یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲

جنجال لباس وزیر رژیم صهیونیستی در جشنواره کن

ایدئولوژی اسرائیلی در جشنواره فرانسوی!

لباس میری رگو وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی در حالی در جشنواره سینمایی کن فرانسه حضور یافت که لباسی با تصویر بخش قدیمی شهر قدس را به تن داشت.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، میری رگو، وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی این لباس را برای جشن پنجاهمین سالگرد اشغال قدس درخواست کرده است که اسرائیلی‌ها آن را «یکپارچگی قدس» می‌خوانند و طی روزهای آینده برای آن جشن می‌گیرند. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: وزیر اسرائیلی با پوشیدن این لباس قصد داشت تأکید کند که قدس پایتخت ابدی اسرائیل است. این وزیر وابسته به حزب تندرو لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل است. رژیم صهیونیستی بخش شرقی شهر قدس را در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ اشغال کرد و آن بخشی است که این وزیر صهیونیستی تصویر آن را برای لباسش انتخاب کرده است.

این اقدام وزیر اسرائیلی موجی از خشم را در بین کاربران عرب شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. یکی از این کاربران با دستکاری طرح روی لباس وی و درج تصاویری از بمباران غزه به این موضوع واکنش نشان داد. وزیر رژیم صهیونیستی در حالی اقدام به درج نمادی سیاسی روی لباس خود کرده که طبق قانون در کشور فرانسه استفاده از روسری و حجاب اسلامی به عنوان پوشش به دلیل آنچه نمادی دینی محسوب می‌شود در مدارس و اداره‌های دولتی ممنوع است. مسلمانان فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین جامعه مسلمان اروپا، از سال ۲۰۰۴ به موجب تصویب قانونی از داشتن حجاب در مدارس دولتی منع شدند. چنین ممنوعیتی مستقیماً با مفاد مربوط به آزادی ادیان که در اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل مصوب سال ۱۹۴۸ و نیز کنوانسیون حفاظت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی اروپا مصوب سال ۱۹۵۰ درج شده، تضاد دارد.

پوشش وزیر فرهنگ رژیم صهیونیستی در جشنواره کن در استفاده از لباسی که تصویر بیت‌المقدس روی آن درج شده است و ممانعت نکردن مسئولان برگزاری این جشنواره از این اقدام بیش از پیش قوانین تناقض‌آمیز درباره منع آنچه به عنوان نماد دینی به حساب می‌آید را در کشور فرانسه و در مقابل چشم مردم این کشور برجسته کرده است.

موضوع بیت‌المقدس بیش از هر چیز دیگری در سطح جهان از بار سیاسی و مذهبی برخوردار است. نکته دیگر درباره میری رگو این مسئله است که او نه به عنوان یک سینماگر بلکه به عنوان یک سیاستمدار در کن حضور دارد و از هر نظر که به موضوع نگاه کنیم اقدام او باید تحریک‌آمیز تلقی شود. این خانم سرتیپ ارتش اسرائیل است و قبلاً سخنگوی ارتش بوده و از سیاستمداران بسیار تندرو اسرائیل محسوب می‌شود. او چندی قبل در اختتامیه جشنواره فیلم اورشلیم در اعتراض به اجرا شدن یک ترانه از سوی یک گروه اسرائیلی که شعرش از یک شاعر فلسطینی بود، جشنواره را ترک کرد و از سوی حضار هو شد. رگو به شدت ضداوباما بود و الان از طرفداران جدی‌ ترامپ محسوب می‌شود.

گرایش جشنواره‌های فیلم بین‌المللی به مسائل سیاسی و ایدئولوژیک موضوع پوشیده‌ای نیست. سال پیش موضوع گرایش جشنواره کن به فیلم‌هایی با موضوعات دگرباشانه از سوی یکی از سینماگران در داخل کشور مطرح شد و موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت. بهروز افخمی، مجری برنامه هفت معتقد بود جشنواره فیلم کن به فیلم‌هایی که موضوع دگرباشانه را سوژه خود قرار می‌دهند، امتیاز قائل می‌شود.

گرایش‌های سیاسی در جشنواره‌های هنری طی سال‌های اخیر پررنگ‌تر از پیش خود را نشان می‌دهد با این‌حال در ایران همچنان بخش عمده‌ای از هنرمندان قائل به شعار هنر برای هنر هستند و معتقدند که دامان هنر نباید به سیاست آلوده شود، هرچند این نگرش در عمل همواره مورد چالش جدی همین هنرمندان قرار گرفته است. نکته دیگر درباره جاری و ساری بودن مفاهیم ایدئولوژیک در رویدادهای هنری غرب از جمله جشنواره فیلم کن در مقایسه با رویدادهای هنری ایران این مسئله است که جشنواره‌های غربی موضوعات ایدئولوژیک را برخلاف مدیران ایرانی به طور غیرمستقیم و تا حد امکان غیرمحسوس مورد توجه قرار می‌دهند. آنها درست برخلاف ایران نام هیچ مفهومی را روی رویدادهای هنری خود نمی‌گذارند بلکه همواره جشنواره‌ها را با نام شهرها می‌شناسند، ولی مفاهیم ایدئولوژیک در عمل و نه صرفاً حرف در این جشنواره‌ها جاری و ساری است. اقدام تحریک‌آمیز وزیر اسرائیلی نیز نمونه‌ای از همین رویکرد قلمداد می‌شود.

* جوان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.