یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

آذین و نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«ویلایی ها»؛ فیلمی قابل تأمل، ارزشی، دفاع مقدسی و اجتماعی با شاخصه های داستانی و سینمایی ممتاز

پوستر فیلم سینمایی ویلایی ها

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «ویلایی ها» نخستین ساخته سینمای منیر قیدی در ژانر دفاع مقدس گفت: «ویلایی ها» نخستین ساخته سینمایی منیر قیدی فیلمی قابل تأمل، ارزشی، دفاع مقدسی و اجتماعی با شاخصه های داستانی و سینمایی ممتاز همراه با پژوهش ها و شناخت مناسب از آدم ها، موقعیت ها و داستان ها، مناسبات و رویدادها و جغرافیای قصه و زندگی کاراکترها به ویژه خانم ها است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم قیدی به آگاهی درست نسبی اجتماعی، خانوادگی و روانشناسی شخصیت ها و شکل دهی پذیرفتنی حوادث و رخدادهای قصه مزین است و این امتیاز با انتخاب زاویه نگاه، روایت و تصویرسازی های مطلوب به نتیجه مثبت سینمایی رسیده است.

آذین سپس با بیان اینکه «ویلایی ها» گرچه در استحکام بخشی درام و دراماتیزه کردن رویدادها و خلق شخصیت های دراماتیک و گزینش زوایای دوربین، میزانسن و چینش بازی ها و شخصیت ها جای کار بیشتر و مناسب تر را داشته است اظهار داشت: اما این فیلم در قالب و اندازه ارائه شده هم نمره قبولی می گیرد. «ویلایی ها» تصویری پذیرفتنی از زنان و فعالیت های پشت جبهه همسران و خانواده های رزمندگان دوران دفاع مقدس ارائه و علاوه بر ارزش های هنری و سینمایی ارزش های اجتماعی و تاریخی و دینی را هم در ساختار داستانی و روایت سینمایی خود لحاظ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: «ویلایی ها» منیر قیدی را در آغاز کار در سینمای حرفه ای هدفمند و موفق نشان می دهد. فضاسازی های مناسب و واقع نما، پردازش مقبول شخصیت ها، کارگردانی متفکرانه، استفاده به نسبت پذیرفتنی از ابزار سینما و گرفتن بازی های خوب از بازیگران فیلم از جمله طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار و ثریا قاسمی که برای قاسمی سیمرغ بلورین بازیگری نقش مکمل را به ارمغان آورد از جمله نکات مثبت فیلم تأثیرگذار و به یادماندنی «ویلایی ها» است.

این منتقد سینما در خاتمه افزود: منیر قیدی در حالی که فیلمش در آستانه دریافت سیمرغ های بیشتر بود به دلیل انتقادها و غلط های فراوان جشن پاره فیلم فجر و ناحقی های عوامل آن از حضور در میان کاندیداها و مراسم پایانی این رویداد خودداری کرد و با این اقدام ارزشمند پایبندی خود و اثرش را به ارزش ها به اثبات رساند. «ویلایی ها» یک اثر دفاع مقدسی خوش ساخت و با محتوا و فیلمی ماندگار در عرصه سینمای دفاع مقدس و آغازگر حضور امیدوارانه منیر قیدی در سینما و کارگردانی آثار قوی تر دفاع مقدسی است.

گفتنی است؛ در «ویلایی ها» که بازیگران هر کدام در نقش های متفاوتی حضور پیدا کرده اند، طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، با هنرمندی ثریا قاسمی و با حضور صابر ابر، بازیگران کودک فیلم: امیر علی ایمان وند، علیرضا داوری، هستی فرطوسی، سوگل و سوگند بارانی و آوین منصوری به ایفای نقش می پردازند.

دیگر بازیگران «ویلایی ها» عبارتند از گیتی قاسمی، فریماه کهنمویی، مهدخت مولایی، فاطمه بابایی و معصومه بیگی.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دوست نداشت من بیام اینجا... همیشه می گفت: بمون درس ات رو تموم کن، حیفه... گفتم: حیف از اون زمانیه که ما می تونیم کنار هم باشیم و نباشیم...

از عوامل تولید این فیلم که در ژانر دفاع مقدس است، می توان به نویسنده: منیرقیدی، ارسلان امیری، کارگردان: منیر قیدی، مشاور کارگردان: محمد مهدی عسگرپور، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، مدیر تولید: محمدرضا منصوری، طراح چهره پردازی: سعید ملکان، تدوین: بهرام دهقانی، طراح صحنه: مهدی موسوی، صدابردار: رشید دانشمند، صداگذار: امیر حسین قاسمی، موسیقی: ستار اورکی، طراح لباس: مه لقا ناقد، جلوه های ویژه میدانی: ایمان کریمیان، جلوه های بصری: هادی اسلامی، دستیار اول کارگردان: پانته آ حسینی، منشی صحنه: ندا قائدی مقامی، عکاس: امیر حسین شجاعی، دستیار فیلمبردار: آرش رمضانی، مشاور رسانه ای: بیتا موسوی و تهیه کننده:سعید ملکان اشاره کرد.

نظرات

  • عاشق فیلم ۱۳۹۶/۰۳/۱۴ - ۱۶:۳۲
    0 0
    خیلی خوب همه برید ببینید همین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.