دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵

۴ سال بی تدبیری در حوزه فرهنگ و هنر/ بخش دوم

۴ سال بی توجهی به سینمای کودک و مقاومت، انحلال شورای عالی سینما، برباد دادن بودجه های سینمای کشور و بی توجهی به دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ

چهارسال بی تدبیری در حوزه فرهنگ و هنر-2

سینماپرس: در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با نیم نگاهی به مصاحبه های انجام شده اهالی سینما به این نتیجه می رسیم که بی تدبیری، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه سینمایی، بیکاری مفرط اهالی سینما و خانه نشینی هنرمندان برجسته و مطرح سینمای کشور عاید سینماگران شده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس اواسط فعالیت دولت تدبیر و امید تعداد بسیار زیادی از اهالی سینمای کشور که از مدیریت غلط مدیران فرهنگی دولت به ستوه آمده بودند اعتراض های خود را با صدایی بلند فریاد زده و خواهان رسیدگی به معضلات و مشکلات متعددی شدند که مدیران ناکاربلد فرهنگی این دولت به خصوص در سینمای کشور به وجود آورده بودند. اعتراضات سینماگران از تمامی طیف ها به حد اعلای خود رسید. همگی یک صدا به مسئولان فرهنگی کشور، حسن روحانی و... معترض بودند.

در آغاز سال ۱۳۹۴ برخی از سینماگران ایران از صنف ها و رشته های گوناگون سینمایی، انتظارات و خواسته های خود را از مدیران سازمان سینمایی کشور به ویژه شخص حجت الله ایوبی به عنوان رئیس این سازمان ابراز داشته و به ویژه بر تقسیم عادلانه امکانات میان تمامی اهالی سینمای ایران و رسیدگی به وضع معیشتی سینماگران تأکید کردند. دست اندرکاران سینمای کشور در آغاز سال نو ضمن اشاره به مشکلات متعددی که این روزها گریبانگیر سینمای کشور شده است از مسئولان سینمایی درخواست کردند تا به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای به فکر رشد، رونق و اعتلای سینمای کشور باشند. اهالی سینمای ایران با تأکید بر اینکه سینما یکی از تأثیرگذارترین رسانه ها در عصر حاضر است، ابراز داشتند که مسئولان سینمای کشور نباید از فرهنگ سازی سینما غافل شده و ساده انگارانه از کنار این مسئله مهم عبور کنند. همچنین تنی چند از فیلمسازان دغدغه مند نسبت به مسائل استراتژیک ضمن گلایه از عدم تولید آثاری در این زمینه از حجت الله ایوبی خواستند تا نسبت به این گونه سینمایی توجه ویژه ای نشان دهد. جهانگیر الماسی، اصغر پورهاجریان، کاوه سجادی حسینی، مهدی فیوضی، حسن زاهدی، تورج منصوری، محسن علی اکبری، هوشنگ توکلی، حمید بهمنی، محمدرضا اسلاملو و داود توحیدپرست از جمله سینماگرانی بودند که خواسته های خود را در این زمینه با ما در میان گذاشتند.

این سینماگران با بیان اینکه بسیاری از دست اندرکاران سینمای ایران این روزها در شرایط بسیار بد معیشتی به سر می برند آرزو کردند تا مدیران سینمایی در سال جاری به وضعیت بد معیشتی آن ها رسیدگی کنند. این سینماگران تأکید کردند نیاز است مدیران سینمایی در سال جدید تدبیری بیاندیشند تا دیگر هنرمندان سینما که سال های عمر خود را متعهدانه در راستای رشد و اعتلای سینما و هنر کشور صرف کرده اند دغدغه نان نداشته باشند. دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴

همچنین از آنجا که در دولت تدبیر و امید بی توجهی به سخنان و فرمایشات مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان در حوزه فرهنگ و هنر بسیار بالا گرفته بود، در پی سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در مشهد مقدس و ذکر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در ساختار نظام اسلامی، برخی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی در این حوزه از رئیس سازمان سینمایی خواستند تا به طور جدی به مقوله امر به معروف و نهی از منکر در تولید آثار سینمایی کشور توجه کند و جلوی تولید و پخش فیلم هایی که اشاعه دهنده منکرات در جامعه اسلامی هستند را بگیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز اول فروردین سال ۹۴ در سخنرانی نوروزی خود در حرم مطهر رضوی فرمودند: «مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگ‌ترین معروفها و نهی از بزرگ‌ترین منکرها. بزرگ‌ترین معروفها در درجه‌ اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ نقطه‌ مقابل اینها هم عبارت است از منکرها. ابتذال اخلاقی، کمک به دشمنان اسلام، تضعیف نظام اسلامی، تضعیف فرهنگ اسلامی، تضعیف اقتصاد جامعه و تضعیف علم و فنّاوری منکر است. »

