یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵

نظر اهالی فرهنگ و هنر درباره وضعیت فرهنگی دولت یازدهم

عدم توجه دولت به ارزش های انقلاب اسلامی، نادیدگی فرهنگ توسط دولت، بیکاری هنرمندان و به زمین ماندن مطالبات فرهنگی حضرت آقا!

روحانی

سینماپرس: عملکرد دولت یازدهم حداقل در حوزه فرهنگی مورد نقد بسیاری قرار دارد. این را می توان در مرحله تهیه گزارش «آینه نیوز» از «بررسی وضعیت فرهنگی دولت یازدهم» هم به نوعی احساس کرد؛ زمانی که در تماس ها و ارتباطات مختلف و متعددی که با صاحبان فرهنگ و هنر صورت گرفت، بسیاری بر ناتوانی دولت مُهر تائید زدند.

آینه نیوز/ عملکرد دولت یازدهم حداقل در حوزه فرهنگی مورد نقد بسیاری قرار دارد. این را می توان در مرحله تهیه گزارش «آینه نیوز» از «بررسی وضعیت فرهنگی دولت یازدهم» هم به نوعی احساس کرد؛ زمانی که در تماس ها و ارتباطات مختلف و متعددی که با صاحبان فرهنگ و هنر صورت گرفت، بسیاری بر ناتوانی دولت مُهر تائید زدند هر چند برخی به دلیل معذوریت ها و یا واهمه از آینده کاری خود از انتشار نام و جملات منتقدانه خود عذرخواهی کردند و نقدها را در بسته بحثی خصوصی میان هنرمند و خبرنگار باقی گذاشتند!

اما در میان منتقدان دولت برخی هراسی از بیان حقیقت نشان ندادند که در ادامه متن گفته هایشان جهت انعکاس نمونه آماری هنرمندان منتقد آورده می شود. در میان انتقادهای صورت یافته به عملکرد فرهنگی دولت گزینه های مختلفی مطرح شد از جمله این که دولت یازدهم علیرغم شعارهای انتخاباتی 4 سال پیش نتوانست فضای مساعد و عادلانه ای برای همه طیف هنرمندی را فراهم کند. خانه نشینی بخش مهمی از طیف هنرمندان و عدم توجه به نیازهای ضروری هنرمندان از جمله بیمه و صندوق حمایت از پیشکسوتان و از کار افتاده های این حوزه از جمله موارد بوده است. همچنین عدم توجه دولت یازدهم به مفاهیم والای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ارزش های دینی و آئینی این مملکت مورد نقد بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت و برخی با فریاد و برخی با ناامیدی از دولتی که عنوان خود را «تدبیر و امید» گذاشته بود، یاد کردند! جمیع افراد مصاحبه شونده در این گزارش، وعده های حال حاضر «روحانی» را ادامه ای بر حجم شعارهای 4 ساله ای دانستند که تنها بر زبان جاری شد و برای هنرمندان رنگ واقعیت نگرفت.

«محمد رضا اسلاملو»، کارگردان قدیمی سینمای ایران که سال ها در خارج از کشور اقامت داشت و فارغ التحصیل فیلم و تلویزیون از کالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمریکا است، از فاصله عمیق دولت یازدهم با مقوله فرهنگ انتقاد کرد و عنوان داشت: «متاسفانه کارنامه این دولت انقدر وخیم است که آدم نمی داند به کدام قسمتش نقد کند! دولت یازدهم نسبت به مسائل فرهنگی هیچ توجهی نشان داد و این عرصه را به کل رها کرد.» کارگردان فیلم « شهابی از جنس نور» در بخش دیگری از گفته هایش به عدم پایبندی دولت به مقولات ارزشی این سرزمین اشاره کرد و به «آینه نیوز»، گفت: «مساله مهم در این دولت عدم توجه به ارزش های انقلاب اسلامی است و مسئولان فرهنگی در این باره دغدغه ای ندارند و از این جهت می بینیم که هیچ حرکت مساعدی در زمینه تولید آثار انقلابی در این 4 ساله انجام نشده است. در حالی که انقلاب اسلامی مهم ترین اصلی است که باید مورد توجه هر مسئولی قرار بگیرد.»

