چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۳

جلیلی: فقدان مطالعه در میان هنرمندان و فرهنگیان از دهه ۷۰ آغاز شد/ سینماگران عادت به نخواندن کتاب کرده اند

ابوالفضل جلیلی

سینماپرس: ابوالفضل جلیلی کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: فقدان مطالعه در میان هنرمندان و فرهنگیان از دهه ۷۰ به این سو آغاز شد و دلیل آن هم حضور مدیرانی در حوزه فرهنگ و هنر بود که باسواد نبودند و تفکرات شان با مطالعه و خردورزی چندان قرابتی نداشت.

کارگردان فیلم سینمایی «رقص خاک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه امروزه سرانه مطالعه سینماگران و هنرمندان مانند کلیه افراد جامعه بسیار ناکافی است؛ دلیل فقدان مطالعه در جامعه امروز ایران به زمانی باز می گردد که برخی از مدیران فرهنگی پس از انقلاب با کتاب خوانی مشکل داشتند و نشر کتب را بسیار محدود کرده بودند و به بسیاری از آثار هم اجازه نشر نمی دانند و اینک که به اشتباه خود پی برده اند و مردم را به سمت مطالعه و کتاب خوانی تشویق می کنند کسی از آن ها استقبال نمی کند.

وی سپس با بیان اینکه سینماگران عادت به نخواندن کتاب کرده اند اظهار داشت: یکی از آفاتی که عدم مطالعه و کتاب خوانی در سینما به وجود آورده فیلم ها و سوژه های تکراری است به گونه ای که یکی از تهیه کنندگان مطرح سینمای فرانسه در دیداری که با من داشت این نکته را عنوان کرد که مشکل فیلمسازان ایرانی آن است که سوژه نابی را پیدا می کنند اما وقتی برای مطالعه روی آن سوژه نمی گذارند و به همین علت هم سوژه های آن ها در فیلم ها خام و ناپخته باقی می ماند و اگر احیاناً فیلمی با یک سوژه خاص مورد توجه قرار گیرد مابقی سینماگران نیز به کپی برداری از آن سوژه روی می آورند.

جلیلی در همین راستا تصریح کرد: البته بنده معتقدم یکی از دلایلی که مانع رفتن سینماگران به سمت سوژه های جدید می شود این است که مدیران فرهنگی با سوژه های جدید مشکل دارند و این اجازه را به فیلمساز نمی دهند که سوژه ای جدید را بر اساس دانش و تفکرات و جهان بینی خود به سینما ارائه کند. این مسأله باعث شده تا فیلمسازان در سینمای ایران همواره با محدودیت سوژه روبرو باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «گل یا پوچ» در پاسخ به این سوأل که چرا اقتباس از آثار ادبی و کتب مهم دنیا در سینمای ایران جایگاه چندانی ندارد گفت: مسأله اقتباس هم دقیقاً مانند همان سوژه های تازه و بکر است؛ مدیران فرهنگی اصولاً با اقتباس های ادبی نیز دچار مشکل هستند. شاید یکی از عمده دلایلی که باعث شده سینماگران ما زیاد به امر مهم کتاب خوانی و مطالعه گرایش نداشته باشند این است که از تولید فیلمنامه های اقتباسی چندان حمایت نمی شود و اگر مدیران سینمایی تدبیری برای در اختیار گذاشتن تسهیلات به افرادی که از روی کتاب های مهم مبادرت به اقتباس می نمایند داشته باشد می توان امیدوار بود که امر مهم مطالعه و کتاب خوانی مجدداً در میان سینماگران ما احیاء شود.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو افزود: باز هم تأکید می کنم دلیل فقدان مطالعه امروز اکثریت افراد جامعه که سینماگران نیز شامل آن ها می شوند آن است که ما از دهه ۷۰ به بعد شاهد حضور مدیرانی در عرصه فرهنگی کشورمان بودیم که سلیقه ای عمل کرده و بعضاً خواندن کتاب های برخی نویسندگان، شعرا و... را در مقطعی زمانی ممنوع می کردند؛ امیدوارم مطالعه و کتاب خوانی با تدبیر مدیران فرهنگی مجدداً بتواند در جامعه رونق بگیرد تا همگان از موهبات آن بهره مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.