دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

بی توجهی به رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس در سینما/۳

حر: طی سال های اخیر مدیران سینمایی تنها درصدد ترویج سینمای «نوآر» فرانسه و سیاه نمایی بودند/ مدیر فرهنگی انقلابی می خواهیم

اکبر حر

سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی به وقایع و رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس در سینما گفت: متأسفانه طی سال های اخیر مدیران سینمایی تنها درصدد ترویج سینمای «نوآر» فرانسه و سیاه نمایی بودند و از فیلم هایی حمایت می کردند که تصویری تلخ از جامعه و حکومت اسلامی ارائه دهد و روحیه یأس و ناامیدی را در جامعه افزایش دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «ما ایستاده ایم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقایعی مانند سالروز آزادسازی خرمشهر همواره باید مورد توجه مدیران فرهنگی و تمامی دستگاه ها و نهادهایی باشد که عنوان فرهنگی و هنری را با خود به یدک می کشند؛ طی تمامی سال هایی که از وقوع انقلاب اسلامی و سپس دوران ۸ سال دفاع مقدس می گذرد ما فقط ۲ مدیر سینمایی داشتیم که دغدغه جدی برای توجه به سینمای استراتژیک و ارزشی داشتند و متأسفانه مابقی مدیران ما از نگاه های شبه روشنفکرانه و غربی حمایت می کردند.

وی تصریح کرد: سینمای ایران نیازمند حضور مدیرانی همچون عزت الله ضرغامی و جواد شمقدری است که سینمای ارزشی و دینی و انقلابی را ترویج دهند و از سینماگرانی که دغدغه پرداختن به این موضوعات بسیار مهم و ارزشمند را دارند حمایت کنند. افسوس که گویا در سینمای کشور قحط الرجال آمده و ما شاهد حضور مدیرانی هستیم که اجازه تولید هر فیلم ضد ارزشی را می دهند و ما با پدیده های چرکینی همچون «ابد و یک روز» و امثالهم در سینما روبرو می شویم.

حر سپس با تأکید بر اینکه ما مدیر فرهنگی انقلابی می خواهیم اظهار داشت: امروزه سینمای ایران پیروی سینما و فرهنگ منحط غربی شده است؛ ما با توجه به دیدگاه های حضرت امام (ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری نیازمند نیازمند مدیرانی هستیم که وابستگی به غربی ها نباشند و غرب زدگی در دیدگاه و زندگی و رفتارشان وجود نداشته باشد. دست شبه روشنفکران که هیچ عرقی به نظام اسلامی و ولایت فقیه ندارند باید از تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور کوتاه شود و در عوض آن باید نیروهای انقلابی در این حوزه اجازه حضور و فعالیت جدی پیدا کنند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: پرداختن به رویداد مهم آزادسازی خرمشهر در سینما بسیار مهم است و جزو وظایف جدی ما است که به این حوزه ورود پیدا کنیم؛ این رویداد آنچنان از اهمیت بالایی برخوردار است که حضرت امام (ره) با عبارت اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد» از آن یاد کردند؛ قطعاً اگر ولایت فقیه و حضرت امام (ره) و رهنمودهای ایشان نبود خرمشهر هیچ گاه آزاد نمی شد و ما مثل دوران پیش از انقلاب اسلامی که بخش های مهمی از سرزمین مان را به واسطه حضور پادشاهان بی خرد و ضد وطن از دست داده بودیم خرمشهر را نیز از دست می دادیم.

کارگردان فیلم سینمایی «شمارش معکوس» تأکید کرد: به دلیل اهمال کاری مدیران سینمای کشور مسأله هشت سال دفاع مقدس به طور کلی در حال نابودی و فراموش شدن است این در حالی است که همه کشورهای جهان که مسائل جنگی و معدود بسیار کوچکی داشته اند همواره در تولید آثار هنری شان و به ویژه در سینما و تلویزیون به این نوع مسائل می پردازند اما گویا مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می خواهند این قبیل وقایع برای همیشه به دست فراموشی سپرده شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان به مسأله های مهم تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، جنگ نرم و... اشاره کرده اند اما به دلیل عدم حضور مدیرانی همسو با ولایت و ارزش ها و آرمان های نظام اسلامی هیچ توجهی به این نکات مهم نشده است.

حر در خاتمه این گفتگو افزود: ما به طور جد نیازمند آن هستیم که دست این گونه به اصطلاح مدیران قطع شود تا دیگر شاهد افول و نزول جدی سینمای ارزشی، انقلابی و دفاع مقدس در کشور اسلامی مان نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.