«جواد افشار» که در سال های اخیر، سریال های پُرمخاطبی چون «مادرانه»، «کیمیا» و «برادر» را کارگردانی کرده است، نقدهایی را به دولت وارد دانست گفت: «به نظرم در زمینه سخت افزاری خیلی بهتر می شد کار کرد و دولت برای تجهیز سینمای کشور به امکانات جدید باید همت بیشتری به خرج دهد چون برخی ابزار و امکانات از توان بخش خصوصی خارج است و این وظیفه دولت است که باید بتواند با یک برنامه ریزی مناسب به ارتقای سینمای کشور کمک کند.» کارگردان «پول کثیف» در ادامه نظرات خود عنوان کرد: «صنعت سینما در کشورهای مختلف رشد داشته است اما ما همچنان عقب هستیم و ابزارهای مناسبی وجود نداشته است.» کارگردان سریال «کیمیا» در ادامه گفت و گوی خود به نقد بی ثباتی فرهنگ در دولت پرداخت و گفت: «تغییر وزیر و مدیران نشانه بی ثباتی است. هر مدیری می آید و دنبال روزمرگی است و به دنبال مسائل ریشه ای نیست و این عدم ثبات را در این دوره شاهد بودیم.» جواد افشار ادامه داد: «مسائل سیاسی بر فرهنگی چیره است در حالی که باید سیاست را از فرهنگ دور کرد و دولتمردان توجه بیشتری به حوزه فرهنگ و هنر داشته باشند. باید سیاسیون اجازه بدهند هنرمندان تصمیم گیرنده باشند و قدرت و اختیار برای فعالیت داشته باشند.»

«جمال شورجه»، نویسنده و کارگردان سینما که در سال های اخیر به عنوان مشاور در پروژه های بسیاری همکاری داشته و عضویت شورای مجوز ساخت را در کارنامه کاری خود دارد، درباره معضلات فرهنگی دولت یازدهم عنوان کرد: «عملکرد دولت یازدهم در این 4 ساله به شکلی بوده که خیلی از سینماگران ما خانه نشین شدند! این یکی از خسارت های فرهنگی است و متاسفانه اهتمام لازم در زمینه به کارگیری نیروهای متعهد از سوی وزارت ارشاد انجام نشده است، برای نمونه من 3 پروژه سینمایی برای ساخت ارائه دادم اما هیچ توجهی به آن ها نشد. متاسفانه تعداد افرادی که در این دولت به دلایل سیاسی بیکار شدند خیلی زیاد است!» کارگردان فیلم «سی و سه روز» ادامه داد: «سینمای استراتژیک که دربرگیرنده آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی است در این دولت جایی نداشت و اگر هم چند فیلم خوب مانند «بادیگارد» ساخته شد با کمک نهادهایی مانند «اوج» بود و دولت کمکی نکرده است، چه بسا حتی فیلمساز با ارزشی مانند حاتمی کیا هم می توانست خانه نشین شود!»

جمال شورجه در پاسخ به این که مهم ترین غفلت های فرهنگی دولت یازدهم در بخش فرهنگی چه بوده است، به «آینه نیوز» گفت: «نگاه سیاسی دولت باعث دورماندن فیلمسازان ارزشی و مفاهیم استراتژیک شد. دولت نگاه فرهنگی نداشت و به محتوای آثار توجهی نکرد. تنها برای مسئولان سینمایی مساله فروش فیلم ها مهم شد و این همان نگره سینمای پیش از انقلاب است. به نظرم این دولت به پیام های ارزشی فیلم ها توجه ای نداشت در حالی که بسیاری از مردم مسلمان منطقه چشم امیدشان به ایران است. در این 4 ساله به ندرت فیلمی تولید شده است که نگاه استراتژیک به مباحث انقلاب اسلامی و منطقه داشته باشد. دولت هیچ نوع برنامه ریزی و استراتژی در زمینه سینمای ارزشی نداشت در حالی که وزارت ارشاد باید پیگیر بودجه لازم برای تولید آثار انقلابی و دفاع مقدس باشد.»

کارگردان «عملیات کرکوک» درباره بی تفاوتی دولت یازدهم نسبت به مقوله فرهنگی، افزود: «متاسفانه آقای ایوبی را که فرد محترمی بود به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب کردند در حالی که ایشان دیپلمات بود و اطلاعی در زمینه سینما نداشت و برای همین سال های زیادی از دست رفت.» «شورجه» در پاسخ به سوال «آینه نیوز» مبنی بر این که دلیل فاصله دولت یازدهم از توجه به اولویت فرهنگی چه مواردی می تواند باشد، عنوان کرد: «دولت یازدهم انقدر درگیر مسائل سیاسی و جلسات برجام و این موارد بود که فرهنگ را رها کرد و این بخش واقعا مورد غفلت واقع شد. اگر باز هم آقای روحانی دولت را به دست بگیرد دیگر مشخص نیست به جای سرگرمی برجام چه مواردی را می خواهد برای مردم و هنرمندان مطرح کند!» جمال شورجه در این گفت و گو گزینه پیشنهادی خود را برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و درباره خصوصیات کاندیدای اصلح توضیح داد: «باید کاندیدایی در انتخابات پیروز شود که دغدغه انقلاب اسلامی داشته باشد. فرد مورد نظر بنده جناب آقای رئیسی است که دیدگاه انقلابی و جهادی دارد. ما در حوزه فرهنگ در این سال ها متاسفانه هیچ رهاوردی نشان ندادیم و سینمای ما فقط دنبال نمایش فقر و بدبختی در جامعه بوده و به همین دلیل مورد توجه جشنواره های خارجی قرار می گیرند. به نظرم روحیه آقای رئیسی و باورهایش نسبت به انقلاب اسلامی بیشتر است و امیدوارم روزی بتوانیم به جای فیلم های سیاه نما به دنبال تولید فیلم هایی باشیم که صادرکننده انقلاب اسلامی باشند نه این که با سیاه نمایی و ترفند بخواهند جوایزی مانند اسکار را بگیرند!»

