یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۶

اشرفی زاده: فرآیند مطالعه در بین سینماگران و مدیران فرهنگی ناکافی است/ ای کاش شاهد آشتی میان نویسندگان و فیلمسازان باشیم

مرجان اشرفی زاده

سینماپرس: مرجان اشرفی زاده کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: متأسفانه فرآیند مطالعه در بین سینماگران و مدیران فرهنگی ایران بسیار ناکافی است و مدیران فرهنگی ما نسبت به سینماگران بسیار مطالعه کمتری دارند و همین امر باعث به وجود آمدن تضادها و چالش های جدی میان آن ها شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «آبجی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: توجه به مقوله بسیار مهم و آینده ساز مطالعه متأسفانه سال های متمادی است که در کشور ما از بین رفته و کسی چندان به آن توجهی ندارد. سینماگران به اندازه کافی خود را در معرض آموزه های جدید قرار نمی دهند و همین مسأله باعث تولیدات تکراری و بعضاً ضعیف در سینما ایران شده و از سوی دیگر مدیران فرهنگی کشور نیز تنها به مدیریت شان توجه دارند و مطالعه در زندگی روزانه شان جایی ندارد.

وی ادامه داد: کاهش سرانه مطالعه به شدت به جامعه ما آسیب وارد ساخته اما معتقدم تمامی دستگاه ها و نهادهای ذیربط باید تدبیری اندیشه کنند تا برای رشد بینش و ارتقای تفکرات جامعه مطالعه جزو لاینفکی از زندگی مردم شود. به خصوص افرادی که به عنوان یک هنرمند قرار است داده ای فرهنگی تولید کنند که جامعه از داده آن ها بهره برداری کند بایستی توجه بیشتری به مقوله بسیار مهم و حیاتی مطالعه و کتاب خوانی داشته باشند. قشر هنرمند باید آگاه باشد که مطالعه کردن می تواند او را به روز کند و گنجینه ای در اختیار او قرار دهد که بعداً در تولیدات آثار هنری می تواند از آن بهره گیری کند.

اشرفی زاده سپس با بیان اینکه آموخته های زندگی هر شخصی را می توان به ۳ دسته تقسیم کرد اظهار داشت: بخشی از آموخته های اشخاص مربوط به محیط زیست و جامعه ای است که در آن رشد و نمو می کند، بخش دیگر تجربیاتی است که هر انسانی در طول دوران زندگی اش به دست می آورد و بخش دیگر قطعاً مربوط به حوزه مطالعه است. از این رو اشخاصی که مطالعه دارند می توانند نسبت به سایر افرادی که مطالعه نمی کنند بسیار به روز تر و پیشروتر باشند و خدمات مفیدتری را به جامعه شان ارائه کنند و در زندگی شان نیز مشکلات شان را به راحتی برطرف نمایند.

کارگردان فیلم ویدیویی «نامه های خیس» در بخش دیگری از این گفتگو با آروزی اینکه ای کاش شاهد آشتی میان نویسندگان و فیلمسازان باشیم یادآور شد: زمانی که به گذشته سینمای ایران نگاه می کنیم متوجه می شویم که در زمان به وجود آمدن موج نوی سینمای کشور ارتباط بسیار خوب و تنگاتنگی میان نویسندگان و اهالی قلم با فیلمسازان و سینماگران وجود داشت و آن ها در یک فضای کاملاً صمیمانه با یکدیگر تعامل و معاشرت داشتند و داده های شان را بدون هیچ چشمداشتی در اختیار دیگران قرار می دادند و به همین علت هم در آن دوران فیلم های بسیار درخشان و ماندگاری در سینما تولید شد که همچنان بعد از گذشت سال ها محبوب نسل های مختلف است.

این فیلمساز تأکید کرد: در واقع می توان اینطور عنوان کرد که همزیستی مسالمت آمیز میان نویسندگان و فیلمسازان می تواند باعث رشد و شکوفایی تولیدات در سینما و تلویزیون شود اما متأسفانه ما سال های درازی است که شاهد این همزیستی نیستیم و حتی تعداد آثار تولید شده اقتباسی در سینما و تلویزیون کشور ما به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

وی در ادامه با اشاره به سینمای هالیوود گفت: یکی از دلایل مهم پیشرفت سینمای هالیوود داشتن مطالعه سینماگران و مطالعه مخاطبانش است؛ از سوی دیگر تعامل میان نویسندگان آثار ادبی و فیلمسازان در سینمای هالیوود بسیار بالا است و ارتباط میان سینما و ادبیات جزو لاینفک و جداناپذیری در سینمای هالیوود شده و حتی بسیاری از پدیدآورندگان آثار ادبی در آثار خود نگاه به سینما دارند و برای سینما دست به قلم می برند  کتاب می نویسند.

اشرفی زاده در خاتمه این گفتگو متذکر شد: در واقع در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ما شاهد یک چرخه فرهنگی هستیم و هیچ شخصی را نمی بینیم که تنها به تولید تک محصول برای بهره برداری و منافع خودش بیندیشد اما متأسفانه در کشور ما وضعیت بالعکس است و ما کمترین سینماگری را می بینیم که تمایل به آشنایی با عرصه ادبیات و کتاب و مطالعه برای بزرگ تر کردن دنیای خودش داشته باشد و متأسفانه از آنجا که مدیران فرهنگی ما اساساً با مطالعه بیگانه هستند هیچ تدبیری برای رفع این بحران در کشور نمی کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.