چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸

تلاش بی‌حاصلی دولتی‌ها برای جلب نظر اهالی فرهنگ و هنر

تمام وعده‌های شب انتخاباتی دولت به هنرمندان/ وقتی دولت بعد از چهار سال، به یاد اهالی فرهنگ می‌افتد!

روحانی

سینماپرس: اقدامات تبلیغاتی دولت یازدهم در آستانه انتخابات در حالی این روزها به اوج خود رسیده است که تجربه چهار سال حضور این افراد در راس مدیریت فرهنگی کشور نشان داده که اساسا اراده‌ای برای تحقق این وعده‌های جذاب در دولت وجود نداشته و ندارد.

دولت یازدهم در حالی در سال 92 با ریاست حسن روحانی روی کار آمد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های مورد توجه در برنامه‌های تبلیغاتی آن توجه به اهالی فرهنگ و هنر بود. وعده‌هایی جذاب که حداقل در ظاهر امر نشانگر توجه و برنامه‌ریزی ویژه دولت برای اهالی فرهنگ و هنر بود. اما حالا با گذشت زمانی در حدود چهار سال از آن روزها می‌توان به وضوح، پوچ بودن آن وعده‌ها را اثبات کرد.

نکته جالب این ماجرا تکرار این ادعاها در سخنرانی‌ها و تبلیغات انتخاباتی مدیران این دولت در انتخابات پیش روست. وعده‌هایی با چاشنی حرکت‌های عوام فریبانه به دنبال نرم کردن دل هنرمندانی است که این روزها دل خوشی از روحانی و تیمش ندارند.
وقتی اعتدال از اصلاحات تندروتر می شود
محمد شیروانی از جمله فیلمسازانی است که در طی سال‌های گذشته به واسطه ساخت آثاری به شدت ضد ارزش و فرهنگ‌های بومی کشورمان، از جانب اغلب طیف‌ها و گروه‌های سینمایی رانده شده است و تقریبا هیچکسی حاضر به پذیرش سرپرستی این کودک از همه‌جا رانده شده نیست! شیروانی که در پرونده کاری خود سابقه تولید آثاری همچون «لرزاننده چربی» و «ناف» دارد بارها نشان داده که در فیلم‌هایش چندان قائل به رعایت قیود مذهبی و عرفی جامعه نیست. 
نکته جالب در ارتباط با این کارگردان این است که به او تازگی و در اقدامی قابل تامل موفق به اخذ مجوز اکران 8 مورد از فیلم‌هایش در گروه هنر و تجربه شده است! در شرایطی که این فیلمساز در هیچ دولتی حتی دوره اطلاحات که معمولا این‌گونه افراد مورد تشویق و حمایت مدیران دولتی قرار می‌گرفتند؛ حاضر به تبعیت از برخی قوانین نبوده و در آثارش به تقیدات دینی و مذهبی اسلامی پایبندی چندانی نداشته و از خط قرمزها عبور کرده است و سبک زندگی غربی را در آثارش به وضوح می‌توان دید چگونه شده که مدیران دولت یازدهم تصمیم گرفتند تا به یک باره مجوز نمایش عمومی 8 فیلم این فیلمساز را در گروه هنر و تجربه صادر کنند؟ آیا این حرکت چیزی جز فریب دادن گروهی از اهالی سینما برای باز شدن فضای این عرصه است؟
افتتاح نمایشگاه کتاب
افتتاح سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران با حضور وزیر ارشاد و رئیس مجلس شورای اسلامی
افسانه سپردن امور به اصناف در دولت یازدهم!
یکی دیگر از حرکت‌های تبلیغاتی دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر و در آستانه برگزاری انتخاب را می‌توان در میان صحبت‌های مطرح شده از سوی وزیر ارشاد امنیتی و تازه کار این دولت جستجو کرد. 
علیرضا صالحی امیری که چندی پیش به واسطه بروز برخی حواشی ناگفته، جایگزین علی جنتی وزیر پیشین ارشاد شده بود در افتتاحیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی از آمادگی ارشاد برای واگذاری نمایشگاه به صنوف در سال بعد صحبت کرد که گویا در چهار سال اخیر هیچگاه همچنین فرصتی برای دولت یازدهم به وجود نیامده و حالا درست در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم چنین فرصتی برای مدیران فرهنگی دولت تدبیر به وجود آمده است!
دادن وعده تبلیغاتی به هنرمندان به قیمت زیرپا گذاشتن حق مردم
دولت یازدهم که با کارنامه‌ای پر از خالی در حوزه فرهنگ و هنر به پیشواز انتخابات دوازدهم می‌رود، در ادامه مسیر برگزاری شوهای تبلیغاتی خود با جمع آوری گروهی از اهالی هنر که از طیف حامیان این دولت محسوب می‌شوند؛ در حرکتی کاملا نمایش درست در فاصله زمانی کمتر از دو هفته به برگزاری انتخابات به سراغ بیمه اصحاب فرهنگ رفته و امکاناتی جدید برای آن‌ها فراهم آورده است.
