شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶

نگاهی به هنرمندان در بیلبوردهای تبلیغاتی/ چند می‌گیری تبلیغ کنی؟!

تبلیغات در تلویزیون

سینماپرس: از چند دهه قبل، یعنی تقریبا از زمانی که سینما، تلویزیون، مطبوعات و حتی قبل از آن رادیو به عنوان وسایل ارتباط‌جمعی وارد بازار رسانه‌ای شدند،‌ راه برای تبلیغات باز شد. تبلیغاتی که بخش اعظمی از فروش محصولات را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. تبلیغاتی که می‌توانستند به زعم خوب و یا بد بودن توجه مشتری را از خود سلب و یا به خود جلب کنند.

هدیه حدادی اصل/ با گذشت زمان، تولیدکنندگان بیشتر به این نتیجه می‌رسیدند که تبلیغ می‌تواند کمک شایانی به درآمد کند؛ یعنی راهی که سریع، معادله عرضه و تقاضا را به نفع تقاضا بالا می‌برد. المان‌های زیادی در تبلیغات وجود داشت که می‌توانست مشتری را به خرید محصول مورد نظر قانع کند.

در ابتدا بسیاری از این المان‌ها در موسیقی‌های خاص، استفاده از رنگ‌ها و تصویرسازی خلاصه می‌شد اما رفته رفته تبلیغات پای خود را فراتر از آنچه که بود،‌ گذاشت و به کلیپ‌ها و نماهنگ‌هایی رسید که حالا دیگر جنبه سمعی و بصری برای بیننده ایجاد می‌کردند. شعرهایی که با آن‌ها میکس می‌شد و مخاطب را وادار می‌داشت تا آن را ملکه ذهن خود کند.

وقتی عکاسی جای تصویرسازی را گرفت

به تدریج عکاسی و طراحی پوسترهای تبلیغاتی با هزینه‌ای معقول‌تر می‌رفت که جایگزین تبلیغات تلویزیونی شود. پوسترهایی که می‌توانست مولفه‌های آزادتری نسبت به تبلیغات تلویزیونی داشته باشد. حضور برندهایی که با چهره‌های معروف تزیین می‌شدند و بار تبلیغاتی را بالا می‌بردند.

اما در دهه حاضر تبلیغات نوین شده‌اند، همانطور که البرت لاسکر به عنوان پدر تبلیغات نوین می‌گوید: «تبلیغات عبارت است از فروشنده در پشت دستگاه چاپ». در این دوره دیگر تبلیغات تنها به تجارت محدود نمی‌شود بلکه یک «هنر تجاری» است، هنر تجاری‌ای که همراه با کاربری و مصارف تجاری پیش می‌رود. مثل پوسترسازی برای تبلیغ، طراحی بسته‌بندی، طراحی برای کاغذدیواری، تصویرسازی برای تقویم و مجله و... .

سلبریتی‌ها وارد می‌شوند

از آنجا که تولیدکننده در تولید حریص است و اگر فروش نداشته باشد از تولیدش کاسته می‌شود، برای فروش هر چه بیشتر خود هر روز به دنبال راه جدید تبلیغاتی است و حالا دیگر از سلبریتی‌ها، برای بالا بردن فروش استفاده می‌کند. با اینکه هزینه زیادی را هم برای این کار متحمل می‌شود اما چهره یک هنرمند و یا یک ورزشکار، فروش محصول او را تضمین می‌کند. البته با این نگاه که این روند با فاصله زیادی از کشورهای دیگر در ایران رایج شد.

همه ما تبلیغات برندهای خارجی با حضور ستاره‌های دنیای سینما و ورزش را به خاطر داریم؛ مثلا تبلیغ «روغن موتور کاسترول» با حضور دیوید بکهام، یا تبلیغ «نایک» با حضور کریس رونالدو، یا تبلیغات «پپسی» و «آدیداس» با حضور لیونل مسی و حتی تبلیغ «ژیلت» با حضور راجر فدرر تنیسور مشهور جهان. با این حال در کشور ما هرگز قوانین و ضوابط مشخصی در زمینه حضور چهره‌های هنری و ورزشی در تبلیغات وجود نداشته است؛ درست است که در دو دهه گذشته این راهکار در ایران هم داشت تبدیل به روندی راجع می‌شد اما مدتی بعد به دلایلی این کار برای سلبریتی‌ها ممنوع شد، تا جایی که موجبات نزدیک شدن چهره‌های سرشناس ایرانی به تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای را فراهم آورد و شاید به همین خاطر بود که بالاخره دستور لغو این ممنوعیت صادر گردید. لغو ممنوعیتی که راه را برای خیلی از سلبریتی‌ها باز کرد و برای آن‌ها یک منبع درآمد دیگر محسوب شد.