سینماپرس در همین راستا گفتگویی با تنی چند از فعالان حوزه سینمای ایران از جمله: حبیب الله بهمنی، محمدتقی فهیم، پرویز فارسیجانی، جواد اردکانی، جواد شمقدری، جمال شورجه و علیرضا سربخش داشته و  نظرات آن ها را در مورد جایگاه سینما در تبیین و به تصویر کشیدن مصادیق فریضه مهم «امر به معروف و نهی از منکر» جویا شد. این سینماگران با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ امت اسلامی جایگاه ویژه ای دارد و از این رو  ورود به مبحث امر به معروف و نهی از منکر نیاز اصلی مخاطبان امروز سینمای ایران نیز میباشد خاطرنشان کردند: سینما توانایی های بسیار ویژه ای دارد و با توجه به این قدرت و ظرفیت باید فعالیت های بیشتری در زمینه تولیدات آثار ارزشمندی که با دین مبین اسلام مرتبط هستند صورت پذیرد. هرچند که نمی توان منکر آن شد که در سینمای ایران فعالیت هایی برای تولید آثار ارزشمند صورت گرفته اما متاسفانه کمتر اثری توانسته است به صورت مستقیم تاثیر گذاری جدی و چشمگیری برای ترویج این مسئله مهم داشته باشد. دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

از سوی دیگر بسیاری از سینماگران که از بی توجهی مدیران سینمایی و فرهنگی دولت حسن روحانی نسبت به وقایع ملی و تاریخی کشورمان به ستوه آمده بودند خواستار تولید فیلم های فاخر و ارزشمند برای تقویت روحیه ملی و نشان دادن فرهنگ و تاریخ ایران زمین به جهانیان شدند. به عنوان نمونه سیدضیاء الدین دری، محسن علی اکبری و امرالله احمدجو در گفتگوهایی با خبرنگاران سینماپرس در روز ملی خلیج فارس نسبت به بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی دولت تدبیر و امید به این روزها و وقایع تاریخی انتقاد کردند.

آن ها با بیان اینکه خلیج فارس به جهت دارا بودن منابع انرژی از مهمترین نقاط استراتژیک میهن اسلامی مان و نیز یکی از حساس ترین راههای مواصلاتی میان کشورهای منطقه با اقصی نقاط دنیا  است اظهار داشتند: این موضوع به تنهایی باعث شده تا در طول تاریخ همواره اختلافات و منازعات زیادی که البته بیشتر آن ناشی از مسائل سیاسی بوده است بر سر خلیج فارس وجود داشته باشد. جالب تر آنکه برخی کشورهای حاشیه ای خلیج فارس که عمر برخی آنها حتی به ۵۰ سال نیز نمی رسد در این میان با حیله های فراوان خواسته اند تا عنوان خلیج فارس را به نام خود مصادره کرده و بر این خلیج و آبهای نیلگونش، نام معجول «خلیج ع ر ب ی» بگذارند که مقامات سیاسی کشورمان طی سال های اخیر مقابل این حرکت های مذبوحانه واکنش های خوبی نشان داده اند.

سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در این باره گفت: من شخصاً مدت ها است که یک فیلمنامه در مورد خلیج فارس به نام «هندورابی» با در نظر گرفتن مخاطب در سطح بین المللی نوشته ام که تولید آن به تولید عظیمی احتیاج دارد اما متأسفانه هیچ یک از مسئولان طی ۵ سالی که من این فیلمنامه را برای ساخت به آن ها ارائه کرده ام برای تولید این فیلم حمایتی نکرده اند. سینما هنر مهم و تأثیر گذاری در جهان است و اگر ما در این هنر مهم با مستندات خود اروپایی ها و انگلیسی ها و آمریکایی ها تصویر واقعی خلیج فارس را نشان دهیم می توانیم پنهان کاری ها و دروغ های غربی ها را نیز با زیرکی و هوشمندی مطرح کنیم تا آن ها نیز مجبور شوند واقعیات را در مورد خلیج فارس را بازگو کنند.  

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما نیز در این باره گفت: ما در طول ۸ سال دفاع مقدس و فیلم هایی که در آن دوران و طی سال های اخیر ساخته شده مرتباً به مسئله خلیج فارس پرداخته ایم و دوربین هایمان همواره روی خلیج فارس در حال گردش بوده اند اما تأکید موکد بر واژه خلیج فارس و مواردی که اخیراً کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به راه انداخته اند در آثار سینمایی ما تاکنون نمود عینی نداشته که دلیل عمده آن عدم سیاست گذاری های کلان مدیران فرهنگی در این راستا بوده است. ما نباید از این رویکرد غافل شویم که مردم در ایران و سایر کشورهای جهان همیشه تشنه یادگیری هستند و هویت تاریخی است که می تواند به فریاد آن ها برسد. پس فیلمسازان ما باید با آگاهی کامل به این زمینه ها ورودی جدی پیدا کنند و در کنار سیاست گذاری های مدیران فرهنگی کشور بتوانند جایگاه سوق الجیشی خلیج فارس را به خوبی در آثار سینمایی و تلویزیونی به تصویر بکشند.