فرهنگ
امضای تفاهنامه با سازمان تامین اجتماعی برای بیمه هنرمندان آن هم در آستانه انتخابات
در تفاهنامه‌ای که روز پیش میان وزیر ارشاد و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در محل تالار وحدت به امضا رسید؛ اعلام شد که از این به بعد همه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه که از بیمه شدگان تامین اجتماعی هستند می‌توانند بدون نوبت از خدمات بیمارستان میلاد که بزرگترین بیمارستان کشور است، بهره‌مند شوند.
اما این وعده انتخاباتی در حالی به اهالی فرهنگ داده شده که با توجه به درخواست‌های بالای مردمی برای استفاده از خدمات این بیمارستان، معمولا اغلب مردم باید مدت زمان زیادی را برای استفاده از خدمات این بیمارستان در نوبت بمانند و دادن اجازه استفاده بدون نوبت از خدمات آن درواقع ضایع کردن حقوق مردمی است که گاهی باید تا چند هفته در نوبت استفاده از یکی از خدمات این بیمارستان باشند.
با این تفاسیر تشخیص تبلیغاتی بودن این حرکت آن هم در فاصله کوتاهی تا برگزاری انتخابات کار چندان سختی نیست.
مانیفست فرهنگی که چهار سال گم شده بود
یکی از اصلی‌ترین مشکلات دولت یازدهم در عرصه فرهنگ و هنر، نداشتن مانیفستی مشخص در ارتباط با نگاه آن‌ها به هنر و اهالی فرهنگ بود؛ دولتی که به واسطه سیطره نگاه امنیتی در آن تقریبا همیشه با همه موضوعات با نگاهی امنیتی برخورد کرد. 
اما با فرارسیدن دوره انتخابات، مدیران دولت یازدهم که بر پایگاه اجتماعی هنرمندان حساب ویژه‌ای باز کرده بودند با ارائه فهرستی 14 تایی از وعده‌های جدید خود برای اجرا در حوزه فرهنگ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم رونمایی کردند.
فیلم سینمایی رستاخیز
رستاخیز فیلمی که با دستور وزیر ارشاد توقیف شد
این وعده‌ها درحالی مظرح شده که سابقه عملکرد این دولت در چهار سال گذشته ثابت کرده که اساسا اراده‌ای برای تحقق وعده‌های دولت در حوزه فرهنگ وجود ندارد. برای نمونه در یکی از بندهای این فهرست تبلیغاتی آمده است: «جبران خسارت‌های وارده به صاحبان حقوق که به رغم مجوزهای قانونی دچار مشکل اجرا شده‌اند.»؛ موضوعی که مثال نقض آن در دولت یازدهم فیلم سینمایی «رستاخیز» بود؛ اثری که با وجود داشتن مجوز رسمی وزارت ارشاد برای نمایش عمومی توسط شخص وزیر ارشاد وقت توقیف شد و حتی با تعیین میزان خسارت وارده به سازندگان از سوی دادگاه، باز هم مدیران ارشاد حاضر به پرداخت این خسارت به سازندگان اثر نشدند.
مرور همین چند مورد کافیست تا نشان دهد که مدیران فرهنگی حسن روحانی بیشتر از آن که به دنبال انجام کارهایی زیربنایی در حوزه فرهنگ باشند؛ می‌خواهند با دادن شعارهایی جذاب در این مقطع مهم  سرنوشت‌ساز رای اهالی هنر را به سمت خود جلب کنند؛ اتفاقی که وقوع آن بعید به نظر می‌رسد.
همایش تبلیغاتی حسن روحانی
نشست رئیس ستاد هنرمندان روحانی با استقبال بسیار پایین هنرمندان روبرو شد
برای اثبات درستی این موضوع کافیست به همایش هنرمندان حامی روحانی که توسط حجت‌الله ایوبی رئیس ستاد هنرمندان او برگزار شد نگاه کنید تا ببینید که حتی همان چهره‌ای که چهار سال قبل از حسن روحانی حمایت کردند؛ حاضر به حضور در این مراسم و اعلام حمایت از روحانی نشدند.
* ایوبی

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۱۵:۴۸
    0 0
    واقعا جای تاسف دارد آقای روحانی در چینش وانتصاب تمام مدیران فرهنگی که مدیر فرهنگی نبودند افراد علاقه مند به میز وسیاست بودن باز هم مرتکب اشتباه می شود آقای روحانی با مردم لجبازی نکن اینها مدیران شما بودند که رای شما را پایین آوردند شما باید از فتنه 88 عبرت می گرفیتد آقای ایوبی باید بکار خود دوراز فرهنگ وسینما برگردد آقای ایوبی این همان سینماست که برای کسانی 40 سال در آن کار کردند وفا نکرده

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.