شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶

ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۵

کریمی: هر هنرمند با خواندن کتاب به مهارت هایش اضافه می کند/ مسئولان فرهنگی به جای سیاست زدگی کمی وقت برای مطالعه بگذارند

عباس کریمی، منتقد و نویسنده

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما همزمان با برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: هر هنرمند با خواندن کتاب به مهارت های فردی اش اضافه می کند و کسی نمی تواند منکر آن شود که خواندن کتاب و مطالعه ضمن آنکه مزایای معنوی زیادی در پی دارد و روح آدمی را صیقل می دهد مهارت های او را نیز به شدت افزایش می دهد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مطالعه و خواندن کتاب برای همه افراد در هر سن و قشر و طبقه فرهنگی نیاز مبرم و ضروی است؛ اما یک هنرمند که قرار است اثری فرهنگی را برای استفاده افراد جامعه پدید آور باید سطح مطالعه و آگاهی بالاتری داشته باشد. یک هنرمند نیازمند آن است که بتواند شخصیت های پیرامونش را به درستی بشناسد و آدم ها را به خوبی درک کند و این مهم جز با مطالعه برایش محقق نمی شود.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: کتاب نسبت به سایر هنرهای دیگر تفاوت دارد. کتاب هنری ذهنی و درونی است در حالی که سایر هنرها مانند نقاشی، تئاتر، سینما و... بیرونی و عینی هستند برای همین است که وقتی یک کارگردان فاقد مطالعه اثری ادبی را اقتباس می کند نویسندگان از آن استقبال نمی کنند چرا که دیدگاه های شان با هم تفاوت دارد اما نویسندگان همواره از اقتباس آثارشان توسط سینماگرانی که دارای مطالعه هستند استقبال می کنند و شخصاً از آن ها دعوت می کنند تا از روی آثارشان اقتباس داشته باشند.

کریمی سپس با بیان اینکه از جمله سینماگرانی که بهترین اقتباس های ادبی را در سینما انجام داده اند ژان پیر ملویل فیلمساز شهیر سینمای فرانسه است اظهار داشت: او جزو آن دسته فیلمسازانی است که به دلیل مطالعه بسیار زیاد و آشنایی با ادبیات و نویسندگان بزرگ جهان شخصیت ها را به درستی درک می کند و آن ها را به تصویر می کشد.

این مدرس رشته روزنامه نگاری در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از مسئولان فرهنگی کشور گفت: ای کاش مسئولان فرهنگی به جای سیاست زدگی کمی وقت برای مطالعه می گذاشتند. متأسفانه ما در کشوری زندگی می کنیم که مدیران فرهنگی آن آشنایی و قرابتی با مطالعه و کتاب خوانی ندارند و به همین دلیل است که هنر و هنرمند را به درستی درک نمی کنند و همواره غرق در سیاست زدگی های پیرامون شان هستند.

وی تأکید کرد: یک مسئول و مدیر فرهنگی باید در کنار سیاست وقتی برای فرهنگ و هنر هم بگذارد. سوألی که من دارم این است که چرا مدیران فرهنگی ما تاکنون یک بازی کامپیوتری انجام نداده اند تا بتوانند نیاز جوانان امروز به بازی های کامپیوتری را درک کنند؟؛ چرا مسئولان فرهنگی کشور ما با نویسندگان شهیر و نامی دنیا آشنایی ندارند و تاکنون کتابی از آن ها مطالعه نکرده اند؟ چرا مسئولان سینمایی ما از تولید آثار اقتباسی حمایت نمی کنند و ما همواره شاهد تولید فیلم هایی با سوژه های تکراری و خسته کننده هستیم؟

کریمی در همین راستا افزود: اگر کشورهایی توانسته اند بر بحران های اقتصادی و سیاسی فائق آیند به دلیل این است که عرصه فرهنگ را به درستی درک کرده اند؛ مطالعه داشته اند و امکانات مطلوبی را در اختیار هنرمندان و سینماگران کشورشان قرار داده اند تا آن ها با تولید آثار فرهنگی به جامعه شان روحیه تزریق کنند. در کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا، مطالعه، کتاب خوانی، سینما و کلاً عرصه فرهنگ یک زیربنا برای حکومت ها محسوب می شود و آن ها از این طریق به اهداف سیاسی و... خود دست پیدا می کنند.

این منتقد سینما ادامه داد: ادبیات در درون خود مسائل مهمی مانند سبک زندگی، اقتصاد، مسائل اجتماعی، سیاسی و... را مطرح می کند. هر فردی با مطالعه آثار ادبی می تواند با این مسائل به خوبی آشنا شود؛ خود را به روز کند و با ایدئولوژی آدم ها و شخصیت های مختلفی که در پیرامونش زندگی می کنند آشنا شود و بتواند با تأثیرگرفتن از نکات مثبت زندگی آن ها خود را به تعالی برساند.

وی سپس با انتقاد از کاهش سرانه مطالعه در کشور گفت: در کشورهای پیشرفته جهان مطالعه از کودکی جزئی از زندگی افراد می شود. یکی از خریدهای مهم هفتگی هر خانواده در این کشورها خرید کتاب است. هر یک از اعضای خانواده در هفته برای خود یک یا چند کتاب خریداری کرده و آن را مطالعه می کنند و این نیاز تا پایان عمر با آن ها باقی می ماند و اگر کتاب نباشد کمبود بزرگی در زندگی این افراد احساس می شود. این مهم به آن دلیل است که مسئولان فرهنگی کشورهای پیشرفته با ایجاد زیرساخت های لازم از ابتدا مطالعه را جزو ارکان و پایه های هر خانواده ای بنا کرده اند.

کریمی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: مسئولان فرهنگی کشور ما اگر واقعاً دغدغه رشد و پیشرفت مردم و کشور را دارند باید شرایط سهل و آسان مطالعه را برای آحاد افراد جامعه فراهم سازند و با فرهنگ سازی تلاش کنند تا ما بتوانیم طی چند سال آینده جزو کشورهایی باشیم که سرانه مطالعه مردمان مان در حد استانداردهای بین المللی است. هنرمندان نیز در این میان وظیفه مهمی در پیش دارند و باید در این فرهنگ سازی نقش مهم و کلیدی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.