شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵

سریال‌های ماه رمضان را بشناسید

سریال سر دلبران

خراسان: دو هفته تا آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده و طبق معمول، تلویزیون سعی می کند از فرصت طلایی این ماه، بهترین استفاده را داشته باشد و سریال های پرمخاطبی را به روی آنتن بفرستد.

دو هفته تا آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده و طبق معمول، تلویزیون سعی می کند از فرصت طلایی این ماه، بهترین استفاده را داشته باشد و سریال های پرمخاطبی را به روی آنتن بفرستد.امسال سه سریال از شبکه های یک، دو و سه پخش می شود که از حال و هوای هر سه، این طور برمی آید که توجه مخاطبان را جلب کنند. امروز هر آنچه را که لازم است از سریال های امسال ماه مبارک رمضان بدانید، جمع آوری کرده ایم. با ما همراه باشید:

  دیباجی
کارگردان: بهرنگ توفیقی

 

بازیگران: کامبیز دیرباز، بهناز جعفری، بهزاد فراهانی، حمیدرضا هدایتی، پریوش نظریه، آتیلا پسیانی و مهدی سلطانی
داستان: در خلاصه داستانی که از این مجموعه منتشر شده، آمده است: هیچ گاه دوری، دوستی نمی آورد و خانواده قصه «دیباجی» قبل از آن که دیر شود، به همدلی می رسند.
کارنامه فیلمساز: بهرنگ توفیقی سابقه چندانی در کارگردانی ندارد و بیشتر دستیار بوده است. او سریال «انقلاب زیبا» را در کارنامه دارد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
حاشیه: خبر هایی که سال گذشته از «دیباجی» منتشر شد، نام حامد همایون پدیده موسیقی ایران در سال 95 را به عنوان خواننده تیتراژ معرفی می کرد ولی ظاهراً هنوز قطعی نشده که چه کسی تیتراژ این مجموعه را بخواند.
نام سریال تا همین چند روز پیش «لبخند رخساره» بود که به پیشنهاد نویسنده به «دیباجی» تغییر کرد. به نظر می رسد نقش سعید نعمت ا... بیشتر از نویسنده این مجموعه باشد و احتمالاً بهرنگ توفیقی از تجربه نویسنده «میکائیل»، «مدینه» و «جراحت» به خوبی استفاده کرده است.

  سر دلبران
کارگردان: محمدحسین لطیفی

 

بازیگران: محمد کاسبی، فرهاد قائمیان، اسماعیل محرابی، برزو ارجمند، نگار عابدی، متین سادات ستوده، فرخ نعمتی و کامران تفتی
داستان: از داستان «سر دلبران» چیزی لو نرفته و گروه سازنده، احتیاط زیادی داشته اند که داستان را تا زمان پخش، محرمانه نگه دارند اما ظاهراً درباره روحانی جوانی به نام «حاج سلیم» با بازی برزو ارجمند است که عهده دار مسئولیت مسجدی سنتی در شهر یزد می شود.
کارنامه فیلمساز: کارنامه رمضانی لطیفی، پربار است و «صاحبدلان»، «نردبام آسمان»، «دودکش» و «پادری» را در ماه مبارک رمضان روی آنتن داشته است. او چه در آثار کمدی و چه در آثار جدی، موفق بوده. محمدحسین لطیفی کارگردان «صاحبدلان» به عنوان یکی از بهترین مجموعه های تلویزیونی دهه هشتاد است.
نکته ای که درباره این سریال جلب نظر می کند، این است که همه فیلمبرداری این مجموعه در شهر یزد انجام می شود؛ اتفاقی که در رسانه ملی معمول نیست و در صورت استفاده صحیح از لهجه و ظرفیت های یزد، می تواند به نفع این مجموعه باشد.

  نفس
کارگردان: جلیل سامان

 

بازیگران: مسعود رایگان، ژاله صامتی، بهناز جعفری، رامین راستاد، سودابه بیضایی، پژمان جمشیدی، داریوش فرهنگ، هدایت هاشمی، هادی حجازی فر و ساناز سعیدی
داستان: در بستر رویداد های انقلاب، رازی در زندگی جوانی فاش می شود. او برای رسیدن به حقیقت، حوادثی را پشت سرمی گذارد و سرانجام انتخابی دشوار سرنوشت وی را رقم می زند.
کارنامه فیلمساز: جلیل سامان پیشتر سریالی را برای ماه مبارک رمضان نساخته است و «نفس» اولین تجربه اش محسوب می شود.
حاشیه: مراحل ابتدایی ساخت سریال «نفس» از آبان سال 94 شروع شد، در آن زمان قرار بود نام سریال «پروین» باشد و بازیگرانش با یک فراخوان تلگرامی انتخاب شوند. این سریال سه بار به خاطر کمبود بودجه متوقف شد و در نهایت یک سال پیش فیلمبرداری اش شروع شد. همچنین ساناز سعیدی بازیگر سریال در اواخر فروردین امسال سر صحنه فیلمبرداری دچار حادثه و راهی بیمارستان شد.
«نفس» فضایی مانند «ارمغان تاریکی» و «پروانه» دارد ولی به جز شخصیت سیدحسن (با بازی هدایت هاشمی) هیچ کدام از بازیگران «نفس» ادامه شخصیت های سریال های پیشین جلیل سامان را بازی نمی کنند.