مشتری‌ اعتماد می‌کند؛ اما ...

تصاویر بازیگران و چهره‌های مشهور بین‌المللی معمولا به دلیل همین چهره بودن و البته محبوبیتی که در میان عامه مردم کسب کرده‌اند و حس اطمینانی که نسبت به آن‌ها در جامعه وجود دارد در سراسر دنیا برای امور تبلیغات تلویزیونی، مجلات، بیلبوردها مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمده مردم با نگاه به این تصاویر و اطمینان از اینکه بازیگر یا چهره مورد علاقه آن‌ها محصول با کیفیت را تبلیغ می‌کند با اشتیاق بیشتری محصول مورد نظر خود را تهیه می‌کنند.

امروزه با توجه به اینکه فروش بالاتر تنها هدف برندها است و رقابت در میان برندها هر روز شدیدتر می‌شود اما استفاده از چهره‌های تبلیغاتی محبوب آن چنان هم تضمین کننده کیفیت بالای آن‌ها نیست و فقط شیوه‌ای در جهت فروش بیشتر است، با این حال این شیوه تبلیغاتی همچنان بسیار پرطرفدار است.

بر اساس این گزارش نگاهی می‌اندازیم به سلبریتی‌های تبلیغ کننده که احتمالا با نگاهی به دیوارهای شهر، نام آنها را به خاطر خواهید آورد.

جمشید مشایخی

درست سال 82 بود که اولین تصاویر از چهره هنرمندان روی بیلبوردها رفت. در آن سال تصویری از جمشید مشایخی را در پوسترها و بیلبوردهای تبلغیاتی می‌دیدیم که یک برند کولر گازی را تبلیغ می‌کرد. کاری که شاید از نگاه خیلی از هم نسل‌های او وجهه هنری‌اش را زیر سوال می‌برد اما همین بس که اقدام او، راه را برای هنرمندان دیگر در این کار باز کرد.

محمدرضا گلزار

در سال‌های نه چندان دور، نام محمدرضا گلزار برای تضمین فروش هر فیلمی کفایت می‌کرد. اما هرگز، سینما تنها دغدغه این بازیگر نبود. گلزار همیشه یک چهره ایده‌آل برای تبلیغات کمپانی‌ها بوده است که سال‌ها قبل برای چند کمپانی ایرانی تبلیغ کرد اما حالا دیگر او تنها سفیر برندهای خارجی است. «گام باتلر» بیشترین همکاری تبلیغاتی را با او انجام می‌دهد. یک شرکت دارویی که تصویر بازیگر شناخته شده ایرانی را به شعارهای تبلیغاتی انگلیسی‌اش می‌چسباند.

پیش از این محمدرضا گلزار را در تبلیغات برند «ایکات» می‌دیدیم. تبلیغات او در بیلبوردهای شهری جزو اولین سلبریتی‌هایی بود که وارد این عرصه شدند. همچنین گلزار چهره تبلیغاتی نوشابه انرژی زای «هایپ» نیز محسوب می‌شود.

بهرام رادان

در آخرین روزهای قبل از ممنوعیت تبلیغ برای بازیگرها، تصویر بهرام رادان روی بیلبوردهای بزرگ تهران دیده می‌شد و حالا که این ممنوعیت برطرف شده، او بار دیگر به چهره اول یک برند تبدیل شده است.

رادان قراردادی را با نوین چرم به امضا رسانده و تابلوهای تبلیغاتی این تولیدی لباس چرم با حضور رادان چه در فروشگاه‌های این برند و چه در بیلبوردهای سطح شهر به وضوح دیده می‌شوند. رادان در حال حاضر مرد اول تبلیغاتی سلبریتی‌ها است. چهره‌ای جذاب روی بنرهایی که از مردم می‌خواهد ست بپوشند و جایزه بگیرند. همکاری آقای بازیگر با نوین چرم به همین جا خلاصه نمی‌شود. او یکی از مدل های عکس در ژورنال این تولیدی نیز هست و در چند تیزر نوین چرم نیز بازی کرده است.

مهران مدیری

درست در روزهایی که حضور بازیگرها در تبلیغ‌های شهر جدی شده بود و همه برندها برای جلب چهره‌های شناخته شده از هم سبقت می‌گرفتند؛ چای عرفان به سراغ مهران مدیری رفت و با او قرارداد امضا کرد.

گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد این قرارداد وجود داشت و پاپاراتزی‌ها (عکاسان مدلینگ) مبلغ آن را 100 میلیون تومان عنوان می‌کردند که در آن مقطع زمانی، مبلغی باورنکردنی محسوب می‌شد و به مراتب بیش از دستمزد بازی و کارگردانی مدیری در سریال‌های 90 قسمتی‌اش بود.

