دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸

جشنواره‌ای به نام کودکان به کام سینماگران!؟

بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان

باشگاه خبرنگاران: جشنواره فیلم کودک می‌تواند بهانه‌ای باشد تا با پرداخت مناسب، وضعیت تولید سینمای کودک بهبود یابد.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان نزدیک به یک ماه دیگر برگزار می‌شود، جشنواره‌ای که بعد از جشنواره‌های داخلی و خارجی فجر از اهمیت بالایی برخوردار است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، ارزش‌گذاری برای یک جشنواره بین‌المللی است که سینماگران باید برای تحقق این موضوع مسئولیت‌پذیر باشند. کودک موضوع اصلی این جشنواره است قشری که از نگاه کم فیلسمازان ما برخوردار است و جشنواره فیلم کودک می‌تواند بهانه‌ای باشد تا با پرداخت مناسب، وضعیت تولید سینمای کودک بهبود یابد.


با حمایت درست از سینمای کودک افکار و شخصیت کودکان را پایه‌ریزی می‌کنیم

رقیه توکلی کارگردان سینما درباره حمایت از سینمای کودک و نوجوان گفت: به شخصه و در زمان کودکی به تلویزیون، فیلم و ... علاقه فراوانی داشتم و آثار مفید زیادی را برای من به جا گذاشت، اتفاقی که می‌تواند در کلیت با تولید و جذب مخاطب بخش سینمای کودک برای سنین پایین و پایه در آینده بسیار سودمند باشد.

وی افزود: جذب مخاطب کودک به سینما و تلویزیون با تولید آثار جذاب، فرهنگسازی و شکل‌گیری افکار و شخصیت آن‌ها را به دنبال دارد و مهم است برای نسل آینده خود آینده‌نگر باشیم، با همه این تفاسیر برگزاری جشنواره کودک و نوجوان اهمیت پیدا می‌کند.

توکلی ادامه داد: در بخش تولید و اکران فیلم‌های کودک و نوجوان و به خصوص تولید نیز باید نگاه ویژه‌تری شود تا به ارتقا سطح کیفی و کمی و رونق این سینما کمک شود.

این کارگردان درباره تعامل با دیگر کشورها در پیشبرد اهداف و موفقیت بیشتر سینمای کودک اذعان داشت: ما قسمتی از این جهان هستیم که باید با آن ارتباط برقرار کنیم و اگر این ارتباط نباشد افسردگی سمت ما می‌آید و اگر بر عکس عمل کنیم تأثیر مثبت آن را خواهیم دید، سینمای کودک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

توکلی در خصوص حضور مهمان‌ها و سینماگران خارجی در جشنواره کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: حضور مهمانان خارجی در جشنواره هم می‌تواند تبادلات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... به دنبال داشته باشد.

توجه به سینمای کودک از الزامات است/ از پتانسیل‌ها نهایت بهره را ببریم

بهرام کاظمی کارگردان سینما در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره کودکان و نوجوانان گفت: به نظرم ضرورتش یک مقوله مبرم و مهمتر از ضرورت، اهمیت و حمایت کردن از آن است.

وی افزود: دو یا سه سال پیش قرار شد یک گروه سینمایی برای بخش کودک راه‌اندازی شود که متأسفانه به هر دلیلی نشد، اتفاق که در حد اعلا می‌توانست به بخش سینمای کودک و نوجوان کمک کند.

این کارگردان بیان کرد: حمایت از تولید و اکران از مهم‌ترین اتفاقات سینمای کودک است، باید به این ژانر که مانند ژانرهای پلیسی، وحشت و ... بدون حامی و در سکوت مانده‌اند بیشتر توجه شود و به آن پرداخت.

کاظمی اظهار داشت: زمانی که سینما و فیلم‌های کودک موفق باشد و بتواند مخاطب خود را جذب کند خانواده‌ها نیز به دنبال فرزندان خود به سینماها خواهند رفت و این باعث جذب تماشاچی حداکثری و رونق سینما می‌شود.

کارگردان «مشکل گیتی» افزود: دولت به جای تولید فیلم‌های ارگانی، نفروش و ...که برای جذب مخاطب و فروش آنها اهمیتی قائل نمی‌شود از سینمای کودک حمایت کند و بخشی از سرمایه‌ها را به این بخش تعلق دهد.

کاظمی عنوان کرد: سینمای کودک آنقدر مهم است که در مواردی با سینمای بدنه می‌تواند رشد و رقابت کند و از سویی می‌توان اندیشه کودکی که به سنین نوجوانی و جوانی می‌رود را از طریق سینما شکل دهیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: به جز بخش تولید، بحث اکران نیز اهمیت بالایی برخوردار است چنانچه فیلم‌هایی سال‌هاست در گنجه مانده و اکران نشده‌اند و این جای تأسف دارد. ما باید از پتانسیل بالایی که در سینمای ما وجود دارد نهایت استفاده را ببریم و از هدر رفت آن جلوگیری کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.