چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲

تاکنون چند هنرمند زنده را کشته‌ایم؟! +عکس

سینماپرس: شایعه مرگ هنرمندان یکی از اتفاق های تلخی است که گاه به گاه آنها را می رنجاند و هنردوستان را غمگین می کند. یادداشت زیر دراین باره است.

ایرانیان از دیرباز تاکنون به هنر علاقه وافری داشته اند و در اینباره نیازی به توضیح نیست زیرا آنها که تاریخ این سرزمین را حتی سطحی دنبال کرده باشند می دانند که هنرمندی و هنردوستی ایرانیان، به قرن ها پیش می رسد.


اما در عصر ما، وجود انبوه رسانه های حقیقی و مجازی باعث شده شاخه های مختلف هنری طرفدار بیشتری پیدا کنند. 
 هنرمندان

مردم، سینما، موسیقی و ادبیات را دوست دارند و آنرا دنبال می کنند و نسبت به آن نظر می دهند، هرجا هنرمندی می بینند به استقبالش می روند و هرگاه هنرمندی بیمار می شود پی گیر حالش می شوند.

اما در میان این همه آدم خوب وهنردوست، هستند اشخاصی که وارد حریم شخصی هنرمندان می شوند و مسائل خصوصی آنها را دنبال می کنند! برخی دیگر پا را فراتر می گذارند، شایعه مرگ آنها را ترویج می کنند! که این یکی از همه بدتر است!

کافی است بازیگری بیمار شود یا دچار حادثه ای شود! همین بس است که دقایقی بعد خبر مرگ او دهان به دهان شهر و کشور را پر کند؛ همه چیز به همین سادگی است! به خصوص در دنیای امروز که رسانه های مجازی برد خبری بالایی دارند.

مثال بارز این اتفاق بد، شایعه مرگ بازیگر پیشکسوت جمشید مشایخی است که شب گذشته دوشنبه یکم خردادماه برای چندمین بار شایعه مرگش فضای مجازی را پر کرد!

جمشید مشایخی بار اول که شایعه مرگش را شنید، گفت: «اصلا نفهمیدیم شایعه از کجا آمد. من قبلا گفته ام و باز هم می گویم که بزرگ ترین جایزه ای که خدا به انسان می دهد، مرگ است ولی من هنوز لیاقت دریافت این جایزه را پیدا نکرده ام. آدم چه بد باشد و چه خوب، بالاخره روزی می میرد. درد و مرگ برای همه وجود دارد بنابراین اینکه بگویند فلانی مرده است، جنبه توهین ندارد و ناراحت نمی شوم. فحش که نداده! چرا ناراحت شوم؟!»

این بار اما مهرداد خضرائی وکیل جمشید مشایخی در پی شایعه درگذشت این بازیگر، ضمن تأیید حال خوب او گفته است: شایعات ادامه پیدا کند به طور جدی از طریق قانون پیگیری خواهیم کرد و پخش کننده خبر را تحویل قوه قضائیه خواهیم داد تا درس عبرتی جدی برای شایعه سازان شود.

اما طی سالهای اخیر، کدام هنرمندان در لیست دروغین مرگ قرار گرفته اند؟
ابولفضل پورعرب

ابولفضل پور عرب یکی از اعضای همین لیست است؛ ستاره ای که برای ساعاتی مرد و زنده شد!

ماجرا از این قرار بود که در سال 91 پس از آن که عکسی از ابوالفضل پورعرب با ظاهری تکیده و بیمارگونه منتشر شد، اغلب طرفداران او ناراحت شدند اما شایعه مرگ او همان طرفداران را نگران کرد و دنبال خبری می گشتند تا این شایعه را تکذیب کنند. همین اتفاق هم افتاد و پسر این هنرمند در گفت وگو با یکی از نشریات اعلام کرد پدرش در سلامت کامل به سر می برد و اتفاقی برایش نیفتاده است.

محمدعلی کشاورز

محمدعلی کشاورز بازیگر سینما و تلویزیون که مدتی در بستر بیماری بود خبر مرگش چندبار دل طرفدارانش را لرزاند!

کشاورز طی گفت وگویی در اینباره گفت: «حال جسمانی ام خوب است اما این وصیت من به همه مردم ایران است که مواظب سلامت خود باشند. هیچ نعمتی بالاتر از سلامت نیست پس قدر این نعمت را بدانید».

با تکرار شدن این خبر کذب محمدعلی کشاورز درباره آن گفت: «من شب در منزل در حال استراحت بودم و صبح روز بعد این خبر را شنیدم و متحیر ماندم. به من گفتند خبر درگذشت مرا منتشر کردند در حالی که من زنده هستم، درد و کسالت دارم اما هنوز نفس می کشم. روز گذشته به زور اهالی فامیل با وجود بیماری و دردی که دارم از خونه بیرون رفتم و به پلیس فتا شکایت کردم و آنها گفتند سریعا پیگیر می شوند تا ببینند این اتفاقات از کجا نشات می گیرد».

