جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«تیک آف» فیلمی متفاوت، نوآور و کلیشه شکن است

تیک آف

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «تیک آف» به کارگردانی احسان عبدی پور گفت: «تیک آف» سومین ساخته سینمایی احسان عبدی پور کارگردان فیلم موفق و دیدنی «تنهای تنهای تنها» در سینما و فیلم های رایج ما یک اثر متفاوت، نوآور و کلیشه شکن است. فیلمی با داستانی روان و در عین حال حائز امتیاز پیچیدگی های دراماتیک و ویژگی های بنیادین آثار جنایی.

این منتقد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «تیک آف» از منظر مضمون یک فیلم اجتماعی و از لحاظ سینمایی فیلمی سینمامحور است که تعلقات سینمایی اش را با دراماتیزه کردن قصه اش در قالب فیلم های گانگستری به نمایش می گذارد. ساخته عبدی پور از فیلمنامه ای جمع و جور، کاراکترهای پرداخت شده و باورپذیر، دیالوگ هایی مناسب جنس و شخصیت آدم ها و فضاسازی های منطبق با رویدادهای فیلم برخوردار است.

وی ادامه داد: مصطفی زمانی در «تیک آف» بازی به نسبت خوبی ارائه کرده و دیگر بازیگران هم درست هدایت شده اند. «تیک آف» شروعی بسیار خوب و پایانی پذیرفتنی دارد و رضا یزدانی در حد توان خود در آن بازیگری می کند درست برخلاف دیگر حضورهای دکوری اش در فیلم ها؛ عبدی پور در ساختار و ترکیب و چینش عناصر فیلمش در حد نیاز به فرم و ساختار و روایت و محتوا توجه کرده و با هوشمندی از هرگونه افراط گری و زیاده گویی و بازی های نامربوط با دوربین پرهیز کرده است.

آذین سپس با تأکید بر اینکه افزون بر آن برای جذب مخاطب از اغواگری و سرگرم سازی کاذب تماشاگر سوء استفاده نکرده است اظهار داشت: گرچه «تیک آف»   را به دلیل پررنگی مسائل انسانی و اجتماعی اش به عنوان یک اثر گانگستری کلاسیک یا حتی مدرن نمی توان به حساب آورد ولی به مثابه یک فیلم اجتماعی ایرانی و بومی که به خوبی قصه اش را بازگو کرده با مخاطب ارتباط برقرار می کند و کارگردانش از ابزار سینما برای سینماسازی از آدم ها و زندگی ها و ماجراهایش به درست استفاده کرده و همچنین ادای دین به سینما به ویژه سینمای جنایی باید به نیکی یاد کرد. «تیک آف»   در میان انواع فیلم های بازاری و نازل که برای سوداگری از هر وسیله ای بهره می گیرند و فیلم های روشنفکرانه غیرمردمی جایی ندارد اما علاقمندان خود را دارد و تماشاگران سینما دوست آن را به شدت خواهند پسندید.

وی در خاتمه این گفتگو گفت: «تیک آف» فیلمی سرپا با چیدمانی فکر شده، موضوعی قابل باور و پرداخت سینمایی است این فیلم هم در حد قابلیت ها و امتیازهایش در سی و پنجمین جشن پاره فیلم فجر دیده نشد و از مقابل چشم های خمار هیأت های انتخاب و داوری گذشت. احسان عبدی پور سینما را بسیار خوب شروع کرده، مناسب ادامه می دهد و حرف فیلمش نمایشگر استعداد و توانایی های سینمایی او است.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در پایان جشنی شبانه، زندگی چهار دختر و پسر، به سمت غریبی سر کج می‌کند. هیجان... شوخی شوخی و بازی بازی، راه می‌افتند تا از عقده‌های چندساله شان کام بگیرند. شوخی تا سرحد جنون. هر شرطی بجز مرگ...

عوامل تولید «تیک آف» عبارتند از:  نویسنده: احسان عبدی پور/ مدیر فیلمبرداری: ساعد نیک ذات/ موسیقی: محسن شریفیان، بابک شهرکی/ طراح چهره پردازی: سودابه خسروی/مدیر تولید: سمیرا علایی/ دستیار تولید: ادریس عبدی پور/ صدابرداران: جهانگیر میرشکاری، مهدی ابراهیم زاده/ طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق/ خواننده: رضا یزدانی/ جلوه های ویژه بصری: شهاب الدین نجفی/ عکاس: سید عبدالحسین نواب موسوی/ مشاور رسانه‌ای: نگین موسوی/ سرمایه‌ گذاران: مهتاب کرامتی، طهورا ابوالقاسمی، شرکت بیمه رازی. بازیگران: مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، رضا یزدانی، سوگل قلاتیان، حمزه مقدم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.