حمید گودرزی

همه ما در شهر تهران با تبلیغات گروه مبلمان «آیسا» برخورد کردیم، حمید گودرزی از دیگر چهره‌هایی است که برای تبلیغ این برند از مبلمان انتخاب شده بود.

رضا یزدانی

علاقمندان این خواننده پرکار پاپ، در همه این سال‌ها او را فقط در لباس‌های چرم دیده‌اند. شاید باورکردنی نباشد اما رضا یزدانی هیچ وقت بدون لباس، مچ بند، کفش و به طور کلی تولیدات چرم، هیچ کنسرتی برگزار نکرده است. یزدانی از چند سال قبل با نوین چرم قرارداد امضا کرده و تبدیل به مدل تبلیغاتی این برند شده است. با این وجود او در مصاحبه‌های اخیرش دست روی این نکته گذاشته که این قرارداد دلیل اصرارش به پوشیدن لباس‌های چرم نیست و او از مدت‌ها قبل به چرم پوشیدن علاقه زیادی داشته است؛ پوششی که با استایل کارهای او نیز هم‌خوانی دارد.

پوریا پورسرخ

«مون بلان»؛ این کمپانی لوکس در تولید نوشت افزارهای خاص، جواهرات، عینک‌های آفتابی و محصولات چرمی در دنیا کم نظیر است. این برند در همه کشورهای دنیا، تبلیغات خاص خودش را دارد و در ایران نیز پوریا پورسرخ اصلی‌ترین سفیر آنها به شمار می‌رود.

پورسرخ به همراه تعداد دیگری از ستاره‌ها در مراسم افتتاحیه یکی از مراکز این برند در تهران نیز حضور فعالی داشت.

امیرعلی دانایی

حتما یادتان می‌آید چند سال پیش عکس تعداد چشمگیری از بیلبوردهای شهری به پسر جوانی با دندان‌های سفید و لبخندی ملیح اختصاص یافته بود که بینندگان را به استفاده از مسواک «رویال» دعوت می‌کرد. آن جوان که بعدها با سریال «کلاه پهلوی» به همگان معرفی شد کسی نبود جز امیرعلی دانایی که به عنوان یک مدل ایرانی فعالیت می‌کرد.

دانایی پیش از حضور در تبلیغ رویال، زمانی که 18 ساله بود، به عنوان مدل با برند «کاسیو» همکاری می‌کرده و بعدها هم بعد از چند سال دوری از وطن سر از بیلبوردهای «ایکات» درآورد. او در یکی از گفتگوهایش گفته بود همیشه دوست داشته در تبلیغات حضور داشته باشد و سر از همه بیلبوردها دربیاورد. این اتفاق برای دانایی با مسواک «رویال» افتاد؛ تبلیغی که رکورد در ایران را با 120 بیلبورد از جنوب تا شمال کشور شکست که فقط 43 بیلبورد در تهران داشت.

رضا کیانیان

رضا کیانیان، بازیگر مطرح سینما، تلویزیون و تئاتر، برای نخستین بار پای به عرصه تبلیغات گذاشت و همکاری خود را با یکی از برندهای مطرح در حوزه تولید دمنوش‌های گیاهی با عنوان «نیوشا» آغاز کرد.

رضا کیانیان، از حامیان جدی محیط زیست در کشور، با پیشینه‌ای قابل توجه در عرصه‌های هنری، اجتماعی و فرهنگی، در میان مردم به عنوان چهره‌ای خاص شناخته می‌شود و در سالیان اخیر نیز با راه‌اندازی کمپین نجات دریاچه ارومیه، توجه افکار عمومی و بین‌المللی را به بحران حال حاضر این دریاچه جلب کرده است.

از شعارهای موجود در تبلیغات اینگونه نظر می‌رسد که آنها با توجه با ایرانی و گیاهی بودن محصولات، موفق به جلب نظر رضا کیانیان در جهت همکاری گردیده‌اند.

کیانیان از حامیان سرسخت تولید ملی نیز شناخته می‌شود و همواره بر اهمیت حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی داخلی تاکید کرده است و از این جهت به نظر می‌رسد با قبول مشارکت با این شرکت، سعی در تشویق و تقویت تولید ملی نیز داشته است.

