شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

نگاهی جالب به خلاصه داستان فیلم های سینمایی

کارگردانان محترم! لطفا با مخاطب صادق باشید

فیلم نوروز ۱۳۹۵

سینماپرس: انتشار خلاصه داستان‌های عجیب و غریب، این روزها یک الگو برای فیلم‌ها شده است. خلاصه داستان‌هایی که طی تولید از فیلم‌ها منتشر می‌شوند و قرار است جذابیت داستان را در ذهن مخاطب پررنگ کنند اما نه‌تنها این کار را انجام نمی‌دهند بلکه به جمله‌هایی خنده‌دار و بعضا گنگ تبدیل می‌شوند.

هدیه حدادی اصل/  در چند سال گذشته اگر جمله‌ای از قصه فیلم منتشر می‌شد، تعریف ساده یا حتی یک خطی داستانی کلی فیلم بود. تعریفی که شاید نمی‌توانست به خوبی گویای کل فیلم باشد اما حداقل طرح اولیه فیلمنامه را تا حدودی مطرح می‌کرد. اخیرا این جمله‌ها شکل عجیبی به خود گرفته‌اند که آن‌ها را در قالب یک دیالوگ کوتاه و بسته از فیلم یا یک بیت شعری که هیچ دخلی هم به داستان ندارد و یا جمله‌هایی که گاهی از ادب هم دور می شوند، می‌بینیم.

خلاصه هایی که بعضا قرار است بار جذب تماشاگر سینما را بیشتر کنند اما به یک بار اضافه برای فیلم تبدیل شده است. با توجه به این موضوع با دو تهیه کننده سینما گفتگو کردیم تا این موضوع را مورد تحلیل قرار دهیم.

*علی سرتیپی: خلاصه داستان، ابزار تبلیغاتی برای یک فیلم شده است

علی سرتیپی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار آنا ضمن اشاره به اینکه لو نرفتن قصه یکی از اصول حرفه‌ای در سینما محسوب می شود، گفت: کارگردان‌ها برای لو ندادن داستان فیلمنامه، معمولا از این‌گونه خلاصه داستان‌ها استفاده می‌کنند. خلاصه داستان هایی که گاه برای کارگردان‌ها دردسر می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه برای هر فیلمی به یک شکلی خلاصه داستان منتشر می‌کند، نگاه کارگردان فیلم است. او هست که تصمیم می‌گیرد قصه فیلم تا چه اندازه‌ای بیان شود که هم لو نرود و هم جذابیت را برای مخاطب ایجاد کند.

این تهیه‌کننده در ادامه با اشاره به اینکه خیلی وقت‌ها خلاصه داستان منتشر شده با حال و هوای فیلم یکی نبوده است، بیان کرد: در بعضی مواقع، کارگردان برای اینکه مخاطب را برای تماشای فیلم تشویق کند، جمله‌ای گنگ در خصوص فیلم در رسانه‌ها منتشر می‌کند تا با توجه به آن مخاطب برای پیگیری و دیدن فیلم ترغیب شده.

وی ادامه داد: البته خیلی‌ها با استفاده از این ترفند در این راه موفق شده‌اند زیراکه دقیقا دست روی علامت سوال فیلم گذاشته‌اند.

سرتیپی با بیان اینکه در گذشته این موضوع روال کار کارگردانان نبوده است، عنوان کرد: قبلا روش جذب مخاطب به این شکل نبود، خلاصه داستان منتشر می‌شد اما چیزی از جمع‌بندی و انتهای آن گفته نمی‌شد. به نظرم آن دست متن ها می‌توانست جذابیت لازم را برای فهمیدن انتهای داستان در مخاطب ایجاد کند.

وی افزود: به هر حال این ماجرا نوعی ابزار تبلیغاتی برای فیلم‌ها شده است؛ گنگ بودنی که می خواهد حال و هوای متفاوتی در فیلم ایجاد کند تا همه بگویند فلان فیلم متفاوت است.

*حبیب اسماعیلی: با مخاطب صادق باشیم

حبیب اسماعیلی یکی دیگر از تهیه‌کنندگان پر کار سینمای ایران نیز در گفتگو با آنا از این موضوع با عنوان ابزار تبلیغاتی یاد کرد و گفت:‌ در هر شرایطی باید با مخاطب صادق بود.

وی تاکید کرد: باید اطلاعات اصلی فیلم در اختیار مخاطب قرار بگیرد نه خلاف واقعیت! چرا که این به ضرر خود فیلم تمام خواهد شد.

این تهیه کننده ادامه داد: اگر مخاطب با دیدگاه متفاوتی برای تماشای فیلم برود و با آنچه که می‌دانسته رو به رو نشود ناخودآگاه فیلم را پس می‌زند زیرا فیلمی که دیده، مغایر با تبلیغاتی است که او را برای رفتن به سینما ترغیب کرده است.

