سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱

سازندگان مستندهای انتخاباتی امسال را بیشتر بشناسید

از سازنده بهترین فیلم جشنواره فجر تا شاگرد کلاس‌های اصغر فرهادی/ وقتی همه از ساختن فیلم تبلیغاتی روحانی جا خالی می‌دهند!

سازندگان فیلم تبلیغات ریاست جمهوری

سینماپرس: برخلاف دوره‌های پیشین، در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ساخت مستندهای تبلیغاتی نامزدها به چهره‌هایی ناشناخته سپرده شده است.

پخش مستند نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فردا از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. مستند کاندیداها در دو بخش به روی آنتن خواهد رفت که بخش اول از 12 تا 18 اردیبهشت ساعت 18 و 30 دقیقه و بخش دوم این مستندها از 19 تا 25 اردیبهشت ساعت 22 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

اما چه کسانی وظیفه ساخت این مستندها را به عهده گرفته‌اند؟ هرچند که هنوز برخی از کاندیداها نام سازندگان فیلم‌های انتخاباتی خود را بیان کرده‌اند ولی تاکنون نام برخی از سازنگان فیلم‌های انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری مشخص شده است که در ادامه به مرور کارنامه آن‌ها خواهیم پرداخت.
سازنده بهترین فیلم جشنواره فجر در تیم قالیباف
کمتر کسی است که در سینمای ایران فعالیت کند و از رابطه دیرینه سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده جوان و پرنشاط سینمای ایران با محمدباقر قالیباف بی‌خبر باشد. رضوی که در این سال‌ها بارها بر این ارتباط تاکید کرده است، در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر مدیریت تبلیغات ستاد قالیباف، مسئول ساخت مستند تبلیغاتی او را نیز برعهده گرفته است.
سیدمحمود رضوی
سیدمحمود رضوی در اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر
رضوی که این روزها فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» را بر پرده سینماها دارد؛ سال گذشته موفق شد با همین فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره را از آن خود کند.
البته پیش از این شایعاتی درارتباط با حضور محمدحسین مهدویان و بهروز شعیبی به عنوان سازندگان این مستندها مطرح شده بود که رضوی این خبر را تکذیب کرد. به نظر می‌رسد دلیل اصلی انتشار این شایعه سابقه همکاری بهروز شعیبی با سیدمحمود رضوی در ساخت مستند انتخاباتی قالیباف در سال 92 باشد.
ستاد محمدباقر قالیباف امسال رنگ قرمز را برای تبلیغات این نامزد انتخاباتی انتخاب کرده و ساعت نماد انتخاباتی قالیباف است 
نسل قدیم و جدید مستندسازان انقلاب در میان یاران رئیسی
سید ابراهیم رئیسی دیگر نامزدی بود که نام سازندگان فیلم‌های انتخاباتی‌اش به سرعت منتشر شد. محمدعلی فارسی و مهدی نقویان دو تن از مستندسازان کشورمان که اولی از چهره‌های باسابقه این عرصه و دیگری از جمله چهره‌های جوان اما موفق عرصه مستندسازی است؛ دو چهره‌ای هستند که عهده‌دار این مسئولیت شده‌اند.
محمدعلی فارسی که بسیاری او را به واسطه سابقه همکاری‌اش با سیدشهیدان اهل قلم، سیدمرتضی آوینی می‌شناسند، از جمله فیلمسازانی است که ساخت فیلم را با دوران دفاع مقدس آغاز کرد و با وجود علاقه‌ای که به عکاسی داشت ولی وارد مسیر مستندسازی جنگ شد. او که فارغ التحصیل فیلمنامه نویسی از دانشکده صدا و سیما است از سال ۶۷ به عنوان دستیار کارگردان و تدوینگر، همکاری با شهید آوینی را در تولید مجموعه تلویزیونی «سراب» آغاز کرد و پس از تاسیس «روایت فتح» به همراه جمعی از جهادگران به همکاری خود با شهید آوینی ادامه داد. فارسی پس از شهادت آوینی در بهار سال ۷۲ مسئولیت معاونت تولید موسسه روایت فتح را برعهده گرفت تا سال 81 نیز در این سمت بود. 
مجنون، مهاجران، گلستان آتش، شلمچه، ماه و خورشید، سراب ۲، تصویرگران جنگ، پایان انتظار، قصه های جنگ، غواصان، کبوتران امید، حقیقت گمشده، فانوس رو به باد، رستاخیز، خلوت دل، معلم برخی از مهمترین آثار این مستندساز با تجربه است.
مهدی نقویان
مهدی نقویان
مهدی نقویان، مستندساز جوان و برگزیده چند دوره جشنواره عمار دیگر چهره‌ای است که وظیفه ساخت مستندی در ارتباط با سیدابراهیم رئیسی را برعهده دارد. نقویان که سال گذشته با ساخت مستند «در برابر طوفان» توانست توجه بسیاری از فعالین این عرصه را به خود جلب کند پیش از این بیشتر به واسطه آثاری که در جشنواره عمار داشت؛ شناخته می‌شد.
