چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲

انتظارات سینماگران از مدیرت فرهنگی کشور؛

توجه به سینمای انقلاب و دفاع مقدس حلقه مفقوده مدیریت سینمای ایران/ چرا آثار سیاه نما به راحتی تولید می شود ولی ارزشی نه؟!

حر-باکیده-شاه حاتمی-علیمردانی

سینماپرس: همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر برخی از سینماگران حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه طی سال های اخیر ترویج سیاه نمایی و فرهنگ منحط غربی و حمایت از سینماگران شبه روشنفکر به جای توجه به رویدادها و وقایع انقلاب و دفاع مقدس وجود داشته، خواستار توجه ویژه مسئولان به این حوزه و حمایت از سینمای دفاع مقدس شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مقاومت مردم خرمشهر، حماسه ای از یاد نرفتنی است؛ چرا که مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند. آن ها با سلاح عزم و ایمان به مکتب و عشق و علاقه به میهن اسلامی شان، با دست خالی چنان مقاومت کردند که در تاریخ، بی نظیر ماند. به اعتقاد کارشناسان نظامی، مقاومت بی سابقه ای که در خرمشهر انجام شد، هرگز با دیگر مقاومت ها قابل مقایسه نیست. خرمشهر برای ملت ما تنها یک شهر نیست، بلکه تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب است. از این رو، سوم خرداد و فتح این شهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه این امت است.

علاوه بر خرمشهر که یکی از نقاط عطف ۸ سال دوران دفاع مقدس محسوب می شود، پدیده انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس که همراه با آرمان های والایی بوده اند متأسفانه طی تمامی سال ها توسط مدیران فرهنگی و سینمایی کشور نادیده گرفته شده اند و توجه چندانی به آن ها نشده است. به خصوص طی ۴ سالی که دولت یازدهم در رأس کار بود مدیران سینمایی به طور کل از سینمای جنگ غافل شدند و در عوض از شبه روشنفکران و لیبرال ها و غربی ها حمایت کردند و با تقلید نا به جا از  فرهنگ منحط غرب و سینمای فرانسه تمامی توان خود را به کار گرفتند تا دیگر هیچ نام و نشانی از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در سینما باقی نماند. بسیاری از سینماگران دغدغه مند و فعال در حوزه دفاع مقدس طی این ۴ سال در خانه نشینی و بیکاری مطلق به سر می بردند و متأسفانه مدیران وقت بدترین نوع برخورد را با آن ها داشتند.

در همین رابطه ۴ تن از سینماگران مطرح حوزه دفاع مقدس آقایان: اکبر حر، عبدالله باکیده، علی شاه حاتمی و حسن علیمردانی با ما به گفتگو پرداختند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

شاه حاتمی: مدیران فرهنگی نمی خواهند یاد و خاطره ای از انقلاب و دفاع مقدس باقی بماند

علی شاه حاتمی نیز با انتقاد بسیار شدید از مسئولان سینمای کشور گفت: وضعیتی که مدت ها است در حوزه تولید فیلم های دفاع مقدس و انقلاب وجود دارد نشانگر آن است که مدیران فرهنگی نمی خواهند یاد و خاطره ای از انقلاب و دفاع مقدس باقی بماند و به همین دلیل هیچ گونه اقدامی برای تولید و حمایت از فیلمسازانی که دغدغه ساخت این نوع آثار دارند انجام نمی شود. رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس آرمان هایی داشتند که این آرمان ها به سرانجام نرسید و به همین علت امروزه بسیاری از مسئولان درصدد آن هستند که این آرمان ها و ارزش ها بازگو نشود؛ آن ها می خواهند با پنهان کردن حقایق مسیر جامعه را به سمتی که خودشان مایلند هدایت کنند.

باکیده: عدم توجه مسئولان ذیربط سینمای دفاع مقدس را به انزوا کشاند/ نیازمند روایت دفاع از منظر جدید هستیم

عبدالله باکیده کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: عدم توجه مسئولان ذیربط و اظهارنظرها و اعمال سلیقه افرادی که هیچ صلاحیتی در این حوزه نداشتند سینمای دفاع مقدس را به انزوا کشاند. متأسفانه بعد از اینکه قطعنامه توسط حضرت امام (ره) مورد پذیرش قرار گرفت سینما به مفهوم مطلق گرایش خود را نسبت به سینمای دفاع مقدس از دست داد. مدیران سینمایی در آن دوران با بهانه اینکه سینمای دفاع مقدس هزینه های بالایی طلب می کند کاری کردند تا این سینما به طور کل به فراموشی سپرده شود.

حر: طی سال های اخیر مدیران سینمایی تنها درصدد ترویج سینمای «نوآر» فرانسه و سیاه نمایی بودند/ مدیر فرهنگی انقلابی می خواهیم

 اکبر حر کارگردان سینما در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد شدید از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی به وقایع و رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس در سینما گفت: متأسفانه طی سال های اخیر مدیران سینمایی تنها درصدد ترویج سینمای «نوآر» فرانسه و سیاه نمایی بودند و از فیلم هایی حمایت می کردند که تصویری تلخ از جامعه و حکومت اسلامی ارائه دهد و روحیه یأس و ناامیدی را در جامعه افزایش دهد. وقایعی مانند سالروز آزادسازی خرمشهر همواره باید مورد توجه مدیران فرهنگی و تمامی دستگاه ها و نهادهایی باشد که عنوان فرهنگی و هنری را با خود به یدک می کشند؛ طی تمامی سال هایی که از وقوع انقلاب اسلامی و سپس دوران ۸ سال دفاع مقدس می گذرد ما فقط ۲ مدیر سینمایی داشتیم که دغدغه جدی برای توجه به سینمای استراتژیک و ارزشی داشتند و متأسفانه مابقی مدیران ما از نگاه های شبه روشنفکرانه و غربی حمایت می کردند.

علیمردانی: کمبود فیلمنامه خوب و عدم پشتیبانی سازمان سینمایی و نهادهای ذیربط به سینمای دفاع مقدس آسیب وارد ساخته است

حسن علیمردانی تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: کمبود فیلمنامه خوب و عدم پشتیبانی از طرف سازمان سینمایی و نهادهای ذیربط به سینمای دفاع مقدس آسیب وارد ساخته است و این سینما از فقدان این ۲ مورد اساسی در رنج است. زمانی که پشتیبانی درستی از سینمای دفاع مقدس وجود ندارد و مسئولان نسبت به آن بی توجه هستند فیلمنامه خوب هم نمی تواند به ثمر بنشیند. بنده معتقدم یک مسئول باید از تأثیر فیلم بر روح و روان افراد مطلع باشد و آن را جدی بداند و آن زمان است که هزینه در مقابل یک ابزار موثر و تعیین کننده وظیفه به حساب می آید و انتظار بازگشت مالی از آن نمی رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.