آن هایی که نرسیدند


امسال هم بر سر گرفتن آنتن پرمخاطب تلویزیون در ماه رمضان، میان سریال ساز ها رقابتی در جریان بود و سازندگان دو سریال به دلایل مختلف نتوانستند مجموعه شان را به ماه رمضان برسانند. سری پنجم مجموعه پرمخاطب «پایتخت» که تا همین چند روز پیش بحث های زیادی بر سر پخش شدن یا نشدنش وجود داشت، آب پاکی را روی دست مخاطبان ریخت و از گردونه پخش در ماه رمضان کنار رفت. در حالی که سیروس مقدم کارگردان و الهام غفوری تهیه کننده در چند نوبت مصاحبه، احتمال بالای پخش آن در این ماه را مطرح کردند، بالاخره به پخش نرسید و مخاطبانش را احتمالاً تا نوروز 97 چشم انتظار نگه داشت. «در جست وجوی آرامش» هم که به کارگردانی سعید سلطانی تولید می شود، در ابتدا یکی از گزینه های پخش در ماه رمضان بود ولی چون فیلمبرداری اش تا شروع ماه مبارک تمام نمی شد، سازندگان ترجیح دادند برای این که کیفیت سریال آسیب نبیند، پخش آن را به بعد از این ماه موکول کنند. تصمیم خوبی که تأثیر آن احتمالاً در زمان پخش مشخص خواهد شد. علاوه بر این دو مجموعه، حتی احتمال پخش نشدن «سر دلبران» هم وجود داشت. محمدحسین لطیفی چند روز پیش از 14 ساعت کار روزانه برای رساندن این مجموعه به ماه مبارک رمضان خبر داد و همچنان احتمال داد که شاید به پخش در این ماه نرسد!


بالاخره دو یا سه؟


صداوسیما امسال تصمیم گرفته به خاطر فاصله کم افطار تا سحر، به جای پخش 4 سریال، 3 تا  را روانه آنتن کند. بنابراین امسال شبکه پنج سریالی پخش نمی کند. ولی با وجود همین سه مجموعه هم کار تلویزیون سخت است، چون اگر قرار باشد شبکه ها در باکس های ثابت خود سریال پخش کنند، احتمالاً مانند نوروز امسال، تیتراژ و گاهی خودِ سریال ها با هم تداخل خواهند داشت. معمولاً شبکه سه در باکس 20:45، شبکه دو 21:30 و شبکه یک هم 22:15 سریال هایشان را پخش می کنند که تنها 45 دقیقه به هر مجموعه فرصت می دهد و با احتساب چند دقیقه آگهی بازرگانی میان برنامه، احتمالاً مخاطبان نتوانند به راحتی هر سه مجموعه را دنبال کنند. حتی ممکن است یکی از سریال ها به پیش از اذان مغرب فرستاده بشود که در این صورت، احتمال دیده شدن آن مجموعه، پایین می آید.


پدیده احتمالی: ساناز سعیدی
 

نقش اصلی سریال «نفس» را ساناز سعیدی ایفا می کند؛ بازیگر جوانی که اولین تجربه بازیگری اش را از سر می گذراند و پیشتر سابقه بازی نداشته است. او احتمالاً از میان همان جوانانی انتخاب شده که فراخوان جلیل سامان برای بازی در این سریال را دنبال کرده اند. با توجه به کارنامه موفق جلیل سامان کارگردان «نفس» و باکس طلایی رمضان که هر سریال معمولی را می تواند به یک اثر پربیننده تبدیل کند، می توان انتظار داشت این چهره، پدیده احتمالی تلویزیون در ماه رمضان امسال، باشد. به خصوص آن که جلیل سامان در معرفی و شهرت سارا بهرامی بازیگر نقش اصلی سریال «پروانه» (که البته پیشتر بازیگر تئاتر بود) نقش بسزایی داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.