بنیامین بهادری

بعد از معروف شدن آلبوم «بنیامین 85»، این خواننده پیشنهادهای زیادی برای انجام کارهای تصویری داشت اما همیشه در مقابل آن‌ها مقاومت کرد و علاوه بر ویدئو نساختن، کنسرت نیز برگزار نکرد. در آن مقطع زمانی، شبکه‌های اجتماعی نیز به گستردگی امروز نبودند و اساسا مردم شانس زیادی برای تماشای تصویر سلبریتی محبوبشان نداشتند. شاید به همین خاطر بود که تبلیغات شهری بنیامین، برای برند لوازم خانگی «بیم»، با استقبال گسترده‌ای رو به رو شد.

«دنیا دیگه مثل تو نداره» بخشی از آهنگ معروف بنیامین بهادری به عنوان جمله تبلیغاتی برند «بیم» در نظر گرفته شد.

بهاره رهنما

بهاره رهنما که چندی قبل به عنوان مدل یک برند مانتو در فضای مجازی مطرح شده بود، همکاری‌اش با برند «این لی» را آغاز کرد. البته این بازیگر با چند برند دیگر در زمینه لباس، طلا هم همکاری می‌کند.

ایرج نوذری

آنهایی که مخاطب پر و پا قرص برنامه‌های تلویزیونی بودند حتما مسابقه «ستاره‌ها» با اجرای ایرج نوذری را به خاطر می‌آورند؛ مسابقه‌ای که پای نوذری را هم به عنوان یک بازیگر خوش چهره و خوش استایل به تبلیغات باز کرد و او را در لیست چهره‌هایی قرار داد که یک برند را تبلیغ می‌کنند.

عکس نوذری برای تبلیغ فرش «ستاره کویر یزد» روی بیلبوردها رفت و به دلیل اینکه او در آن سال‌ها همزمان اجرای مسابقه ستاره‌ها را نیز برعهده داشت، توجه افراد بیشتری را نسبت به برندی که او تبلیغ‌اش می‌کرد جذب کرد.

سیروان خسروی

«صدای سکوت رساتر است». اینکه تصویر یک خواننده را در کنار جمله‌ای شبیه این تماشا کنیم، در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسد اما در دنیای تبلیغات، غیرممکن معمولا آخرین کلمه‌ای است که باید به آن فکر کرد.

سیروان خسروی از مدتی قبل با کمپانی تولید اسپری «اکس» همکاری تجاری دارد. آن‌ها از این خواننده پرمخاطب ایرانی در پس‌زمینه پوسترهای سیاه تبلیغاتی‌شان استفاده می‌کنند اما این تنها زمینه ارتباط کاری این برند با سیروان نیست.

«اکس» در یک وب سایت جداگانه سوالاتی در مورد سیروان از طرفداران او می‌پرسد و قرار است بخشی از بلیت‌های کنسرت او را به مخاطبانی که پاسخ درست می‌دهند، هدیه کند.

الیکا عبدالرزاقی و امین زندگانی

تنها برنامه‌های تلویزیونی نیستند که به دعوت از این زوج علاقه دارند. آن‌ها برای برندها نیز هدف خوشایندی تلقی می‌شوند. امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی، روی پوستر تبلیغاتی افتتاحیه «ریباک» پالادیوم حضور داشتند تا جمعیت بیشتری را به افتتاحیه این فروشگاه بکشانند. آن‌ها روز افتتاح نیز با لباس‌های تولیدی کمپانی مشهور ریباک در کنار مردم حاضر شدند و با بسیاری از آنها عکس گرفتند. این شاید سرآغاز برنامه‌های تبلیغاتی آن‌ها برای آینده باشد. زوجی که می‌توانند فرصت دیده شدن را به هر برندی بدهند.

بهنوش بختیاری

چندی پیش بهنوش بختیاری نیز مدل تبلیغات یکی از معروف‌ترین برندهای ایرانی شد. کیف و کفش «پاندورا»، برندی است که بختیاری در عکس‌های تبلیغاتی آن حضور دارد. وی پس از انتشار عکسی از شغل جدیدش، متن زیر را در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت: «مشغولیتی که حالمو خوب کرده و افتخار می‌کنم که از برند ایرانی و تولید داخلی کشورم حمایت می‌کنم. انشاالله در سال جدید در همه شهرستان‌ها نمایندگی خواهیم داشت.»

مهناز افشار

برندهای خارجی با توجه به اینکه امکان پخش تیزر تبلیغاتی بین‌المللی خود را در کشور ما ندارند و از تصاویر مدل‌های خارجی بدون حجاب هم نمی‌توان بر روی بیلبوردها استفاده کرد از ستارگان محبوب داخلی برای تبلیغ محصولات خود بهره می‌گیرند. مهناز افشار را که پیش از این در بسیاری از بیلبوردهای ساعت «شانزلیزه» سوئیسی دیده‌ایم، این بار با حضور دخترش در تبلیغ پوشک بچه «پمپرز» بازی کرده است.

* آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.