دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷

گشایش نمایشی «خانه سینما» در دولت روحانی/ وعده‌ها درباره خانه سینما عملی نشد

سر در خانه سینما

سینماپرس: دولت یازدهم برخلاف وعده‌هایش در طول چهار سال گذشته هنوز نتوانسته مشکل خانه سینما را رفع کنند و این بدان معنیست که خانه سینما در دولت روحانی، تنها، به‌صورت نمایشی باز شده است.

به گزارش سینماپرس، خانه سینما در دولت یازدهم بازگشایی شد و حکم دیوان عدالت اداری به واسطه ثبت خانه سینما، رای  به انحلال آن از سوی «هیئت رسیدگی به موسسات و مراکز فرهنگی» را لغو کرد و در خانه سینما توسط وزیر ارشاد باز شد اما این باز شدن هنوز هیچ مشکلی از مشکلات خانه سینما رفع نکرده است . زیرا هنوز  میان «ضوابط» و «مقررات» وزارت ارشاد با اساسنامه خانه سینما مغایرت وجود دارد  و هنوز اصناف مراحل قانونی شدن را به انجام نرساندند. 

نکته مغایرت «ضوابط» و «مقررات» در این مهم خلاصه شده است که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی اساساً در قالب تشکل‌های صنفی انجام شدنی و قابل تعریف نیست. در تشکل‌های صنفی، امور مربوط به شغل، بیمه بیکاری، حدود ساعت کار، میزان کار در ماه و ... پیگیری می‌شود ولی در تشکل‌های فرهنگی تأثیر کار این مشاغل در جامعه سینمایی و در میان تماشاگران و مسایل بسیط‌تر مطرح می‌شود.

تشکل‌ها از آغاز زیرنظر وزارت ارشاد فعالیت می کردند ،‌ اما این فعالیت باز هم دچار مشکل است زیرا هم نیازهای صنفی و هم نیاز فرهنگی را سعی می‌کنند برطرف ‌کنند  که مشکل قانونی خواهد داشت زیرا  دو نوع فعالیت داریم که یکی نیازهای صنفی اعضا به عنوان دارنده شغل است و دیگر نیازهای فرهنگی آنان. الان این دو وجه درهم تنیده شده و همه زیر چتر وزارت ارشاد است. اما  تشکل‌هایی که در وزارت کار تعریف می‌شوند، می‌توانند حقوق صنفی‌شان را در آنجا پیگیری کنند.اما باز هم کارهای فرهنگی آن‌ها باقی می ماند. 

با این توضیحات هنوز امکان درستی برای ثبت و هویت انجمن‌های فرهنگی وجود ندارد و همین امر نقصانی است که دغدغه هیات مدیره خانه سینما باید باشد که دغدغه وجود داشته اما هنوز هیچ راه حل مناسبی برای آن فراهم نشده است و وزارت ارشاد هیچ اقدام درستی در خصوص رفع مشکل خانه سینما انجام نداده است. این بدین معنی است که همانگونه هیئت مدیره خانه سینما هم مطلع است، مختاری در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها صراحتا اعلام کرده است: در وضعیت کنونی معتقدم بازگشایی خانه سینما کامل نیست.

این بدین معنی است که هرگاه وزارت ارشاد بخواهد می ‌تواند فعالیت خانه سینما را به عنوان موسسه فرهنگی متوقف کند. با این اوصاف چگونه است که در همه صحبت‌ها و تبلیغات دوره یازدهم با افتخار از گشایش خانه سینما صحبت می‌شود. دوستان و مدیران فرهنگی در دولت یازدهم  صحبت از ریشه یابی مشکلات و حل آن‌ها می‌کنند چگونه با در اختیار قراردادن دولت در طول چهار سال هنوز نتوانستند مشکل خانه سینما را رفع کنند و برای هنرمندان این مرز و بوم خانه‌ای امن و مطمئن فراهم آوردند و تنها نمایشی در آن را باز کردند. متاسفانه در حوزه هنر و سینما همه صحبت‌ها در حد شعار و وعده باقی ماند.

* فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.