اسماعیلی با بیان مثالی افزود: مانند این است که یک سکانس خنده‌دار از فیلم جدا شود، تبدیل به تیزر تبلیغاتی شود و کارگردان برای جذب مخاطب از فیلمش به عنوان یک کار کمدی یاد کند در حالیکه فیلم او مثلا اکشن است. این گول زدن مخاطب محسوب می‌شود.

*نگاهی به خلاصه داستان فیلم های جشنواره سی و پنجم فجر

خلاصه هایی که با داستان مرتبط نیستند

*«ایتالیا ایتالیا»/ کارگردان: کاوه صباغ‌زاده

من دوست دارم و این به تو هیچ ربطی نداره.

*«کارگر ساده نیازمندیم»/ کارگردان: منوچهر هادی

بعضیا فکر می‌کنن همه چیو با پول می‌تونن بخرن… و می‌خرن… متأسفانه!​

*«آذر»/ کارگردان: محمد حمزه‌ای

ادامه زندگی بهای سنگینی دارد.

*«ایستگاه اتمسفر»/ کارگردان: مهدی جعفری

«اتمسفر هوای زمین را دارد و ما هوای همدیگر را…»

دیالوگ‌هایی که خلاصه داستان می‌شوند!

*«نگار»/ کارگردان: رامبد جوان

«ما به این ته سیگار رژ لبی مشکوکیم. اما این به ما کمکی نمی‌کنه!»

*«بیست و یک روز بعد»/ کارگردان: محمدرضا خردمندان

همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهرو گرفته بود. پرنده‌ها دور و بر لونه هاشون جیغ می کشیدن. یکی از بچه‌ها قسم می‌خورد خودش دیده خورشید یکی دوبار نورش کم و زیاد شده… .

استفاده از شعر به جای متن

*«سوفی و دیوانه»/ کارگردان: مهدی کرم‌پور

من مست و تو دیوانه ما را که برد خانه / صد بار تو را گفتم کم خور دو سه پیمانه... !!!

استفاده از قطعه‌های ادبی

*«بن بست وثوق»/ کارگردان: حمید کاویانی

دقایقی ز زمانه هنوز در پیش است که از سراسر بگذشته قیمتش بیش است.

معرفی ژانر به جای خلاصه داستان

*«فصل نرگس»/ کارگردان: نگار آذربایجانی

در ژانر اجتماعی با نگاهی انسان دوستانه، قصه‌ای امید بخش را به شیوه‌ای متفاوت روایت می‌کند.

*«خفگی»/ کارگردان:‌ فریدون جیرانی

اثری جنایی که با ملودرام درآمیخته و داستان پیچیده‌ای شده است.

*«آباجان»

روایت زندگی اجتماعی مردم در دهه 60.

کوتاه، مختصر، گنگ

*«قاتل اهلی»/ کارگردان: مسعود کیمیایی

این فیلم داستان زندگی حاج آقا دکتر جلال سروش است که نقش آن را پرویز پرستویی بازی می‌کند.

*«رگ خواب»

فیلمی که اضمحلال یک زن در زندگی اش را به تصویر می‌کشد.

*«یک روز بخصوص»/ کارگردان: همایون اسعدیان

حامد باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است.

*«اسرافیل»/ کارگردان: آیدا پناهنده

مردی که ماهی را دوست داشت بازگشته است. دختری که بهروز را دوست دارد بازمی‌گردد. مردگان زنده می‌شوند.

*«ماجان»/ کارگردان: رحمان سیفی‌آزاد

روایتگر قصه زوجی است که با چالش بزرگی در مواجه با فرزند خود روبرو هستند.

*«کمدی انسانی»/ کارگردان: محمدهادی کریمی

این فیلم یک کمدی موقعیت از زندگی تراژیک فردی است که می‌بایست علی‌رغم خواست درونی اش همرنگ با مردم پیرامونش زندگی کند.

*«پشت دیوار سکوت»/ کارگردان: مسعود جعفری‌جوزانی

این فیلم داستان دختر جوانی به نام ستاره است با همه وجود تلاش می‌کند تغییری در زندگی خود و دیگران ایجاد کند.

*«یادم تو را فراموش»/ کارگردان: علی عطشانی

دامون مربی بر کنار شده یکی از باشگاه‌های پرطرفدار با دختری که سال‌ها پیش با او ارتباط داشته روبرو می‌شود.

*«شنل»/ کارگردان: حسین کندری

این فیلم روایتگر داستان زندگی یک زن پرستار است که با شرایط خاصی با فرزندش زندگی می‌کند و بنابر اتفاقات و اشتباهی ماجراهایی برای وی رخ می‌دهد.