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون ایران نیز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: خلیج فارس موضوع بسیار مهمی است که باید به آن به صورت جدی پرداخته شود و ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی در این راستا امری لازم و ضروری است. هرچند که تولید آثار تاریخی این چنینی به ویژه آنکه در پهنه دریا می گذرند سختی های خاص خود را دارند و اجرای آن ها با اشکالات متعددی همراه است و ما در کشورمان فیلمسازان چندانی نداریم که بتوانند به این گونه فیلمسازی ورود پیدا کنند اما با توجه به اهمیت تاریخی و سیاسی خلیج فارس باید روی ساخت آثار فرهنگی و هنری در این زمینه توجه ویژه نشان داد. پرداختن به موضوع خلیج فارس را مقابله ای با جنگ نرم و تهدید دشمنان است. هنر و به ویژه سینما باید به مسئله خلیج فارس بپردازند و پاسخ اهالی سینما در کنار سیاسیون می تواند به نوعی سرمایه گذاری درست برای آینده کشور محسوب شود. من معتقدم همه دستگاه های حاکمیت مسئول هستند تا به مقوله مهمی همچون خلیج فارس پرداخت و وردی جدی داشته باشند تا دشمنان برای این بخش از کشورمان دندان تیز نکنند. چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

جمعی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی و سینمایی کشور در آستانه آغاز به کار «مدرسه عالی سینما» توسط سازمان سینمایی توجه ویژه به هویت ملی و بومی، عدم کپی برداری از سینمای غرب، تقویت اندیشه ها و افکار مبتنی بر انقلاب اسلامی را جزو شاخص های اصلی برای چنین مدرسه ای دانستند. بسیاری از سینماگران تأسیس چنین مدرسه ای را زائد قلمداد کردند و آن را نوعی موازی کاری با سایر نهادهای آموزشی در سینمای کشور دانستند و از سوی دیگر برخی از سینماگران دغدغه های زیادی برای آنچه قرار است در این مدرسه به هنرجویان آموزش داده شود داشتند.

جهانگیر الماسی، هاشم میرزاخانی، سیدضیاء هاشمی، منوچهر اکبرلو، محمدحسین نیرومند، شفیع آقامحمدیان، محمدتقی فهیم، مهری شیرازی و پرویز فارسیجانی از جمله سینماگرانی بودند که با ارائه راهکار و مطرح کردن خواسته ها و دغدغه های خود به مسئولان سینمای کشور توصیه کردند تا به مبحث آموزش در سینما توجه ویژه داشته باشند و برخلاف اغلب آموزشگاه ها و مراکز فعلی توجه ویژه و بیشتری به هویت ملی، بومی، دینی و اعتقادی در این مدرسه داشته باشند.

این دسته از اهالی سینما تأکید کردند: متأسفانه طی سال های اخیر سینمای ایران همواره از هویت ملی و بومی غنی مان دور مانده و به دنیای غرب تمسک جسته است لذا مدرسه عالی سینما دیگر نباید پیرو کلیشه های رایج در سینما باشد و به جای آن باید از فرهنگ و هویت ملی و بومی و انقلابی برای تدریس هنرجویان بهره ببرد. بهتر است سیاست گذاران و هیئت امنای مدرسه عالی سینما در ابتدای امر تمامی امکانات فرهنگی و تجربه های ادبی و هنری ایران زمین را که به موضوع سینما نزدیک است مطالعه و ارزیابی کنند تا برای تدریس در مدرسه عالی سینما روش های تازه ای داشته باشند. چرا که ساختار درونی و ماهوی سینمای کشور اگر از وجود بزرگان هنر و ادب ایران بهره ببرد می تواند تأثیرات گسترده ای را برای سینما و آیندگان داشته باشد. چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

اما یکی دیگر از دستاوردهای دولت حسن روحانی عدم برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در سال ۱۳۹۴ بود!؛ در حالی که سال گذشته شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در برگزاری این رویداد سینمایی و ارزشی بطور سالانه به توافق قطعی رسیده بودند اما محمد خزاعی در گفتگویی اختصاصی با سینماپرس از عدم برگزاری این جشنواره در سال جاری خبر داد.

محمد خزاعی که همزمان با سالروز آزادی خرمشهر و روز مقاومت و ایثار با سینماپرس گفتگو می کرد گفت: اکنون در خردادماه به سر می بریم و هیچ یک از نهادهای مرتبط با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت برای برگزاری این رویداد مهم T ورود جدی پیدا نکرده اند؛  بعبارتی یکی از مهمترین دلایل عدم برگزاری جشنواره در سال جاری عدم تولید فیلم های مرتبط با این رویداد مهم است.