شاگرد کلاس‌های فیلمسازی اصغر فرهادی برای جهانگیری مستند می‌سازد 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور یا همان کاندیدای پوششی اصلاح‌طلبان، دیگر چهره‌ای است که برای این دوره از انتخابات دست به کار شده است و با وجود آن که پیش از این گفته بود که تصمیمی برای فعالیت ستادی در عرصه انتخابات ندارد ولی گویا پس از مناظره اول و فشارهای برخی از جریان‌های اصلاح‌طلب به او، فرصت را مغتنم شمرده و تصمیم گرفته تا او نیز همانند رقبا برای خود فیلمی تبلیغاتی تولید کند. 
او این کار را به تیم مجید توکلی و فرشته طائرپور سپرده تا با ترکیب جوانی توکلی و تجربه طائرپور اثری قابل قبول برای این دوره از انتخابات تولید کنند. هرچند که تجربه قبلی توکلی در ساخت فیلم بزرگداشت مهدی هاشمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نشان داده که توکلی استعداد چندانی در زمین ساخت این‌گونه آثار ندارد ولی شاید تجربه حضور در کلاس‌های فیلمسازی اصغر فرهادی در کنار تجربه طائرپور به کمک او بیاید و نتیجه نهایی کاری قابل قبول باشد.
چه کسانی برای کاندیداهای این دوره ریاست جمهوری مستند می‌سازند؟
مجید توکلی همراه با فرشته طائرپور در جلسه با جهانگیری
رئیس کمیته ملی المپیک به سراغ جوانان رفت
سیدمصطفی هاشمی‌طبا نیز از جمله چهره‌هایی بود که برای ساخت مستندهای تبلیغاتی‌اش به سراغ یک چهره جوان رفت. هر چند هاشمی‌طبا پیش از این گفته بود که تصمیم ندارد که برای تبلیغات خرج چندانی کند و تبلیغات رسانه ملی برای او کافیست ولی به نظر می‌رسد او نیز مجبور شده تا وارد گود شود و برای ساخت مستندی تبلیغاتی برای خود دست به کار شود.
هاشمی‌طبا در گفت‌وگویی از فرزین رضائیان به عنوان چهره‌ای نام برده که قرار است مستندهای تبلیغاتی او را برای این دوره از انتخابات بسازد. این مستندساز جوان تاکنون اثر سرشناس و به نامی را در کارنامه خود به ثبت نرسانده است. 
وقتی همه جا خالی می‌دهند!
جالب‌ترین اتفاق در ارتباط با ساخت مستندهای تبلیغاتی انتخابات امسال، عدم حضور هیچ یک از سینماگران سرشناس در تیم تبلیغاتی حسن روحانی رئیس جمهور فعلی کشورمان است. هرچند که این روزها حجت‌الله ایوبی رئیس پیشین سازمان سینمایی دولت یازدهم که چند ماه پیش توسط وزیر جدید ارشاد از کار برکنار شده بود، در حال رایزنی با اهالی سینما برای حمایت از حسن روحانی است ولی گویا هنوز هیچ فیلمساز سرشناسی حاضر به همکاری برای ساخت مستند تبلیغاتی روحانی نشده است یا حداقل اگر شده است؛ تمایلی به بیان رسمی نام خود نداشته است. 
رضا میرکریمی
رضا میرکریمی در کنار حجت‌الله ایوبی رئیس پیشین سازمان سینمایی
جالب آن که حتی رضا میرکریمی یار غار مدیران سینمایی دولت یازدهم که در این دوره چهار ساله توانست هم به مدیرعاملی خانه سینما برسد و هم دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر را به دست آورد نیز تاکنون حاضر به ساخت این مستند نشده است!
این عدم استقبال در حالی رخ داده است که حسین دهباشی سازنده مستند تبلیغاتی روحانی در سال 92 که این روزها تبدیل به یکی از منتقدین دولت یازدهم شده است، از رد پیشنهاد مجدد ساخت مستند تبلیغاتی روحانی در سال 96 خبر داده است.
وزیر ارشادی که مستندساز ندارد!
سیدمصطفی آقا میرسلیم دیگر نامزد این دوره از انتخابات است که هنوز تکلیف سازنده فیلم‌های تبلیغاتی‌اش مشخص نشده است. میرسلیم که به نمایندگی از حزب موتلفه اسلامی در این دوره از انتخابات شرکت کرده است؛ در حالی تاکنون سازنده مستند تبلیغاتی خود را معرفی نکرده است که یکی از بزرگترین روزمه‌های او، تصدی پست وزیر ارشاد در دولت ششم است و عدم انتخاب فردی برای ساخت دو مستند تبلیغاتی برای او امری عجیب به نظر می‌رسد.
ناگفته نماند که سیدهادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی و یکی از دو سرمایه‌گذار فصل اول سریال شهرزاد نیز یکی از هم حزبی‌های میرسلیم محسوب می‌شود که از جمله گزینه هایی بود که می‌توانست به میرسلیم در این زمینه مشاوره دهد.
* فردا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.