*«ماه گرفتگی»/ کارگردان: مسعود اطیابی

فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» به رویدادها و حوادث سال ۱۳۸۸ می‌پردازد.

و اما خلاصه داستان‌های درست

*«مادری»/ کارگردان: رقیه توکلی

این فیلم درباره زندگی دو خواهر است که به تنهایی در شهر یزد با یکدیگر زندگی می‌کنند؛ با این تفاوت که یکی عشق خود را رها کرده و دیگر عشقش او را رها کرده است. آن‌ها یک تنه روبروی مشکلات و مسائلی که سر راه دارند، ایستادگی می‌کنند و حرکتی رو به جلو دارند تا اینکه ... .

*«سد معبر»/ کارگردان: محسن قرایی

قاسم کارمند اداره سد معبر شهرداری، در تلاش است وضعیتِ زندگیِ خود را بهبود ببخشد، اما در این راه با نرگس همسرش اختلافِ نظر دارد... .

*«چراغ های ناتمام»/ مصطفی سلطانی

فیلم سینمایی «چراغ‌های ناتمام» درباره نویسنده‌ای پایبند به باورهای اعتقادی است که به دنبال مضمونی مرتبط با باورهایش می‌گردد.

*«ویلایی‌ها»/ کارگردان: منیر قیدی

قصه خانواده‌های فرمانده‌هان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است. عزیز زن ۵۰ ساله‌ای است که همراه نوه‌هایش وارد مجموعه ویلاها می‌شود. الیاس نیز راننده بسیجی است که هر وقت وارد مجموعه می‌شود همه نگران این می‌شوند که شاید خبر شهادت یکی از فرماندهان را بدهد. پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران می‌آید تا بچه‌های خود را به خارج از کشور ببرد.

*«فراری»/ کارگردان: علیرضا داودنژاد

این فیلم درباره دختری است که از شهرستان به تهران می‌آید و تلاش می‌کند تا با خودروی «فِراری» هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد و درگیر ماجراهایی می‌شود.

*«ماجرای نیمروز»/ کارگردان: محمدحسین مهدویان

فیلم به ترورهای سال ۱۳۶۰ به دست گروه مجاهدین خلق می‌پردازد. این درگیری ها پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان رئیس جمهور توسط مجلس شدت می‌گیرد. گروهک‌های ضد حکومت مانند مجاهدین دست به ترورهای موفق و ناموفق مقامات ارشد حکومت می‌زند. از سوی دیگر، سازمان اطلاعات کشور و اطلاعات سپاه با همکاری هم درصدد دستگیری اعضای گروه مجاهدین خلق هستند. در این میان، روابط سابق بین یکی از اعضای سپاه و زنی از اعضای مجاهدین خلق که در گذشته در دانشگاه همکلاسی بودند ... .

*«سارا و آیدا»/ کارگردان: مازیار میری

سارا و آیدا دوستان صمیمی هستند که آبروی یکی از آنها به خطر افتاده و حالا باید به کمک هم شرایط را به حالت عادی بازگردانند، اما این دو دوست تا کجا پای یکدیگر می‌ایستند؟

*«گشت 2»/ کارگردان: سعید سهیلی

داستان این قسمت ۵ سال بعد از اتفاقات قسمت اول رخ می‌دهد که حسن و عباس از زندان آزاد می‌شوند و عطا هم از کما بیرون می‌آید و زنده می‌ماند و گروه قدیمی دوباره تشکیل می‌شوند. عباس و حسن و عطا مدتی نیز دنبال کار می‌گردند اما موفق نمی‌شوند و تصمیم می‌گیرند مسیر گذشته‌شان را پیش ببرند و اتفاقات گشت ارشاد ۲ از همین‌جا آغاز می‌شود.

*«بدون تاریخ بدون امضا»/ کارگردان: وحید جلیلوند

کاوه نریمان یکی از پزشکانِ پزشکی قانونی در محل کارش با جسدی مواجه می شود که وی را پیش از این می‌شناخته است.

*«زیر سقف دودی»/ کارگردان: پوران درخشنده

شیرین که در زندگی خانوادگی با فرزند و همسرش به تدریج دچار مشکل می‌شود، به دنبال پیدا کردن راهی برای ایجاد ارتباط با آن‌ها است، که موفق نمی‌شود و به بحران می‌رسد. تلاش مجدد او برای برون رفت از این بحران او را با چالش جدیدی رو به رو می‌کند.