خزاعی با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم مقاومت زمانی می تواند به صورت سالانه برگزار شود که بودجه ای مجزا برای تولید فیلم های شاخص در زمینه مقاومت و دفاع مقدس در نظر گرفته شده باشد اظهار داشت: ما از نظر فیلم های مستند، کوتاه و یا انیمیشن هیچ گونه مشکلی در سینمای استراتژیک و مقاومت نداریم اما در بحث تولیدات آثار سینمایی حرفه ای همیشه با کمبود و مشکلات جدی روبرو هستیم چرا که توان تولید ما در این زمینه بالا نیست و بودجه قابل قبولی برای تولید فیلم های سینمایی در این زمینه در نظر گرفته نشده است. شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت سال گذشته تصمیم گرفته بود تا بودجه بسیار خوبی را به این جشنواره استراتژیک اختصاص دهد اما علیرغم مصوب شدن این تصمیم هیچ گونه اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفت. ینمای استراتژیک و مقاومت نیاز به یک ردیف بودجه مستقل برای تولید آثار ارزشمند سینمایی دارد تا دغدغه مشکلات اقتصادی حاکم بر فضای کل کشور گریبان گیر آن نشود. از همین رو لایحه ای هم به مجلس شورای اسلامی رفت تا این مهم در نظر گرفته شود اما متأسفانه این امر محقق نشد. دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴

خبر عدم برگزاری جشنواره فیلم مقاومت اما در محافل سینمایی سر و صدای زیادی برپا کرد و بسیاری از سینماگران با ابراز انتقادات شدید اللحن دولت یازدهم را به شدت مورد نقد و نکوهش خویش قرار دادند و وجود مدیران نالایق و بی دغدغه نسبت به سینمای ارزشی و ولایی را دلیل اصلی تعطیلی جشنواره فیلم مقاومت و شاد شدن دشمنان نظام اسلامی برشمردند.

انسیه شاه حسینی کارگردان سینمای دفاع مقدس در پی اعلام خبر عدم برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: من بسیار متأسفم که شرایط تولید فیلم های سینمای ارزشی و استراتژیک در کشور به گونه ای شده است که ما حتی به اندازه برگزاری یک جشنواره فیلم در اختیار نداریم و معتقدم بی انگیزه شدن سینماگران دلیل اصلی عدم تولید فیلم های استراتژیک است. سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در پی خبر عدم برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: دلیل اصلی عدم تولید آثار استراتژیک که منجر به تعطیلی ناخواسته جشنواره فیلم مقاومت شده، کسری بودجه و بی دغدغه گی مسئولان فرهنگی کشور است. طی ۲ سال گذشته شخصاً ۳ فیلمنامه در حوزه آثار استراتژیک و مقاومت به این بنیاد و سایر نهادهای ذیربط ارائه داده ام اما هیچ گونه جواب روشنی برای حمایت از ساخت این آثار به من داده نشد، علیرغم جلسات بسیار متعددی که با مسئولان ارشد نهادهای مختلف داشتم نتوانستم با هیچ یک از آن ها برای تولید آثار خود قرارداد امضا کنم که یکی از دلایل مهم آن سخت گیری های بی جای برخی از این افراد بوده است. متأسفانه واژه ای به نام «اولویت» باعث شده تا ما در حوزه تولید آثار سینمای جنگ نرم، مقاومت و ارزشی همواره دچار مشکل و خدشه بشویم. هیچ یک از نهادها و ارگان ها به «تعامل» با فیلمسازان دغدغه مند نمی اندیشند و مرتباً با ذکر این جمله که «تولید این فیلم در اولویت ما نیست» فیلمسازان دغدغه مند نسبت به مسائل ارزشی را دلزده و آزرده خاطر می سازند.   جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴

دکتر لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پی اعلام خبر عدم برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی با تمامی توان خود می خواهند طرح تعیین ردیف بودجه مستقل برای تولید آثار استراتژیک را در صحن علنی مجلس مطرح کنند تا ان شاء الله اتفاق مهمی در این حوزه محقق شود. فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و اصلاح سبک زندگی مردم و ترویج زندگی ایرانی - اسلامی بایستی اصلی ترین سوژه ها برای تولید آثار سینمایی باشد. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تلاش زیادی برای تعریف ردیف بودجه مستقل سینمای استراتژیک دارد تا این مسئله مهم در سینمای کشور محقق شود اما با توجه به تلاش های صورت گرفته در این رابطه هنوز موفق نشده ایم چرا که همه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید درگیر این قضیه شوند. شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴

اعتراضات اهالی سینما و حوزه فرهنگ و هنر نسبت به بی خردی مدیران فرهنگی دولت یازدهم آنقدر بالا گرفت تا سرانجام کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت) را به مجلس فراخواند.

