دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۷

قاچاق آثار سینمایی و انفعال مدیران/۳

صمدی: فیلم های ما در معرض غارت است و هیچ تدبیری هم برای مبارزه با غارتگران اندیشه نمی شود!

یدالله صمدی در نشست نقد و بررسی فیلم پدر آن دیگری

سینماپرس: یدالله صمدی تهیه کننده و کارگردان سینما در واکنش به قاچاق گسترده آثار سینمایی که در همین اواخر شامل فیلم هایی نظیر «گشت۲» شده است گفت: فیلم های ما در معرض غارت است و چه به شکل قاچاق آثار و پخش آن به صورت گسترده و چه به شکل پخش فیلم ها در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که به فقدان قانون کپی رایت در کشورمان باز میگردد ما شاهد این رخداد هستیم و هیچ تدبیری هم برای مبارزه با غارت گران اندیشه نمی شود.

کارگردان فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما به صورت جدی از تمامی نهادها و دستگاه هایی که وظیفه شان پشتیبانی از سینما و سینماگران است خواهان آن هستیم که به این وظیفه عمل کنند و اینطور بی تفاوت از کنار قاچاق محصولات سینمایی که مدت ها است فزونی گرفته نگذرند.

وی ادامه داد: سال های درازی است که ما با پدیده قاچاق فیلم به اشکال و طرق مختلف در سینمای ایران روبرو هستیم اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدام مثبت و عملی از سوی مدیران و مسئولان دستگاه ها و نهادهای متولی فرهنگ و هنر برای مبارزه با این رخداد انجام نشده است. متأسفانه مدیران و مسئولان ما طی تمامی این سال ها هیچ راهکار اصولی و مناسبی برای مبارزه با این واقعه تلخ که تاکنون منجر به ورشکستگی بسیاری از تهیه کنندگان، بی میلی سرمایه گذاران برای تولید آثار سینمایی و حتی مرگ تهیه کنندگانی چون فرامرز فرازمند شده است تدوین نکرده اند.

صمدی سپس با اشاره به اینکه سال ها قبل و در زمانی که پزتیو فیلم ها به سینماها ارسال می شد برای آنکه فیلم قاچاق نشود و یا سینماداران در شهرستان ها بخشی از فروش گیشه را به نفع خود مصادره نکنند نماینده ای به شهرستان ها از سوی تهیه کننده گسیل می شد یادآور شد: امروزه با دیجیتالی شدن سینماها دیگر نمی توان مانند گذشته با ارسال هر نسخه دی وی دی و یا سی دی فیلم ها به نهادهای مختلف و یا سالن های سینما یک نفر را به آن زنجیر کرد تا مبادا در سوراخ سنبه های محرمانه کسی فیلم را مخفیانه کپی کرده و آن را قاچاق کند؛ بلکه این مدیران و مسئولان هستند که باید با تدبیر راهکاری قاطع و اساسی به مبارزه و مقابله با قاچاقچیان محصولات فرهنگی و هنری برخیزند.

کارگردان فیلم سینمایی «آپارتمان شماره ۱۳» تأکید کرد: قوه قضائیه باید به مسأله قاچاق آثار سینمایی ورود کند؛ ما نیازمند برخورد قاطع با قاچاقچیان سازماندهی شده هستیم که در دستگاه ها و نهادهای مختلف اعم از تلویزیون و یا وزارت ارشاد اینطور بی رحمانه با آثار سینمایی برخورد می کنند. قطعاً اگر مجازات های سخت و سنگین برای این افراد در نظر گرفته شود و نهادهای قضایی بدون بخشودگی با آن ها مقابله کنند دیگر هیچ شخص و نهادی اعم از خصوصی و دولتی، حقیقی و یا حقوقی جرأت آن را ندارد که دست به قاچاق فیلم بزند و عده ای تهیه کننده و سرمایه گذار را به خاک سیاه بنشاند.

این فیلمساز پیشکسوت سینما در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم یک بار برای همیشه با برخورد جدی و مسئولانه وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، اتحادیه تهیه کنندگان و مجمع فیلمسازان، خانه سینما و سایر نهادهای متولی سینمای کشور و همکاری آن ها با نیروی انتظامی و قوه قضائیه شاهد قطع شدن دستان قاچاقچیان از قاچاق آثار فرهنگی و هنری باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.