*«تابستان داغ»/ کارگردان: ابراهیم ایرج‌زاده

نسرین که هنگام طلاق نمی‌تواند دختر شش ساله‌اش را از شوهرش بگیرد زندگی‌اش را جمع می‌کند و بی‌اطلاع شوهر به گوشه‌ای از شهر پناه می‌برد.

*«شماره 17 سهیلا»/ کارگردان: محمود غفاری

داستان دختری میانسال است که زمان ازدواج او به تأخیر افتاده و با توجه به مشکل ژنتیکی که دارد در تلاش است که هر چه سریعتر ازدواج کند تا بچه‌دار شود.

*«خوب بد جلف»/ کارگردان: پیمان قاسم‌خانی

مانی حقیقی یک کارگردان هنری سینما از طرف تهیه کننده‌اش تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقش‌های اصلی فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آن‌ها بدترین انتخاب‌های ممکن هستند، اما اگر می‌خواهد که فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهی آن‌ها را به نقش‌هایشان نزدیک کند و این کار آسانی نیست.

*«ائو» / کارگردان: اصغر یوسفی‌نژاد

ماجرای این فیلم حول یک وصیت نامه می‌چرخد. مردی از دنیا رفته و همه دور جسد او جمع شده‌اند اما این جسد از چشم تماشاگر دور نگه داشته می‌شود. متوفی وصیت کرده که بعد از مرگ، جسد او را در اختیار دانشکده پزشکی برای استفاده علمی قرار دهند اما دخترش شدیداً مخالف است.

*«انزوا»/ کارگردان: مرتضی‌علی عباس‌میرزایی

زهره در راه منزل احساس می‌کند کسی او را تعقیب می‌کند. او فرار کرده و همین عامل باعث می‌شود تا او در یک سانحه‌ی تصادف فوت کند. پرویز همسر زهره بعد از ۶ سال، برای اولین بار، با ضمانت رییس زندان به مدت ۷۲ ساعت به مرخصی می‌رود تا زهره را دفن کرده و در مراسمش شرکت کند. اما او دغدغه‌اش چیز دیگری‌ست.

*«کوپال»/ کارگردان: کاظم مولایی

این فیلم قصه یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام «دکتر احمد کوپال» است که در روز آخر سال با یک چالش غریب در زندگی‌اش مواجه می‌شود.

*«آزاد به قید شرط»/ حسین شهابی

کیوان کمالی به بیست سال حبس محکوم شده و بعد از تحمل ده سال حبس به طور مشروط از زندان آزاد می‌شود. پرهیز از وقوع هرگونه تخلف و جرم و نزاع و درگیری بزرگترین چالش پیش روی کیوان کمالی در مواجهه با جامعه لجام گسیخته است.

*«اشنوگل»/ کارگردانان: علی سلیمانی، هادی حاجتمند

یونس به عنوان فرمانده گردان غواصان سه شب قبل از عملیات در حالی که در صدد حفر تونلی در منطقه عملیاتی بوده، مفقودالاثر شده است. حالا پس از سی سال اطلاعاتی به دست می‌آید که نشان می‌دهد احتمالا یونس زنده است و در آن زمان به واسطه منافقین قرارگاه اشرف با دشمن همکاری کرده است.

*«خانه دیگری»/ کارگردان: بهنوش صادقی

این فیلم داستان زندگی «مرجان» را روایت می‌کند که می‌بایست ظرف ۱۰ روز، پولی را برای پدرش تهیه کند. او در طی این مسیر با موانعی روبرو می‌شود که زندگی زناشویی‌اش را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

*«دعوتنامه»/ کارگردان: مهرداد فرید

این فیلم روایتگر زندگی شخص درمانده‌ای است که در مشهد زندگی می‌کند و کارش این است که از زایران حرم علی بن موسی الرضا دزدی کند و از طریق آن زندگی بگذراند.

*«پشت دروازه بهشت». کارگردان: علی نوری‌اسکویی

داستان این انیمیشن سینمایی در مورد زندگی یک نویسنده داستان‌های کمیک است که ناگهان وارد داستانی که خلق کرده است، می‌شود.

*«دریاچه ماهی»/ کارگردان: مریم دوستی

این فیلم نگاهی به وقایع پس از جنگ ایران و عراق دارد و داستان چند خانواده را روایت می‌کند که در نقطه مشترکی به یکدیگر می‌رسند و در این میان عشق گمشده‌ای پیدا می‌شود.

*«ترومای سرخ»/ کارگردان: اسماعیل مهین‌دوست

قصه‌ای عاشقانه در بستر یک سفر شهری در تهران است. طی این سفر شاهد تلاش شخصیت اصلی فیلم (پریوش نظریه) برای برقراری تعادل بین چهار بعد شخصیتی زن (معشوقه، مادر، آمازون و مادونا) هستیم.

* آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.