سید علی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پی احضار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس برای پاسخگویی به سوألات برخی از نمایندگان به خبرنگار سینماپرس گفت: متأسفانه نظارت در بدنه وزارت ارشاد بسیار کمرنگ شده است. عدم نظارت باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی در زمینه فرهنگ و هنر کشور و نیز ابهامات و سوالات متعددی در بین نمایندگان مجلس شده که امیدوارم وزیر محترم ارشاد پاسخ قانع کننده ای در برابر وکلای ملت داشته باشند. به رغم ابهامات بسیار در دیدگاههای حاکم بر وزارت ارشاد در عین حال همچنان برای ما مشخص نیست که آیا پشت این نگاه و رفتار غرض ورزی وجود دارد یا خیر؟ نگاه فرهنگی وزیر دولت یازدهم با دوره گذشته که دوره اصولگرایی بوده بسیار متفاوت است به عنوان مثال اگر در دوره گذشته یک بار ناشری خلافی را مرتکب می شد دیگر به او اجازه کار داده نمی شد اما در حال حاضر این گونه نیست و اگر خلاف های متعددی هم در حوزه فرهنگی و هنری صورت بگیرد باز هم اجازه ادامه کار به فعالان فرهنگی و هنری داده می شود. دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴

اعتراضات سینماگران و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس اما به همینجا ختم نشد؛ وضعیت سینمای کشور به دلیل نامدیریتی حجت الله ایوبی آنقدر اسفبار شده بود که از گوشه گوشه سینما سینماگران با هر تفکر و دیدگاهی دولت یازدهم را مورد حمله انتقادات شان قرار می دادند.

علیرضا رئیسیان تهیه کننده و کارگردان سینما با گلایه از مشخص نبودن وضعیت برنامه اکران فیلم ها از مدت ها قبل از نمایش آن ها گفت: زمان اکران فیلم های سینمایی را می توان از مدت ها قبل به صاحبان آثار اعلام کرد تا با برنامه ریزی دقیق تر نسبت به معرفی آنها اقدام شود. یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در مورد علت کم کاری اش در سینما گفت: به دلیل شرایط اقتصادی بحران زده سینمای ایران تمامی تهیه کنندگان بخش خصوصی سینما دست به عصا شده اند و منتظر هستند تا در صورتی رفع معضلات کنونی اقدام به ساخت فیلم کنند. در حال حاضر ۳ نوع سرمایه در سینمای ایران وجود دارد که اولی پول و سرمایه بخش دولتی، دومی پول اسپانسرها و سرمایه گذاران غیر دولتی و سومی سرمایه موجود در بخش خصوصی سینماست که حتما باید با گردش مناسب اقتصادی گیشه ها تأمین و هزینه شود؛  از این رو افرادی که در دسته سوم قرار دارند به دلیل شرایط بسیار اسفناک و وخیمی که از لحاظ اقتصادی گریبانگیر سینمای ایران شده است این روزها جرأت چندانی برای تولید فیلم ندارند. با اوضاعی که در حال حاضر بر سینمای ایران حاکم شده سالانه حتی ۴ یا ۵ فیلم به سرمایه اصلی خود دست پیدا نمی کنند و این مسئله اظهر من الشمس است و هیچ مدیری نمی تواند آن را رد کند. سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴

داود توحیدپرست کارگردان سینما گفت: تا آنجا که اطلاع دارم صندوق اعتباری هنر در ابتدا با هدف در اختیار گذاشتن وام های بدون بهره و یا بلاعوض، مشکلات مسکن، بیکاری، بیمه و معیشت هنرمندان را حل کند اما در حال حاضر این صندوق ماهیت اصلی خود را از دست داده است. در زمان وزارت دکتر حسینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم من شخصاً توانستم از این صندوق وام بدون بهره دریافت کنم و زندگی شخصی ام را از برخی مشکلات مالی نجات دهم اما متأسفانه در حال حاضر این صندوق از پرداخت وام به سینماگران سرباز زده و به وظیفه اصلی خود عمل نمی کند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت موسسات و نهادهایی مانند «صندوق اعتباری هنر» جز دربرداشتن هزینه برای دولت و ملت هیچ عایدی ندارد، اظهار داشت: سوأل من این است که وقتی این نهاد به وظایف ابتدایی و تعریف شده خود عمل نمی کند چه لزومی دارد که با صرف هزینه های هنگفت وجود داشته باشد و به حیات خود ادامه دهد؟   مشکل ما در سینمای ایران تنها به نهادهایی مثل صندوق اعتباری هنر معطوف نمی شود و نهادهای دیگر مانند بنیاد سینمایی فارابی نیز این روزها از مأموریت اصلی خود خارج شده و دیگر نیازی به ادامه حضورشان احساس نمی شود؛ مدیران سینمایی می بایست برای جلوگیری از به هدر رفتن بودجه بیت المال هرچه سریعتر نسبت به ادغام و یا انحلال این گونه نهادها اقدام کنند. چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴

از سوی دیگر سینماگران مطرحی که در سینمای مستند، دفاع مقدس، مستند، کوتاه و... فعال بودند در این سال به دلیل اقدامات غیرکارشناسی ایوبی و تیمش به ستوه آمده و در گفتگوهای مجزا با سینماپرس از دردهای خود گفتند.

