی وقتی فیلمبرداری فیلمش شروع شده هم برنامه را اجرا کند ولی این بار با انتشار نامه ای، گفت که «می خواهم به سراغ ساخت فیلم سینمایی ام بروم» . سخنی که احتمالاً برای دور ماندن از حاشیه ها اعلام شد.
الان چی کار می کنه؟ گرچه خبری از پروژه جدید سینمایی اش منتشر نشده، ولی افخمی به هر حال یک فیلمساز است و کارش را ادامه خواهد داد.
چقدر احتمال داره برگرده؟ با وجودی که در اظهارنظر های بعد از جدایی از تلویزیون، پل های پشت سرش را خراب نکرد، اما با توجه به سن و سال و حوزه تخصصی اش، بعید است دوباره به تلویزیون برگردد اما اگر در ماه های آینده، محمدمهدی حیدریان به هر دلیلی از ریاست سازمان سینمایی کنار برود و سری جدید هفت هنوز شروع نشده باشد، شانس خوبی برای بازگشت به تلویزیون خواهد داشت اما در غیر این صورت، احتمالاً این تجربه یک و نیم ساله، تنها تجربه اجرای او خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.