چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

سریال انتقادات هنرمندان از دولت تمامی ندارد

جوان: عملکرد دولت در بخش فرهنگ، با انتقادهای جدی هنرمندان روبه‌رو است.

در ادامه نقدهای چهره‌های هنری بر مدیریت فرهنگی دولت در چهار سال گذشته و محقق نشدن برنامه‌ها و وعده‌های دولت تدبیر و امید درباره فرهنگ و هنر، یکی از کارگردانان سینما از آسیب‌دیدگی قشر فرهنگی و فرهیخته در عمر دولت یازدهم خبر می‌دهد. چهره‌های هنرمند همچنین مردم را به انتخاب نامزد اصلح دعوت کردند.

اوج بی‌تدبیری دولت در مدیریت کلان سینما

حمید بهمنی، کارگردان سینما در خصوص دولت یازدهم و عملکرد آن در حوزه فرهنگ و هنر می‌گوید: شاید تنها قشری که بیشترین آسیب را از وعده‌های دولت یازدهم دید، قشر فرهنگیان، هنرمندان و فرهیختگان بودند، این را می‌توان از رفتار نه چندان کارآمد مسئولان مشاهده کرد.
بهمنی با بیان اینکه وعده‌های آغازین دولت یازدهم امیدبخش به نظر می‌رسید، اضافه می‌کند: طی انتخابات سال 92 ما شاهد وعده‌های زیبایی از سوی دولت تدبیر و امید بودیم و دولت با وعده حل مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف در 10 روز، موفق به کسب آرای اکثریت شد، اما طولی نکشید که وعده‌های انتخاباتی یک به یک ملغی و غیراجرایی شد. کارگردان فیلم‌های «آن مرد آمد» و «گلوگاه شیطان» با اشاره به اینکه اوج این بی‌تدبیری و سردرگمی را می‌شود در مدیریت کلان سینما دید، تصریح می‌کند: بازتاب عملکرد دولت در جشنواره فیلم فجر نمایان شد و سینمایی که باید نشانگر عزت، غرور و افتخار ملت مظلوم ایران باشد، به ناگاه در شکلی باور نکردنی به رنگ سیاه‌نمایی درآمد و تمامی ناگفته‌های زشت را به قاب تصویر چرک سینمای جشنواره‌پسند اروپایی حک کرد. حمید بهمنی با اشاره به انتخابات پیش‌رو تأکید می‌کند: اینک مردم ما یک‌بار دیگر در پیچ خطرناکی از انتخاب اصلح برای گرفتن سکان قدرت و مدیریت قرار گرفته‌اند و اگر به قول مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) اصلح انتخاب نشود در آن دنیا باید رأی‌دهندگان پاسخگو باشند و اگر دولتی اهل عمل، مردم‌دوست و به دور از تجمل و خودشیفتگی و اهل استفاده از نیروهای کارآمد و خوش‌فکر در تمام عرصه‌ها به‌خصوص فرهنگ انتخاب نگردد، یقیناً ضرر جبران‌ناپذیری به ملت شریف ایران و ارزش‌های انقلابی هزاران نفر وارد خواهد شد.
 

دولت یازدهم توجهی به تقویت بنیه فرهنگی نداشت

کامران پارسی‌نژاد، نویسنده، مدرس و داستان‌نویس معتقد است سهم فرهنگ در بودجه دولت یازدهم اندک بوده است. وی می‌گوید: متأسفانه تمام مراکز، نهادها و سازمان‌های ادبی، فرهنگی و هنری خاصه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کسر بودجه جدی مواجه شده‌اند، به گونه‌ای که دامنه فعالیت‌های این مراکز به مرز صفر درجه رسیده است. بر این اساس گستره ادبیات داستانی طی چند سال اخیر محدود و محدودتر شده و چه از جنبه کیفی و چه کمی آثار قابل‌تعمقی خلق نشده است. دولت متأسفانه در بودجه پیشنهادی سال 95 همچنان سهم فرهنگ را اندک دیده است‌، آنچنان که بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های مختلف نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته است.
 
پارسی‌نژاد می‌افزاید: این اتفاق در شرایطی رخ داده که اهالی فرهنگ، ادب و هنر همواره و در هر شرایطی از یک‌سو از کمبود بودجه حوزه فرهنگ و از سویی دیگر از عدم حمایت‌های منطقی و اصولی که بتواند بنیان فرهنگ کشور را دگرگون کند و تحولی چشمگیر در این حوزه ایجاد کند، گله‌مند بوده‌اند. این نویسنده با بیان اینکه دولت یازدهم چندان توجهی به تقویت بنیه فرهنگی کشور نداشت، می‌گوید: در آغاز سال گذشته بسیاری از تحلیلگران فرهنگی نگرانی خود را در خصوص کمبود بودجه فرهنگی اعلام داشتند. به یاد داریم که در بودجه پیشنهادی سال 94 خود دولت سهم فرهنگ را بسیار اندک دید و این گمان را به ذهن متبادر ساخت که دولت وقت آنچنان توجهی به تقویت بنیه فرهنگی، صنعت نشر، ترویج تولید آثار تأثیرگذار فاخر و در نهایت توسعه فرهنگ کتابخوانی ندارد و بیشتر در پی تحکیم سیاست‌های بین‌الملل خود و به سرانجام رساندن داستان برجام است. غافل از اینکه کسر بودجه فرهنگ و هنر تأثیرات بسیار مخربی را در پی خواهد داشت که بیشتر از همه جامعه و مردم متضرر خواهند شد.
   