وحید نیکخواه آزاد، ناصر رفایی، نادره ترکمانی، فرزاد اژدری و امیرسحرخیز به عنوان ۵ چهره فعال سینمای کودک در میزگردی به دعوت خبرگزاری سینماپرس به طرح دیدگاهها، نظرات و تحلیل خود نسبت به فضای فعلی حاکم بر سینمای کودک و نوجوانان پرداختند که در این مسیر نقد عملکرد شورای راهبردی سینمای کودک و نیز ضرورت برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان از مهمترین سخنان این سینماگران دغدغه مند بود.

آن ها در این نشست تخصصی که با مدیریت منتقد سینما سیدرضا منتظری برگزار شده بود تأکید کردند: حمایت از شورای راهبردی در حالی می تواند انجام شود که آن ها ما را جزو محارم خود بدانند! این در حالی است که متاسفانه آن ها طی این مدت حتی یک جلسه با سینماگران سینمای کودک برگزار نکرده اند و حتی سیاست های خود را رسانه ای نکردند. ما باید یک سری مقدمات اولیه در رابطه با این شورا به دست می آوردیم چرا که سیاست های آنها  به نوعی کار ما فیلمسازان را نیز تعیین می کند. ما تمامی اعضای شورای راهبردی را قبول داریم اما این شورا بسیار کند حرکت می کند و این از حوصله ما خارج است. اگر دقت کنید، ‌کاملا متوجه می شوید که اکنون دو سال از دوره ریاست آقای ایوبی بر سازمان سینمایی گذشته اما هیچ کاری برای رشد و اعتلای سینمای کودک انجام نشده است. این درحالیست که حضور آقای ایوبی در مسند ریاست سازمان سینمایی با برگزاری جشنواره کودک همراه  بود که اتفاقا، ‌ نوع برگزاری و رویکرد آن جشنواره  مورد تصدیق ایشان هم نبود و همان زمان قول دادند که بسرعت برای تغییرات اساسی در سینمای کودک و جشنواره آستین بالا خواهند زد. ما فیلمسازان سینمای کودک توقع داشتیم  شورای راهبردی سینمای کودک و همچنین مدیران سازمان سازمان سینمایی ما را جزو محارم و نزدیکان خود بدانند و در یک نشست ما را هم در جریان نوع فعالیت‌ها قرار داده و نظرات فیلمسازان را جویا شوند. مطمئنم اگر زمان از دست برود دیگر فیلمسازان تمایلی برای برقراری این ارتباط نخواهند داشت. دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴

علاوه بر این سایر سینماگران مطرح سینمای کودک و نوجوان نیز انتقادهای شدید خود را نسبت به ضعف مدیریت حاکم بر سینمای کشور برای رشد و ارتقای این گونه مهم سینمایی ابراز داشتند. به ویژه سینماگران نسبت به تفکیک جشنواره های کودک و نوجوان از یکدیگر به شدت معترض شدند و آن را بلاهت بزرگ مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید دانستند.

ابراهیم فروزش کارگردان سینما در آستانه برگزاری جشنواره فیلم نوجوان همدان ضمن ابراز تأسف از وضعیت فعلی سینمای کودک و نوجوان در شرایط فعلی گفت: سینمای کودک و نوجوان در کشور ما مورد تحقیر واقع شده است و هیچ امیدی به بهبود وضعیت آن نیست. سینمای کودک و نوجوان در کشور ما چندان جایی برای خودنمایی ندارد و نمی تواند آنچنان که باید خود را به عموم مخاطبان سینمای ایران بشناساند؛ این در حالی است که مردم می بایست آرام آرام به دیدن فیلم های کودک و نوجوان عادت کنند و اگر کودکان از همین سنین با این گونه فیلم ها انس بگیرند می توانیم دست به یک فرهنگ سازی عمومی بزنیم و تمامی آنچه را که می خواهیم به آن ها آموزش دهیم. شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴

