شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶

رشد تکان دهنده سینمای جشنواره ای در دولت یازدهم

از این آمار باید خوشحال باشیم یا ناراحت؟

جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶

سینماپرس: آماری که اخیرا محمد اطبایی فعال سینمایی در امور بین الملل درباره رشد جوایز سینمای ایران در جشنواره های بین المللی ارائه داده شاید در نگاه اول جذاب و غرورآفرین به نظر برسد اما با نگاهی عمیقتر این مسئله می تواند نگران کننده تلقی شود چراکه اساسا رشد سینمای جشنواره ای نفعی برای صنعت سینمای کشور و منافع ملی ندارد و سینمای ایران را در چرخه ای معیوب گرفتار می کند.

به گزارش سینماپرس، یک کارشناس بین‌المللی سینمای ایران اعلام کرد که «شمار جایزه‌های بین‌المللی سینمای ایران در سال 1395 به تنهایی برابر است با کل جوایز سینمای ایران در چهل سال 1337 تا 1377!»

طی چند روز گذشته، آمارهای غیر رسمی از حضورهای بین‌المللی سینمای ایران در چند سال اخیر منتشر شده است، محمد اطبایی که حدود 30 سال است،آمار بین‌المللی سینمای ایران ثبت می‌کند اعلام کرده که سینمای ایران در سال‌های پیش از انقلاب 666 حضور، 152 جایزه و 7 داوری بین‌المللی داشته است. از ابتدای سال 1358 تا پایان سال 1395، در طی 38 سال، 34930 حضور، 3685 جایزه و 786 داوری بین المللی نصیب سینمای ایران شده است. به عبارتی، سینمای ایران در سال‌های بعد از انقلاب، در هر هفته  به طور متوسط حدود 18 جایزه بین المللی دریافت داشته است، یعنی هفته‌ای 18 بار در سراسر جهان نام ایران با سینمای ایران مطرح شده است.

مدیر عرضه و پخش بین‌المللی "مستقل های ایرانی" اضافه کرده: در دو سال 1394 و 1395، آمار موفقیت‌های بین‌المللی سینمای ایران به دلایل مختلف افزایش چشمگیری داشته است، به گونه‌ای که در سال 1394، سینمای ایران 2271 حضور، 382 جایزه و 43 داوری بین‌المللی داشته و در سال 1395، این آمار به 3267 حضور (144 درصد افزایش)، 516 جایزه (135 درصد افزایش) و 85 داوری بین المللی دست پیدا کرده که حد نصاب جدیدی در تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. شمار جایزه‌های بین‌المللی سینمای ایران در سال 1395 به تنهایی برابر است با کل جوایز سینمای ایران در چهل سال 1337 تا 1377!

اطبایی خاطرنشان کرده: فعالیت‌های هفت نهاد رسمی و دولتی، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان صدا و سیما، سازمان سینمایی سوره (حوزه هنری)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 1395، منجر به 376 حضور (حدود 5/11 درصد از کل حضورها) و 88 جایزه بین‌المللی (حدود 17 درصد از کل جوایز) شده است و هشت شرکت بخش خصوصی نیز در عرضه و پخش بین المللی سینمای ایران به فعالیت مشغولند که در سال 1395، 657 حضور (حدود 20 درصد) و 79 جایزه بین المللی (جدود 15 درصد) دریافت داشته‌اند.

این پخش‌کننده بین‌المللی در ادامه گفته: پخش‌کننده‌های خارجی نیز حدود 200 حضور و 50 جایزه بین المللی برای سینمای ایران در سال 1395 رقم زده‌اند و نکته جالب توجه آنکه، الباقی حضورها و جایزه ها که به طور عمده توسط فیلم‌های کوتاه کسب شده، توسط خود کارگردان‌های فیلم‌ها به دست آمده است. به عبارتی دیگر حدود 2000 حضور (60 درصد) و 300 جایزه (58 درصد) بین المللی توسط خود سینماگران ایجاد شده که متاسفانه در غالب موارد از جشنواره‌هایی با کیفیت پایین کسب شده است. کیفی‌ترین حضورها و جوایز بین المللی سینمای ایران در سال 1395، همچون چند سال اخیر توسط بخش خصوصی و پخش‌کننده‌های خارجی سینمای ایران، حاصل شده است.

غلبه سینمای جشنواره ای بر سینمای بدنه یا عامه پسند را باید یک تهدید برای صنعت سینمای ایران قلمداد کرد. تقسیم بندی سینما به سینمای هنری و سینمای تجاری نظریه ای است که از بیرون به تفکرات مدیران سینمایی ایران تزریق شده است.  این طرز فکر انحرافی به رشد سینمای جشنواره ای در ایران دامن زده است و جوایز جشنواره های خارجی را معیاری برای رشد سینمای ایران تلقی می کند در حالی که سینما با مخاطب معنا پیدا می کند و سینمای جشنواره ای در جهان و در میان توده های مردم از مخاطبی حداقلی برخوردار است. اینکه سینمای جشنواره ای در دولت یازدهم و دوران حجت الله ایوبی از رشد چندبرابری مواجه بوده موضوع تگران کننده ای محسوب می شود. فیلمساز جشنواره ای برای مردم فیلم نمی سازد و خود را بی نیاز از مردم می داند و مخاطب اصلی خود را مدیران جشنواره های خارجی محسوب می کند.  

* سینما آرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.