شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۱

قاچاق محصولات سینمایی و انفعال مدیران؛

لزوم برخورد قاطع دستگاه های انتظامی و قضایی و اهتمام مسئولان سینمایی برای صیانت از آثار هنری

سرتیپی-سعدی-اصغری-صمدی-شهیدی

سینماپرس: تعدادی از تهیه کنندگان و کارگردانان سینما در واکنش به قاچاق آثار سینمایی، با تأکید بر لزوم برخورد قاطع دستگاه های انتظامی و قضایی، اهتمام مسئولان سینمایی برای صیانت از آثار هنری و توجه به قانون کپی رایت را راهکارهای اولیه جلوگیری از قاچاق بیان نمودند و خواهان دقت و توجه تمامی نهادهای سینمایی به این مسأله شدند و از مدیران بابت بی دغدغگی های شان نسبت به این موضوع انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس پس از فراگیر شدن سینمای دیجیتال و سهولت کپی فیلم‌ ها همه ساله تعدادی از آثار سینمایی همزمان با اکران فیلم ها و یا بعد از آن، کپی برداری شده و به صورت گسترده در کشور توزیع و در اختیار مردم قرار می گیرند. البته پیش از این نیز قاچاقچیان بسیاری از فیلم های سینمایی را به صورت پرده ای ضبط و توزیع می کردند که به دلیل کیفیت بسیار پایین این فیلم ها با استقبال مردم مواجه نمی شدند.

معمولاً کارگردان‌ ها برای ارائه هر نسخه به بخش‌های مختلف، عبارات متفاوتی استفاده می‌کنند تا بتوانند در صورت لو رفتن فیلم‌هایشان به سهولت منشأ لو رفتن آن را مشخص کنند. نسخه‌ای که به سازمان سینمایی ارسال می‌شود تا توسط شورای صنفی نمایش ارزیابی شود با عبارت «نسخه بازبینی» یا «جهت بازبینی» در بخشی از تصاویر که قابل کراپ کردن نباشد همراه می‌شود. بدین ترتیب اگر فیلمی با چنین عبارتی قاچاق شود، این فیلم از سازمان سینمایی به بیرون درز کرده است؛ مگر آنکه فیلمسازی قصد انتشار نسخه قاچاق فیلمش را داشته باشد که چندان امر معقولی نیست.

اما طی سال های اخیر از آنجا که علاوه بر سازمان سینمایی، برخی دیگر از نهادها از جمله حوزه هنری و سازمان صدا و سیما (بازبینی جهت تبلیغ در تلویزیون) نیز خواهان بازبینی فیلم ها شده اند و یا گاهاً شهرداری ها هم از تهیه کنندگان نسخه ای از فیلم را جهت بازبینی درخواست کرده اند و از سوی دیگر اقبال فیلمسازان به حضور در جشنواره های داخلی و خارجی بیش از گذشته شده است، به همان میزان افزایش قاچاق فیلم ها نیز در کشور دیده می شود.

طی کمتر از ۶ ماه گذشته خبر رسید فیلم سینمایی «یک دزدی عاشقانه» با نشان «نسخه بازبینی» لو رفته است. از سوی دیگر خبر توزیع فیلم «عصبانی نیستم» نیز منتشر شد و در همین اواخر نیز خبر قاچاق فیلم «گشت ۲» به کارگردانی سعید سهیلی به گوش رسید که باعث اعتراض شدید وی گردید به نحوی که در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرد که به دلیل انفعال مدیران کارت خانه سینمایش را آتش خواهد زد!

قاچاق فیلم های سینمایی که در گذشته حتی باعث سکته برخی از تهیه کنندگان سینما مانند فرامرز فرازمند تهیه کننده فیلم سینمایی «سنتوری» شده مسأله ای است که نیاز به برخورد بسیار قاطع دستگاه قضایی کشور و همینطور آسیب شناسی و ریشه یابی متولیان فرهنگی دارد.

در همین رابطه با ۵ تن از تهیه کنندگان و کارگردانان سینمای کشور آقایان: علی سرتیپی، سعید سعدی، ابراهیم اصغری، یدالله صمدی و یدالله شهیدی گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سرتیپی: توصیه من به عوامل فیلم ها این است که مالشان را سفت بچسبند!/ قاچاق آثار سینمایی نیاز به ریشه یابی دارد

علی سرتیپی مدیرعامل شرکت پخش فیلمیران و تهیه کننده سینما با اظهار نظری متفاوت در این رابطه گفت: توصیه من به عوامل فیلم ها این است که مالشان را سفت بچسبند و دیگران را دزد نکنند چرا که این تهیه کنندگان و کارگردانان هستند که سردستی با این قضیه برخورد می کنند و نسخه های فیلم های شان را به همه جا ارسال می کنند و مدیریتی برای نشان دادن فیلم شان به اشخاص و نهادهای مختلف ندارند. ما در تاریخ سینمای ایران فیلم های مطرح، پرفروش و مهم زیادی را داریم که به دلیل توجه ویژه تهیه کنندگان و کارگردانان شان قاچاق نشده اند؛ به عنوان نمونه آقای اصغر فرهادی زمانی که می خواستند فیلم «فروشنده» را اکران کنند خودشان و یا نماینده شان نسخه ای از فیلم را به وزارت ارشاد، حوزه هنری، تلویزیون و... می برد و بعد از تماشای اشخاص نسخه فیلم را باز می گرداند که فیلم دست کسی نیفتد.

