چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۹

شاه حسینی: بسیاری از هنرمندان به دلیل کمبود مطالعه صاحب نگاه نیستند/ برای تولید آثارم مدت ها تحقیقات میدانی و کتابخانه ای انجام می دهم

انسیه شاه حسینی در ششمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: انسیه شاه حسینی کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: هر شخصی بخواهد در حیطه هنر وارد شود و بتواند در این عرصه به ماندگاری برسد باید مطالعه داشته باشد در واقع مطالعه ابتدایی ترین ابزار برای ورود به عرصه تولید آثار فرهنگی و هنری است اما امروزه بسیاری از هنرمندان ما به دلیل کمبود مطالعه صاحب نگاه نیستند و این بسیار اتفاق نامبارکی است.

کارگردان فیلم سینمایی «شب به خیر فرمانده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هنرمندی که صاحب نگاه نباشد نمی تواند صاحب جایگاه هم شود و در نتیجه این اتفاق در سینمای کشور رخ می دهد که ما به نوعی روزمرگی و تکرار دچار می شویم و همیشه در سطح حرکت می کنیم. اتفاقی که این روزها در سینمای ایران در حال وقوع است به هیچ عنوان شایسته و درخور نام هنر و هنرمند ایرانی نیست و باید با تدبیر جدی مسئولان فرهنگی راهی برای برون رفت از این معضلات اندیشه شود.

وی ادامه داد: مسئولان فرهنگی کشور باید خود را موظف کنند تا دسترسی آحاد افراد جامعه و به ویژه قشر هنرمند را به کتاب و کتاب خوانی و مطالعه آسان کنند. قیمت کتاب باید مناسب باشد تا بتواند در سبد کالای هر خانواده ای قرار بگیرد و همگان بتوانند از موهبات آن بهره مند شوند. این روزها ما شاهد آن هستیم که کتاب در کشورمان بدل به یک کالای لوکس و بعضاً تجملی شده و به همین علت است که بسیاری از افراد برای اینکه خود را صاحب تفکر و اندیشه نشان دهند همواره مبادرت به خرید کتاب و انباشت آن در کتابخانه های شخصی شان می کنند اما سالی یک بار حتی لای کتاب ها را باز نمی کنند.

شاه حسینی تأکید کرد: اگر ما امروزه به سمت عدم مطالعه کتاب رفته ایم و اصلاً رغبت و حوصله ای برای مطالعه در سطح کشور دیده نمی شود بار مسئولیت آن به گردن یکایک مسئولان فرهنگی کشور است که به دلیل بی تدبیری های شان چنین فضایی را فراهم آورده اند. یک مدیر فرهنگی اگر دغدغه کتاب خوانی و رشد و ارتقای فکری آحاد افراد جامعه را داشته باشد با ایجاد سیاست های تشویقی کتاب را به عنوان یک کالای ضروری به همه افراد جامعه معرفی می کند و موجبات فرهنگ سازی برای کتاب خوانی در کشور را فراهم می سازد.

کارگردان فیلم سینمایی «پنالتی» در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه  من برای تولید آثارم مدت ها تحقیقات میدانی، کتابخانه ای و... انجام می دهم اظهار داشت: من شخصاً همیشه حتی زمانی که قرار بوده یک مستند کوتاه را کارگردانی کنم که همه چیز آن مشخص بوده باز هم بدون مطالعه پشت دوربین نرفته ام. من به عنوان یک فیلمساز که قرار است اثری فرهنگی را به جامعه ارائه کنم خود را موظف می دانم که در رابطه با موضوع و سوژه فیلمم تحقیق کنم تا حرفی که در فیلم هایم می زنم برای مخاطب قابل لمس و باور باشد و بتواند به راحتی با اثر فرهنگی من کنار بیاید و از تماشای آن خسته و دلزده نشود. ای کاش با تدبیر جدی مسئولان فرهنگی کشور ما بتوانیم زمینه رشد و توسعه کتاب و کتاب خوانی را بیش از پیش فراهم سازیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.