سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

سیدضیاء هاشمی مطرح کرد؛

مخالفت شورای‌ عالی تهیه‌کنندگان با جداسازی جشنواره جهانی فجر

سید ضیاء هاشمی در ضیافت افطار جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران

سینماپرس: عضو هیئت رئیسه شورای عالی تهیه‌کنندگان گفت: در این شش سال نماینده ایران در فیاپف یک گزارش در اختیار شورای عالی تهیه‌کنندگان ارائه ندادند. از نظر ما در این شش سال هیچ اتفاقی نه مثبت و نه منفی صورت نگرفته است.

به گزارش سینماپرس، سیدضیاءهاشمی عضو هیئت رئیسه شورایعالی تهیه‌کنندگان و رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان درباره  جریان برگزاری مجمع عمومی فیاپف (فدراسیون انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم) و روند فعالیت ایران در این مجمع به فارس گفت: زمانی که مدیرعامل خانه سینما بودم تلاش کردیم تا جمهوری اسلامی ایران را به عضویت فدراسیون انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم درآوریم و آقای رئیسیان تمام ماموریت خود را به عنوان نماینده خانه سینما به درستی در جشنواره کن آن سال انجام داد. بعد از اتمام دوره مدیریت من در خانه سینما،  مدیریت جدید خانه سینما تصمیم گرفت یکی از  کارگردانان را به عنوان نماینده  ایران در فیاپف معرفی کند، اشکالی هم ندارد اما  شروع اشکال از این جاست که در این شش سال نماینده ایران در فیاپف  یک گزارش در اختیار شورایعالی تهیه‌کنندگان  ارائه ندادند. ممکن است گزارش به هیات مدیره خانه سینما ارائه شده باشد اما این اهالی سینما از جمله تهیه‌کنندگان از حضور شش ساله ایران در فیاپف هیچ اطلاعی ندارند. ما فقط مطلع می شویم نماینده ایران در فیاپف  عضو هیات اجرائی و نایب رییس (درحوزه آسیا) انتخاب شده است اما چه فعالیت کردیم؟ یا  چه دستاوردی و چه اثراتی برای سینمای ایران دارد؟ اساسنامه را توضیح بدهند که متاسفانه هیچ چیزی ندیدیم.

وی ادامه داد:  بارها خواستیم نماینده معرفی شده به فیاپف از سوی خانه سینما تهیه کننده باشد و شورایعالی تهیه‌کنندگان این نماینده را معرفی کند.  زیرا فرد معرفی شده باید ایده ها و خواسته های سندیکای تهیه‌کنندگان را به سندیکای جهانی ارائه دهد.  ما نمی دانیم نماینده ای که داریم چه فعالیتی کرده  هیچ گزارش مکتوب و شفاهی وجود ندارد. به همین دلیل تنها  می توانیم بگوییم یک سری سفر انجام شده و از سفرها بی اطلاع هستیم. اگر گزارشی به خانه سینما ارائه شده احتمالاً بایگانی شده زیرا ربطی به  مجموعه هیات مدیره خانه سینما  ندارد.

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان گفت: چرا  گزارش ‌ها منتشر نمی شود یا به صنوف ارائه نشده است، سوالی است که در میان تهیه‌کنندگان مطرح است.  از نظر ما در این شش سال  هیچ اتفاقی نه مثبت و نه منفی صورت نگرفته است  و شورایعالی تهیه‌کنندگان از همه قضایا بی اطلاع است .

هاشمی در ادامه گفت: در شورایعالی مطرح شد که معرفی نماینده را خانه سینما به شورایعالی واگذار کند اما همه هزینه ها را باید شوراهایعالی تقبل می‌کرد که به توافق نرسیدیم.  این بودجه باید توسط خانه سینما پرداخت بشود اما تهیه کننده باید در این انجمن جهانی حضور داشته باشد  تا  موظف به ارائه  گزارش باشد. چنانچه گزارش سال موثر نبود تصمیم به تعویض نماینده گرفته شود. 

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر نماینده فیاپف را خانه سینما معرفی می کند گفت:  بله نماینده را خانه سینما معرفی می کند زیرا این نهاد عضو فیاپف است و  اشکالی هم از این جهت نمی بینیم اما باید نماینده از طرف شورایعالی تهیه کنندگان معرفی بشود که این اتفاق نیافتاده است. 

هاشمی درباره بررسی استقلال جشنوارها جهانی در فیاپف گفت: اصولا شورایعالی تهیه کنندگان با جدا بودن جشنواره جهانی از جشنواره فیلم فجر موافق نیست. جشنواره دولتی است و ارتباطی به خانه سینما و صنوف ندارد. شورایعالی تهیه کنندگان و خانه سینما اگر مستقلا قصد برگزاری جشنواره دارند آن امر دیگری است . ثبت شدن یا نشدن جشنواره جهانی فجر  الان مورد توافق تهیه‌کنندگان  نیست. هرگاه  بخش خصوصی قصد داشت جشنواره مستقل برگزار کند باید به فیاپف اعلام و درجه بندی شود . جشنواره دولتی معانی خاصی دارد، جشنواره فجر نباید جابجا شود و  درجه بندی جشنواره‌ای که دولت برگزار می‌کند مفهوم چندانی نخواهد داشت.

وی درباره حق کپی رایت و اقدام فیاپف در این مهم گفت:  حفظ و صیانت آثار و محصولات فرهنگی مربوط به کشورها و قوانینی که دارند است، ما در پیمان برن عضویت نداریم و در نتیجه از حقوق فیلم‌های ما نمی‌توانند دفاع کند. ثبت حق کپی رایت در خارج از کشور نیز شرایط خاصی دارد که برخی از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان در خارج از کشور کپی رایت فیلم‌هایشان را ثبت می‌کنند. 

بنابراین گزارش، در جریان برگزاری جشنواره کن مجمع فیاپف هم برگزار شد و محمد مهدی عسگرپور بازهم به اتفاق آرا به عنوان عضو هیات اجرائی و نایب رییس (درحوزه آسیا) فیاپف انتخاب شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.