کیفیت و کمیت نامطلوب عملکرد فرهنگی دولت

یدالله وفاداری، پژوهشگر و استاد تئاتر در خصوص ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در زیرساخت‌های هنری و فرهنگی می‌گوید: ارزیابی این موضوع را باید با تحقیق و پژوهش انجام داد، باید وضع چهار سال گذشته تاکنون را بررسی کنیم تا ببینیم از چه نقطه‌ای آغاز کرده و حال به چه جایگاهی رسیده‌ایم، اما آنطور که تاکنون من در جریان هستم کیفیت و کمیت مناسبی نداشته است.
وفاداری با اشاره به انتظارات خود از دولت آینده می‌گوید: از دولت دوازدهم انتظار می‌رود برنامه‌ریزی دقیقی از سوی رئیس‌جمهور دور بعدی در حوزه فرهنگ و هنر صورت گیرد. باید چشم‌اندازی دقیق برای آن ترسیم شود تا قدم به قدم و مرحله به مرحله برای آن تلاش کنیم. در این شرایط است که می‌توانیم اظهارنظر کنیم که موفق بوده‌ایم یا خیر. اینکه چقدر پیشرفت داشته‌ایم یا کم‌کاری شده است باید در هر دوره براساس نقشه راه در حوزه فرهنگ و هنر کشور بررسی شود. برای مثال برنامه ما تا سه ماهه اول سال مشخص باشد و پس از اتمام آن ببینیم که موفق بوده و اگر نبوده ایرادات را برطرف کنیم. این استاد تئاتر در ارتباط با توجه دولت یازدهم به نخبگان هنری تأکید می‌کند: متأسفانه من در این دوره جنبشی در راستای جذب نخبگان هنری ندیدم. شاید انجام شده و من مطلع نیستم، اما به هر حال آنچنان ضعیف بوده که من هیچ خبری در این دوره از آن نشنیده‌ام.
 

حضور حداکثری در انتخابات تضمین بقای انقلاب

هوشنگ توکلی، بازیگر و تهیه‌کننده سینما درباره حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری معتقد است: ما به عنوان هنرمند مسئولیت داریم در انتخابات حضور داشته باشیم و انتخابات و رأی دادن یک تصمیم ملی است. رأی دادن و اعلام حضور کردن بخشی از زندگی اجتماعی است، طبیعی است من هم از این ماجرا مستثنی نیستم و به دلیل مسئولیت اجتماعی باید در انتخابات شرکت کنیم. وی ادامه می‌دهد: انتخابات تعیین سرنوشت است و مردم باید در سرنوشت خودشان سهیم باشند و رأی بدهند. ما هر قدر حضور حداکثری بیشتری داشته باشیم تضمین‌کننده بقا و دوام انقلاب و شهدا خواهیم بود. در این دنیای آشفته هر قدر همبستگی ملی بیشتر باشد ما موفق‌تر می‌توانیم عمل کنیم.
 
بازیگر فیلم‌ها و سریال‌های پرمخاطبی چون «زیرتیغ» درباره حمایت از حجت‌الاسلام رئیسی می‌گوید: آقای رئیسی دو وجه دارد یک وجه حضور قانونی و قضایی دارد، ایشان یک تجربه بسیار بالایی در این حوزه دارد. در حال حاضر مدیریت و اجرا می‌تواند به ایشان کمک کند. این تجربه مهم را کاندیداهای دیگر و رئیس‌جمهورهای پیشین نداشتند. مدیران سه قوه تلاش می‌کنند یک رابطه و هماهنگی با قوای دیگر داشته باشند که اهداف‌شان را بهتر و موفق‌تر جلو ببرند. در شرایط فعلی وقتی آقای رئیسی از حوزه قوه قضائیه قرار است در حوزه اجرا و قوه مجریه قرار بگیرد، تجربه خوبی دارد و طبیعتاً بسیاری از گره‌هایی که رئیس‌جمهورها مشکل می‌توانستند باز کنند یا اصلاً باز نمی‌شد به دلیل اینکه شناخت و رابطه لازم را نداشته و ندارند راحت‌تر باز می‌شود، حتماً می‌تواند موفق‌تر از بقیه مشکلات را بشناسد.
 
عملکرد نامطلوب فرهنگی دولت یازدهم با انتقادهای زیادی از سوی هنرمندان روبه‌رو شده که برخی از آنها در انتخابات سال 92 جزو حامیان حجت‌الاسلام روحانی بوده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.