سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱

«گشت» مغلوب قاچاقچیان شد

صبح نو: انتشار نسخه غیرقانونی و قاچاق فیلم «گشت 2» ساخته آقای سعید سهیلی این روزها حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرده است. به ثمر نرسیدن برای برخورد با این موضوع هم آقای کارگردان را چنان عصبانی کرده که گفته است کارت خانه سینمایم را آتش می‌زنم.

انتشار نسخه غیرقانونی و قاچاق فیلم «گشت 2» ساخته آقای سعید سهیلی این روزها حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرده است. به ثمر نرسیدن برای برخورد با این موضوع هم آقای کارگردان را چنان عصبانی کرده که گفته است کارت خانه سینمایم را آتش می‌زنم.

 
 گویا قصه پخش و انتشار غیرقانونی فیلم‌های سینمایی تمامی ندارد. بعد از «یک خانواده محترم» در چند سال گذشته و برخی موارد دیگر حالا نوبت به «گشت 2» رسیده است. فیلمی که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شده بود. منتقدان این اثر را فیلمی ضعیف‌تر از «گشت ارشاد» می‌دانستند. در نهایت، برخی انتقادات برنامه تلویزیونی «هفت» به این فیلم موجب واکنش آقایان سعید سهیلی و حمید فرخ‌نژاد بود که مشترکاً سرمایه‌گذاری این اثر را به عهده داشتند. شدت حاشیه‌ها به گونه‌ای بود که فرخ‌نژاد، منتقدان این برنامه تلویزیونی را متهم کرد که برای غم نان، کمیسیون فرهنگی را برای برخورد با این فیلم تحریک کرده است.
ادعایی که البته از طرف مسوولان کمیسیون رد شد. جالب آنکه کمیسیون فرهنگی مجلس برای بررسی آثار حاضر در جشنواره، برخی کارشناسان فرهنگی را در آن ایام به خدمت گرفته بود و از نظرات آنها برای ارزیابی کلی آثار استفاده کرد. منتقدان برنامه هفت هم اعلام کردند که مواضع‌شان نسبت به این فیلم را کاملاً صریح و واضح و در رسانه اعلام کرده‌اند و چیزی برای پنهان کردن ندارند. با فرا رسیدن نوروز، لیست اسامی فیلم‌های حاضر در اکران نوروزی اعلام شد. فیلم «گشت 2» هم در زمره همین فیلم‌ها بود. فیلم در گیشه با استقبال زیادی روبه‌رو شد و حتی فرا رسیدن ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم نتوانست تأثیری در فروش فیلم داشته باشد.
فیلم 20 میلیاردی در کف اینترنت
فروش فیلم به مرز 20 میلیارد تومان رسیده است. در روزهایی که «گشت2» به نقطه اوج خود رسیده بود، به ناگاه خبری منتشر شد مبنی بر آنکه نسخه ویدیویی فیلم به بازار راه پیدا کرده است. خبری که اول از همه موجب شوک دست‌اندرکاران و عوامل فیلم شد و البته بعضی از سینماگران هم به آن واکنش نشان دادند. نکته آنکه نسخه ویدیویی قاچاق با زیرنویس شورای بازرگانی صداوسیما منتشر شده است. به نظر می‌رسد این نسخه، نسخه‌ای بوده که از جانب سازمان سینمایی برای بررسی تیزر تلویزیونی به سازمان صداوسیما ارسال شده است.
این اتفاق موجب شد تا سعید سهیلی کارگردان این اثر به آن واکنش نشان دهد.
 او در صفحه شخصی خودش نوشت: «حتی نوشتنش هم سخته، نسخه قاچاق فیلم «گشت۲» به بازار اومده... نسخه‌ای که منتشر شده روی آن عبارت جهت بازبینی صدا و سیما درج شده، در واقع فیلم برای تیزر به صدا و سیما فرستاده شد که کاش فرستاده نمی‌شد. 10 روزه برای پیگیری هر جا که فکر کنید رفتیم، از دادگاه و پلیس فتا تا پلیس امنیت و... اما هیچ جوابی نشنیدیم و نتیجه‌ای حاصل نشد. فیلم خیلی راحت به صورت قاچاق و غیرقانونی خرید و فروش می‌شه و ما همراه با قانون نظاره‌گر هستیم.
 این فیلم برای اکران در سینما تهیه شده بود نه برای تلگرام و کفِ خیابون. نسخه‌ای که هم اکنون به صورت قاچاق عرضه شده ناقص، بی‌کیفیت و حتی تصحیح رنگ هم صورت نگرفته است. به عنوان یک شهروند ناامید از قانون از شما تقاضا می‌کنم با سارقین همکاری نکنید و نسخه قاچاق خریداری نکنید.»
 
تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند
فرخ‌نژاد هم که یکی از سرمایه‌گذاران این فیلم محسوب می‌شود به شدت به این موضوع واکنش نشان داد: «باعث تأسف است که اعلام کنم نسخه قاچاق فیلم گشت 2 وارد بازار شده و متأسفم که اعلام کنم طی هفته گذشته در این ارتباط شکایتی تنظیم و به دادگاه رسانه تسلیم کردیم ولی تمام تلاش‌های قانونی ما برای جلوگیری از این سرقت بی‌نتیجه موند. پلیس فتا، پلیس امنیت و شورای صیانت سینما فقط اظهار تأسف کردند و دیگر هیچ... عملاً دست قانون جلوی سارقین بالاست و نسخه غیرقانونی «گشت 2» عیان و در محیطی امن در حال خرید و فروش، متأسفم برای سینمایی که هیچ پناهی ندارد.»
 
واکنش تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز»
سوای واکنش عوامل فیلم، آقای سیدمحمودرضوی تهیه‌کننده فیلم «ماجرای نیمروز» هم از سینماگرانی بود که نسبت به این کار اعتراض کرد. او در توئیتر خود از مردم درخواست کرد که برای حمایت از فرهنگ و صنایع فرهنگی و سینما از دریافت نسخه قاچاق خودداری کنند. به گزارش فارس، این اقدام هم ظاهراً موجب شده است که مؤسسه هنرهای تصویری سوره که حق پخش ویدیویی این فیلم را به عهده دارد، دست به کار شده و فرایندهای لازم برای عرضه نسخه ویدیویی قانونی فیلم به بازار را تسریع کند.
 
چه کسی بند را آب داده است؟
کانال سینما ادعا کرده است که این نسخه قاچاق توسط فرزندان برخی مسوولان وارد بازار شده است: «چند هفته قبل نیز شخصی با انتشار عکسی که نشان می‌داد فیلم گشت۲ در تلویزیون در حال نمایش است، در پستی کوتاه در اینستاگرامش نوشت: «زندگی لاکچری:گشت۲ نسخه اصلی تو تلویزیون خونه» پستی که البته یک روز بعد حذف شد/ ماجرای تماشای فیلم‌های روی پرده و بعضاً توقیفی و اکران نشده در خانه برخی مسوولان و البته آقازاده‌ها طی هفته‌های گذشته خبرساز شده بود، اتفاقی که برای فیلم گشت۲ افتاده، چه نقطه اشتراکی می‌تواند با این ماجرا داشته باشد. شاید طی روزهای آینده مشخص شود.» اتفاقی که ظاهراً برای مرتبه اول نیست و پیش از این هم در مورد فیلم «لانتوری» افتاده بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.