سعدی: سازمان سینمایی راه های نفوذ قاچاقچیان را شناسایی کند/ هیچ گاه شاهد برخورد جدی با قاچاقچیان نبوده ایم

سعید سعدی با انتقاد از انفعال مدیران سینمایی در این زمینه اظهار داشت: سازمان سینمایی موظف است راه های نفوذ قاچاقچیان را شناسایی کند و نگذارد حقوق تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سینما بیش از این تضییع شود. مسأله قاچاق فیلم از نظر شرعی، اخلاقی و عرفی کاری بسیار زننده و ناشایست است و حق الناس محسوب می شود؛ متولیان سینمای کشور باید هرچه سریعتر به طور قاطع تدبیری برای جلوگیری از نفوذ قاچاقچیان به بدنه سازمان سینمایی و سینمای کشور بشوند و نگذارند زحمات تهیه کننده های سینما که با خون دل سرمایه گذاری را پیدا کرده اند و فیلمی ساخته اند و می خواهند از موهبات آن بهره مند شوند اینطور نادیده گرفته شود.

صمدی: فیلم های ما در معرض غارت است و هیچ تدبیری هم برای مبارزه با غارتگران اندیشه نمی شود!

یدالله صمدی تهیه کننده و کارگردان سینما در واکنش به قاچاق گسترده آثار سینمایی که در همین اواخر شامل فیلم هایی نظیر «عصبانی نیستم» و «گشت۲» شده است گفت:  فیلم های ما در معرض غارت است و چه به شکل قاچاق آثار و پخش آن به صورت گسترده و چه به شکل پخش فیلم ها در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که به فقدان قانون کپی رایت در کشورمان باز میگردد ما شاهد این رخداد هستیم و هیچ تدبیری هم برای مبارزه با غارت گران اندیشه نمی شود. ما به صورت جدی از تمامی نهادها و دستگاه هایی که وظیفه شان پشتیبانی از سینما و سینماگران است خواهان آن هستیم که به این وظیفه عمل کنند و اینطور بی تفاوت از کنار قاچاق محصولات سینمایی که مدت ها است فزونی گرفته نگذرند.

اصغری: قاچاق فیلم علاوه بر زیان اقتصادی برای تهیه کنندگان سینما، تأثیرات مخرب فرهنگی برای جامعه در پی دارد

ابراهیم اصغری دیگر تهیه کننده سینما نیز در این راستا گفت: قاچاق فیلم علاوه بر زیان اقتصادی برای تهیه کنندگان سینما تأثیرات مخرب فرهنگی برای جامعه در پی دارد و از این رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر در کشور باید هرچه سریعتر و به صورت قاطع به مقابله با قاچاق محصولات سینمایی برخیزد و دست قاچاقچیان را برای همیشه کوتاه کند. برخورد قاطع و سریع با متخلفان و قاچاقچیان مطالبه عمومی تمامی سینماگران است و ما مدت های مدیدی است که از مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی درخواست شناسایی و مبارزه با این قاچاقچیان را داشته ایم اما متأسفانه تا به امروز هیچ گونه اقدام جدی از سوی آن ها صورت نگرفته و همین امر باعث شده تا قاچاقچیان با خیال راحت تری به کارشان ادامه دهند.

شهیدی: مشکل قاچاق فیلم ها از نهادهای اصلی سینمایی سرچشمه می گیرد/ در هیچ نقطه ای از جهان شاهد چنین بی نظمی نیستیم

یدالله شهیدی تهیه کننده پیشکسوت سینما نیز در این باره اظهار داشت: مشکل قاچاق فیلم ها از نهادهای اصلی سینمایی سرچشمه می گیرد چرا که آن ها می توانند به سادگی با تدوین و اجرایی کردن قوانین سخت گیرانه و نظارت دقیق بر کارمندان و عوامل زیرمجموعه شان مشکل قاچاق فیلم را برای همیشه حل نمایند. از بدو انقلاب اسلامی که سینما در کشور ما جدی شد و سر و شکلی تازه به خود گرفت همه تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سینما از مسئولان سینمایی و وزاری فرهنگ و ارشاد خواهان آن بودند که ضمن به کارگیری قانون مهم کپی رایت، نظارت جدی و دقیقی برای عدم قاچاق آثار سینمایی داشته باشند تا به این صورت از حقوق همه اهالی سینما و به خصوص تهیه کنندگان دفاع شود اما این اتفاق هرگز رخ نداد و مدیران وقعی به این درخواست ها نگذاشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.