جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹

بررسی افزایش قیمت بلیت سینماها/۱

هاشمی: کیفیت پایین فیلم ها و عدم تبلیغات مناسب باعث افت ۲۰ درصدی مخاطب شده است/ دولت نباید در حوزه فرهنگ و هنر ارزش افزوده را لحاظ کند

سید ضیاء هاشمی تهیه کننده سینما

سینماپرس: سیدضیاء هاشمی مدیرعامل جامعه صنفی تهیه کنندگان و تهیه کننده سینما در رابطه با افزایش فروش ۲ میلیارد تومانی سینماها در نوروز ۹۶ که همراه با کاهش نگران کننده بیش از ۲۰ درصدی مخاطب همراه بوده است گفت: کیفیت پایین فیلم ها و عدم تبلیغات مناسب باعث افت ۲۰ درصدی مخاطب شده است اگر در نوروز سال قبل ما شاهد فروش بسیار بالای فیلم ها بودیم به دلیل تبلیغات گسترده شبکه های ماهواره ای بود و تأثیر این تبلیغات بر افزایش فروش نکته ای غیرقابل انکار است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شوکران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: افزایش فروش فیلم ها در سال ۹۵ به هیچ شخص و مدیری ارتباط ندارد؛ کیفیت به نسبت بالای فیلم ها و تبلیغات بسیار زیاد شبکه های ماهواره ای فروش سینماها را در این سال بالا بردند و درست زمانی که این تبلیغات قطع شد ما کاهش محسوس فروش را در گیشه سینماهای کشور مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: قطعاً افزایش قیمت ۲ هزار تومانی باعث نمی شود تا شخصی از رفتن به سینما منصرف شود؛ هرچند که متأسفانه ما در کشوری زندگی می کنیم که بخش عمده ای افراد آن دچار فقر و تنگدستی هستند و همین ۲ هزار تومان ها برایشان بسیار مهم و حیاتی است و مثلاً می توانند با آن نانی بخرند و بخشی از معیشت روزانه شان را تأمین نمایند اما نباید این نکته را از یاد ببریم که این بخش از جامعه هیچ گاه به سینما نمی روند و از این رو افزایش قیمت بلیت سینماها برای آن ها تفاوتی ندارد.

هاشمی خاطرنشان کرد: خانواده های متوسط رو به بالا و کارمندان برای سینما تعیین کننده هستند و از آنجا که سینما یکی از تفریحات ارزان در کشور محسوب می شود افزایش قیمت ۲ هزار تومانی نمی تواند تأثیر چندانی برای حضور و یا عدم حضور آن ها در سینماها داشته باشد. مردم همانطور که مرتباً با افزایش قیمت های اقلام ضروری روبرو می شوند و در نهایت هم آن ها را تهیه می کنند قطعاً برای رفتن به سالن سینما هم می توانند هزینه کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «روز فرشته» سپس با تأکید بر اینکه مشکل اصلی ما در حال حاضر بی تدبیری مسئولان دولت و عدم همکاری سازمان صدا و سیما است اظهار داشت: دولت نباید در حوزه فرهنگ و هنر ارزش افزوده را لحاظ کند؛ یکی از مشکلات تهیه کنندگان سینما این است که مجبور هستند مالیات بر ارزش افزوده بدهند و دولت باید هرچه سریعتر جلوی این کار را بگیرد. در کجای دنیا روی کالای فرهنگی مالیات بر ارزش افزوده لحاظ می شود که ما در ایران باید این مالیات ناحق را بدهیم؟

وی افزود: از سوی دیگر سازمان صدا و سیما باید تبلیغات آثار سینمایی را به صورت رایگان و یا با هزینه ای نازل انجام دهد تا مردم بیشتر تشویق به حضور در سالن های سینما شوند اما متأسفانه سال ها است که سازمان صدا و سیما با سینما و سینماگران همکاری خوبی ندارد و این عدم همکاری در نهایت به ضرر فیلم های سینمایی شده است.

این تهیه کننده سینما در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه برنامه های زیادی برای استقبال بیشتر مردم توسط تهیه کنندگان در دست بررسی اظهار داشت: ما می خواهیم در صورت ایجاد پیش زمینه های لازم علاوه بر ۳شنبه ها یکی دیگر از روزهای هفته را به فروش نیم بهای سالن های سینما اختصاص دهیم تا مردمی که مبلغ بلیت برایشان دارای اهمیت است بتوانند در زمان بیشتری با نصف مبلغ فیلم های روز سینمایی را تماشا کنند. از سوی دیگر مایل هستیم تا قیمت بلیت سینماها را در زمان ها مرده به خصوص صبح ها کاهش دهیم تا در این زمان ها اقشاری که تونایی مالی ندارند بتوانند به سالن سینما بروند.

وی با انتقاد از برخی رسانه ها اظهار داشت: متأسفانه در یک بازه زمانی بازی های رسانه ای باعث شد تا این اتفاق محقق نشود اما ما درصدد آن هستیم که در صورت ایجاد شدن شرایط هرچه زودتر این ۲ مورد را در سینما اجرایی کنیم. ما طرح های خیلی خوبی برای استقبال بیشتر مخاطبان از فیلم ها داریم که نباید ندانسته به آن ها حمله شود. متأسفانه جوسازی های بدی در سینمای ما وجود دارد که در نهایت به نفع سینما و سینماگران نیست.

هاشمی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: علاوه بر تمامی این مسائل ما در نظر داریم بر اساس شرایط جغرافیایی سالن های سینمایی قیمت بلیت را تعیین کنیم به نحوی که مثلاً پردیس سینمایی کوروش قیمت یکسانی با پردیس های سینمایی فعال در جنوب شهر نداشته باشد و مردم در جنوب شهر و مناطق محروم بتوانند با قیمت بسیار کمتری فیلم ها را تماشا کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.