نادره ترکمانی کارگردان سینمای کودک همزمان با برگزاری جشنواره فیلم نوجوان گفت: مدیران سینمای کشور ۲ سال است که مرتباً وعده ارتقای سینمای کودک را می دهند اما در نهایت با عملی نشدن وعده هایشان مشخص می شود که تنها حرف هایشان در حد شعار است و نمی توان به آن ها امیدی داشت. نکته جالب هم این است که روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی زمانی که فیلمسازان دغدغه مندی مانند بنده و یا سایر همکاران گرانقدرم درد دل هایمان را با رسانه ها دلسوز سینمای کودک بیان می کنیم فوراً گارد محکم جلوی ما می گیرند و بلافاصله در رسانه های طرفدار خود به نقد ما پرداخته و خود را حامی سینمای کودک می خوانند! دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴

محمدعلی طالبی کارگردان سینما در آستانه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم نوجوان همدان گفت: سالانه میلیاردها سرمایه در سینمای ایران هدر می رود و از این رو انتظار ما از مسئولان شورای راهبردی سینمای کودک این است که وضعیت تولید این گونه سینمایی را ساماندهی کنند. سینمای کودک و نوجوان سالیان دراز است از مشکلات اجرایی رنج می برد، سینمای کودک و نوجوان از مشکلات عدیده ای رنج می برد و مدیران سینمایی باید تدبیری برای برون رفت از این معضلات بیندیشند. به نظرم مدیران و مسئولان سینمای کودک و نوجوان طی تمامی سال های اخیر ثابت کرده اند که چندان دغدغه ای برای این نوع سینما نداشته اند. ما امروزه نیاز به فیلم های خوب و متنوع در ۲ گونه کودک و نوجوان داریم که متأسفانه چنین اتفاقی نیفتاده است. چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴

رهبر قنبری کارگردان سینما در آستانه برگزاری جشنواره فیلم نوجوانان همدان گفت: تأسیس شورای راهبردی سینمای کودک یک کار حاشیه ای است و سوال اینست که این تشکیلات زائد و اضافی چه خروجی و عایدی مثبتی برای سینمای کودک و نوجوان داشته است؟ متأسفانه مدتی است که همه چیز در سینمای کشور حول حواشی سیر می کند و برخی مدیران می خواهند اصل را فراموش کرده و با ایجاد فرعیات، مشکلات عدیده سینمای ایران را به دست فراموشی بسپارند؛ تشکیل شورای راهبردی سینمای کودک نیز یکی از همین موارد است.

قنبری با تأکید بر اینکه افراد حاضر در این شورا برخلاف ظواهر امر چندان دغدغه ای برای سینمای کودک و نوجوان ندارند، اظهار داشت: اعضای این شورا و بسیاری از پشت میزنشینان و مدیران سینمایی همگی به دنبال منافع اقتصادی هستند و اینکه سینمای کودک و نوجوانی برای ما باقی بماند یا خیر چندان برایشان مهم نیست! متأسفانه اغلب این افراد حتی از تکنیک های روز سینمای کودک و نوجوان نیز آگاهی ندارند، حال سوأل این است که این افراد چه عایدی مثبتی را برای سینمای کودک و نوجوان به ارمغان می آورند؟ جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴

حاصل نظرات محمدعلی طالبی، ابراهیم فروزش، سیدجواد هاشمی، امین زندگانی، رهبر قنبری، نادره ترکمانی و حسین قناعت در این مطلب گردآوری شده است. یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴

همزمان با هفته دفاع مقدس برخی از سینماگران دغدغه مند ایران با اشاره به اینکه مدیران فرهنگی کشور سرمنشا اصلی بی توجهی به این گونه مهم سینمایی هستند خواستار حضور مدیران ارزشی و انقلابی در تمامی نهادهای فرهنگی و هنری کشور شدند تا از این رهگذر سینمای دفاع مقدس که این روزها در مهجوریت به سر می برد نجات یابد. آن ها با بیان اینکه جنگ تحمیلی که از اواسط سال ۱۳۵۹ توسط دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر ملت ایران آغاز شد و طی سال های متمادی موجب جانفشانی ها و از خودگذشتگی های ملت بزرگ ایران گردید باعث به وجود آوردن گونه ای نوین از سینما با عنوان «سینمای دفاع مقدس» در کشورمان شد تأکید کردند: دفاع مقدس تنها نوعی از سینما است که در سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سینمای ایران به وجود آمده و طی تمامی این سال ها با ساخت فیلم های درخشانی تجلی یافته است؛ اما متاسفانه طی دو سال اخیر این گونه سینمایی به دلیل عملکرد ضعیف مدیران سینمایی به کما رفته و دیگر رنگ و بوی سابق را ندارد.