«حمید بهمنی» کارگردان قدیمی سینمای دفاع مقدس نیز ضمن انتقاد شدید از بی توجهی دولت به مفاهیم ارزشی، اشاره کرد: «اگر بخواهیم به بررسی عملکرد 4 ساله دولت بپردازیم تنها می توان یک «صفر» بزرگ را قرار داد. در واقع هم در حوزه مدیریت و هم در بخش اجرایی کارنامه دولت یازدهم به هیچ وجه موفق نبوده است. اگر هم تولیدی بوده است توسط برخی نهادهای انقلابی انجام شده است.» کارگردان فیلم «گام های شیدایی» در پاسخ به این که فهرست انحرافات فرهنگی دولت یازدهم در چه مواردی بوده است، به «آینه نیوز» گفت: «مهم ترین مشکل دولت یازدهم و به خصوص مدیران فرهنگی و سینمایی این است که آن ها به هیچ عنوان دغدغه انقلابی ندارند و به دنبال مطالبات فرهنگی نظام جمهوری اسلامی نیستند و تنها شعار می دهند. در ثانی دولت با وقاحت بودجه فرهنگی را نادیده گرفت. مساله مهم تر این که مطالبات فرهنگی حضرت آقا که بارها اشاره فرمودند به هیچ وجه مورد نظر مسئولان فرهنگی قرار نگرفت و به زمین ماند! این ها دلیلی بر انحراف مسئولان دولت یازدهم است.» حمید بهمنی در ادامه نقدش به عملکرد فرهنگی دولت یازدهم، اشاره به تفکیک جشنواره ملی و جهانی فجر داشت و عنوان کرد: «این که جشنواره فجر را دو قسمت کردند و بودجه ای هدر رفت چه دستاوردی داشته است؟! جدا کردن جشنواره که کار راحتی است مهم این است که هر اقدامی بتواند منافعی را برای فرهنگ و هنر ما به دنبال داشته باشد که اقدامات انجام شده توسط مسئولان فرهنگی دولت یازدهم این گونه نبود.»

«علی ملاقلی پور»؛ کارگردان جوان سینمای ایران هم در گفت و گو با «آینه نیوز» نقدهایی را نسبت به عملکرد دولت یازدهم مطرح کرد و عدم تناسب مدیران فرهنگی دولت یازدهم با مقوله فرهنگ را به عنوان نقیصه ای مهم یاد کرد و در این باره گفت: «مدیرانی را در ارشاد و سینما به کار گرفتند که اصلا فرهنگی نیستند و این نشان می دهد که دولت دغدغه فرهنگی ندارد. در واقع حلقه مفقوده دولت در زمینه فرهنگی است و این در حالی است که تا فرهنگ کار و سلامت جامعه وجود نداشته باشد در زمینه های اقتصادی و سیاسی هم موفق نخواهیم بود.» کارگردان فیلم «قندون جهیزیه» در ادامه به نقد مسئولان فرهنگی و سینمایی پرداخت و گفت: «آقای ایوبی که رایزن فرهنگی بود را به عنوان مسئول سینمای کشور انتخاب کردند که هیچ شناختی از مقوله سینما نداشت و فرصت های بسیاری از دست رفت. این مساله باعث شد که خیلی از سینماگران که قبلا همراه دولت بودند هم از آن رویگردان شوند و به نظرم بعید است در انتخابات این دوره دیگر توجه گذشته هنرمندان نسبت به آقای روحانی پیش بیاید!»

فرزند کارگردان قدیمی سینمای ایران درباره آرای انتخاباتی رئیس دولت یازدهم و شرایط نامطمئنی که در انتخابات پیش روی دارد گفت: «در دوره گذشته هم آقای روحانی به سختی رای آورد و در این دوره هم اقبال کمی نسبت به ایشان وجود دارد و در بخش فرهنگی کمبودهای بسیاری است که نقدی جدی را می طلبد.» ملاقلی پور درباره مهم ترین نواقص فرهنگی دولت یازدهم گفت: «از این دولت انتظار پیشرفتی نخواهد بود و همین شرایط ادامه خواهد داشت. بسیاری از مباحث کلان فرهنگی در این دولت نادیده گرفته شده است و در بخش های مختلف سینما و تئاتر و موسیقی و کتاب مشکلات بسیاری وجود دارد. دولت توجهی به برنامه ریزی در مباحث فرهنگی ندارد و چوب این مشکلات را هم خواهد خورد!»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.