ثریا قاسمی

ثریا قاسمی بازیگر سینما نیز مدتی قبل خبر مرگ خودش را از رسانه ها و مردم شنید و در این باره گفت: «حالم خوب است و زنده و سلامتم. دو روز است که مدام تلفن من زنگ می خورد و سراغم را می گیرند و شایعاتی به راه انداخته اند که من مرده ام! مگر جای کسی را تنگ کرده ام که تا پایم را از این شهر بیرون می گذارم همه می گویند مرده ام؟! خدا را شکر حالم خوب است، هیچ مشکلی ندارم و الان هم در سفر هستم اما اصلا از این شایعه ناراحت نشدم، موضوع مهمی نیست که ناراحتی داشته باشد، مرگ یک واقعیت است».

اکبر عبدی

اکبر عبدی نیز یکی دیگر از قربانیان شایعات و اخبار کذب است؛ آن هم زمانی که در در سال 1389 مدتی بیمار و بستری بود! او در اینباره به خبرنگاران گفته بود: «طی 24 ساعت گذشته آرامش از زندگی من و خانواده ام گرفته شده است. بسیاری از اقوام و آشنایان با شنیدن این شایعه نگران شده و جویای احوال من بودند. متاسفانه برخی مواقع دوست داشتن و محبت باعث آزار و اذیت می شود. آرزو داشتم که دخترم را در کودکی به شهربازی ببرم و شاهد شادی او حین بازی باشم ولی هیچ گاه نتوانستم این کار را انجام دهم. من مردم را دوست دارم و با آنها صمیمی و راحت هستم. مردم مرا مانند اعضای خانواده خود می دانند ولی گاهی این دوست داشتن باعث می شود، در زندگی شخصی خود آرامش نداشته باشم. این امر باعث می شود نتوانم به راحتی با خانواده ام سفر کنم یا به راحتی در سطح شهر تردد کنم. این حق طبیعی ما هنرمندان و بازیگران است که یک زندگی طبیعی داشته باشیم».


رضا رویگری

دیگر هنرمندی که خبر مرگ خودش را شنیده است رضا رویگری است که این روزها دوران نقاهت را می گذراند. این بازیگر پس از سکته ای که دو سه سال پیش به آن دچار شد قوای جسمانی خود را از دست داد و کمی بعد خبر مرگش همه جا پیچید!

او دراینباره گفت: «من زنده ام و تا حلوای افرادی که این شایعه ها را مطرح می کنند، نخورم نمی میرم. متاسفانه این روزها مد شده که هنرمندان را می کشند و زنده می کنند که این کار، واقعا ناشایست و غیر انسانی است. نمی دانم چه کسانی و با چه نیتی بعد از سکته ای که کرده ام، دو بار شایعه مرگ مرا منتشر کرده اند. اگر واقعا این افراد منتظر مرگ من هستند به آنها می گویم تا حلوای شان را نخورم، نمی میرم. این نوع شایعه ها جز ضربه زدن به جامعه هنری کشور تاثیر دیگری ندارد. من نمی دانم اگر در این شرایط یکی از بستگان من این خبر را می شنید و نمی توانست از سلامت من مطمئن شود، چه به سرش می آمد».


طی این سالها هنرمندان دیگری نیز در این لیست دروغین قرار گرفته اند. محمدرضا شجریان استاد آواز ایران یکی از همان هاست. او که سال پیش برای درمان به آمریکا رفته بود خبر مرگش برای ساعاتی حال طرفداران او را گرفت و آنها را غمگین کرد. زنده یاد سیمین بهبهانی شاعر معاصر نیز پیش از مرگش توسط شایعه پراکنان کشته شد و شایعه مرگش طی مدت کوتاهی در شهر پیچید و خبر مرگ زنده یاد عباس کیارستمی دوبار پیش از مرگش منتشر شد!

در این که پراکندن چنین اخبار دروغینی ریشه در روح و روان شایعه پراکنان دارد هیچ شکی نیست و توقعی از آنها نمی توان داشت؛ اما از آنها که داعیه فرهنگ دارند و به هنر و هنرمند احترام می گذارند انتظار می رود که بدون تحقیق چنین اخبار کذب و بدون منبعی را منتشر نکنند. یافتن مجرم البته به عهده مقام های ذیربط است و آنها هستند که می توانند با پیگیری های مستمر و پلیسی از نشر اکاذیب جلوگیری کنند.

به امید سلامتی برای هنرمندان و آرزوی بهبودی برای آنها که در بستر بیماری اند. به امید روزی که هنرمندان را همانگونه دوست بداریم که شایسته آنان است!
  
* دیباچه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.