حمید بهمنی، فرج الله سلحشور، محمد قهرمانی، جمال شورجه، محمدتقی فهیم و محمدرضا اسلاملو راهکار برون رفت از این معضل را حضور مدیری متعهد و ارزشی در رأس سازمان سینمایی دانستند. سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴

همچنین برخی از سینماگران مطرح سینمای مستند با بیان بعضی از مشکلات و محدودیت هایی که این روزها دامن گیر این گونه سینمایی شده است از عدم تخصیص بودجه های کافی، توجه به فیلمنامه های بی هویت و برخورد سلیقه ای مدیران سینمای کشور به عنوان معضلات اصلی سینمای مستند یاد کردند و خواستار رفع این گونه مشکلات شدند. ۶ تن از مستندسازان متعلق به نسل های مختلف از جمله: فرهاد ورهرام، حسین شمقدری، فیما امامی، خسرو سینایی، محمد کارت و رضا دریانوش گلایه های شدید خود را نسبت به نامدیریتی حجت الله ایوبی ابراز داشتند. آن ها تأکید کردند: تبعیض میان تولید فیلم های مستند و داستانی در کشور ما به شدت خودنمایی می کند. مشکل اصلی تمامی مستند سازان در حال حاضر نوع نگاهی است که مدیران سینما و تلویزیون به سینمای مستند دارند. سیاست گذاران در سازمان صدا و سیما و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی در سایر حوزه های فرهنگی و هنری کشور بودجه خوبی را به تولید آثار مستند اختصاص نمی دهند و آن را درست تقسیم نمی کنند. چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴

از سوی دیگر ابهام در عملکرد حسن روحانی نسبت به سینما و بی تفاوتی رئیس جمهور وقت به حوزه فرهنگ هنر از نظر بسیاری از اهالی سینمای کشور تنها دلیل عدم برگزاری جلسات شورای عالی سینما اعلام شد.

رئیس جمهور وقت بر خلاف رئیس دولت قبل طی دو سال گذشته در جلسات این شورا شرکت ننمود، برخی سینماگران و کارشناسان ارشد فرهنگی کشور، تنها دلیل برگزار نشدن جلسات این شورای مهم و موثر را ناشی از بی تفاوتی رئیس دولت تدبیر و امید به مقوله فرهنگ و هنر دانسته و خواستار شفاف سازی و توضیح مسئولان امر در این زمینه شدند.

این در حالی بود که تشکیل شورای عالی سینما از جمله اقدات موثری است که اولین بار در دولت دهم و در زمان ریاست جواد شمقدری بر سازمان سینمایی کشور صورت گرفت. جلسات این شورا و مصوبات آن با حضور رئیس جمهور وقت، به رغم فضاسازی های منفی برخی محافل و رسانه های مخالف سیاستهای دولت دهم، توانست طی مدت کوتاهی بستر رشد و اعتلای سینمای ایران را فراهم سازد و بسیاری از مشکلات روزمره ای که گریبان گیر سینماگران کشور شده بود را برطرف سازد. مباحث مهمی همچون پوشش جامع بیمه ای سینماگران، معافیت های مالیاتی و امثالهم از جمله مواردی بود که در این شورا با حضور محمود احمدی نژاد و سید محمد حسینی وزیر ارشاد وقت مطرح و تصویب شد.

شورای عالی سینما به مثابه ابزاری است که می تواند باعث مشورت و هماهنگی میان اعضا و نهادهای گوناگون حوزه هنر در کل کشور شود اما متأسفانه با بی تدبیری دولتمردان طی ۲ سال اخیر و در دولت یازدهم حتی یک بار هم جلسات این شورا به شکل پیشین برگزار نشده و حسن روحانی به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور نیز از حضور در این شورا امتناع ورزیده است؛ این در حالی است که به اذعان اغلب سینماگران تشکیل این شورا می تواند گام بلندی در جهت ایجاد تحول در ساختار و محتوای سینمای کشور صورت دهد و باعث تولید آثار برجسته سینمایی و همچنین رفع نیازها و مشکلات روزانه سینماگران شود. هوشنگ توکلی، محسن علی اکبری، جهانگیر الماسی، سیدضیاء هاشمی و دکتر سید محمد حسینی وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین راستا گفتگوهایی مجزا با سینماپرس انجام دادند. سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴

ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظرات

  • الناز ۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۱۷:۳۷
    1 0
    اقای خامنه ای فرمودند که باید از زندگی قهرمانان ایرانی سریال ساخته بشه; تا نوجوون ها و جوون هامون به ایران خودمون علاقه مند بشند. پخش این همه سریال کره ای و معرفی قهرمانان کره ای و دلباخته کردن نسل آینده به کره جنوبی چه معنی داره?
  • سارا ۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۱۶:۱۱
    1 0
    سلام. لطفا نسل آینده مملکت رو نجات بدید. خیلی از نوجوون ها و جوون هامون دلباخته کره جنوبی شدند. از بس صدا و سیما فیلم کره ای پخش میکنه. معلوم نیست; این صدا و سیما ی ایرانه یا صدا و سیمای کره جنوبی?

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.