پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱

به بهانه بازگشت یک هنرمند پرحاشیه به عرصه بازیگری

هنرمند گرامی برای شما هیچ‌جا ایران نمی‌شود!/ چرا هنرمندان ایرانی پس از مهاجرت در عرصه حرفه‌ای ناموفق هستند؟

هنرمندان مهاجرت کرده

سینماپرس: هر چند که در طی سال‌های پس از انقلاب برخی از چهره‌های سینمایی به خارج از کشور مهاجرت کردند ولی تجربه نشان داده که موفق‌ترین این افراد نیز نتوانسته‌اند موفقیت‌هایی که پیش از این در داخل کشور داشتند؛ تکرار کنند.

نمایش انیمیشن ضد ایرانی «تهران تابو» در بخش مستقل و رقابتی هفته منتقدین جشنواره کن و حضور زهرا امیر ابراهیمی بازیگری مهاجرت کرده سینما و تلویزیون در آن باعث شد تا بحث بازیگران و هنرمندانی که تاکنون به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و سرنوشت آن‌ها مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد.

این بحث در سال‌های گذشته به واسطه حضور برخی از بازیگران درجه دو و سه در آثار تولید شده توسط شبکه جم بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفت ولی با اعلام پشیمانی برخی از این بازیگران از مهاجرت و حضور در آثار این شبکه، روند رو به رشد آن تا حدودی متوقف شد.
ستاره‌ای که خودش را سوزاند!
در میان همه بازیگرانی که از ایران مهاجرت کردند، بدون شک گلشیفته فراهانی از همه سرشناس‌تر بود. دخت کوچک بهزاد فراهانی بازیگر معروف سینما و تئاتر و خواهر کوچکتر شقایق فراهانی دیگر بازیگر سینما و تلویزیون که خود در زمان حضور در ایران جز ستاره‌های سینمای ایران محسوب می‌شد و رکورد جوان‌ترین فرد دریافت کننده سیمرغ جشنواره فجر را در اختیار داشت.
بهانه او برای مهاجرت حضور در فیلمی به کارگردانی ریدلی اسکات بود که در آن نقش یک پرستار عراقی حضور پیدا کرده بود و برای اولین بار بدون حجاب در این حضور پیدا کرد. این اتفاق در نهایت منجر به کشمکش‌هایی شد که زمینه‌ساز مهاجرت همیشگی او از ایران شد.
فراهانی در سال‌های بعد تجربه کار با کارگردان‌های سرشناسی از جمله جیم‌ جارموش را به دست آورد ولی آنچه که باعث توجه رسانه‌ها به او شد، نه حضور درخشانش در دنیای سینما بلکه انتشار تصاویری از برهنه شدن او در مقابل دوربین بود. اتفاقی که ابتدا برای موارد تبلیغاتی بود و بعد از آن پایش به فیلم‌های فراهانی نیز باز شد و در نهایت همین اتفاقات بود که باعث شد تا گلشیفته فراهانی آرام آرام از ذهن مخاطبان ایرانی که ارزشگذاری‌های ذهنی متفاوتی نسبت به چنین برخوردهایی داشت؛ پاک شود.
هر چند که هنوز هم بسیاری از بازیگرانی که به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، با امید طی کردن مسیری همچون فراهانی وارد این راه می‌شوند؛ غافل از اینکه برای طی چنین مسیر (با فرض آن که فراهانی در حال حاضر بازیگر موفقی محسوب شود!) نیازمند اتفاقات دیگری خارج از توانایی‌هایی حرفه‌ای بازیگری است.
حذف در اوج!
مینا لاکانی یکی دیگر از چهره‌های سرشناسی بود که به سراغ گزینه مهاجرت رفت. بازیگری کم حاشیه که در زمان حضور در داخل کشور در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی مختلفی ایفای نقش کرده بود. او حتی در سال 73 برای ایفای نقش در فیلم سینمایی دیدار موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر شد ولی با مهاجرت به خارج از کشور تقریبا برای همیشه از عرصه هنری حذف شد. 
او در حالی اقدامی به این کار کرد که پس از مهاجرت در هیچ اثر سینمایی و تلویزیونی حضور پیدا نکرد تا در عین ناباوری از عرصه بازیگری حذف شود.
آن‌ها که رفتند و پشیمان شدند
چکامه چمن ماه نیز از جمله بازیگرانی بود که به سراغ گزینه مهاجرت رفت. چمن ماه که در هنگام حضور در ایران تقریبا هیچگاه به عنوان بازیگری مهم مورد توجه اهالی سینما قرار نگرفت؛ بیشتر در آثار تلویزیونی و یا نقش‌های کوتاه در آثار سینمایی حضور پیدا کرده بود.
چمن‌ماه همچون تعداد دیگری از بازیگران تلویزیونی مثل رابعه اسکویی، رامسین کبریتی و پردیس افکاری از جمله افرادی بودند که در سال‌های گذشته به دلیل کاهش چشمگیر تولید تله فیلم‌های تلویزیونی و کاهش حضور آن‌ها در آثار نمایشی تلویزیونی و سینمایی تن به پیشنهادهای وسوسه‌انگیز مدیران شبکه تلویزیونی جم دادند و برای جبران این خلا اقدام به مهاجرت کردند.
این اتفاق در سال گذشته با سرعت زیادی به وقوع پیوست ولی انتشار خبرهایی از پشیمانی بسیاری از چهره‌های مهاجرت کرده باعث شد تا برخی از بازیگران دیگران که قصد این کار را داشتند، از تصمیم خود منصرف شوند. 
مهم اما ناکام!
امیر نادری یکی از کارگردان‌های به نام سینمای ایران در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی بود. او از کارگردانان تأثیرگذار و مهم سینمای موج نو و معناگرای ایران است که فیلم‌های مهمی چون «دونده» و «خداحافظ رفیق» را کارگردانی کرده است.
نادری که در همه آن سال‌ها از علاقه‌اش به ساخت فیلم در خارج از کشور گفته بود پس از توقیف فیلم «آب، باد، خاک» به آمریکا مهاجرت کرد و به سراغ ساخت اثر بعدیش رفت.
او از معدود کارگردان‌هایی بود که پس از مهاجرت نیز توانست به فیلمسازی خود ادامه دهد، اما در نهایت هیچگاه نتوانست موفقیت‌هایی که در ایران کسب کرده بود را در خارج از کشور تجربه کند.
بازگشت به عرصه، به هر قیمتی که شده!
او یکی از خاص‌ترین موارد مهاجرت از کشور بود. بازیگری که در اوج شهرت به واسطه انتشار یک فیلم خصوصی دچار جنجال‌هایی شد که هیچگاه او را رها نکرد. امیرابراهیمی تا مدتی پس از انتشار این فیلم در ایران زندگی می‌کرد ولی پس از مدتی به خارج از کشور رفت و دیگر خبری از او نبود تا اینکه در چندین مصاحبه تلویزیونی حضور پیدا کرد و اخباری در ارتباط با همکاری او در پروژه‌های مستندسازی شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی انگلیس منتشر شد.
او در سال جاری با بازی در انیمیشن ضدایرانی «تهران تابو» عملا نشان داد که دیگر علاقه‌ای برای بازگشت به کشور ندارد و برای طرح دوباره نام خود حاضر به انجام هر کاری است. 
به این فهرست می‌توان نام چهره‌هایی چون سوسن تسلیمی، مهدی مظلومی، صدف طاهریان و... را افزود. چهره‌هایی که غالبا پس از مهاجرت یا اصلا موفق به ساخت اثر و یا بازی در فیلم و سریالی نشدند یا آن که با وجود حضور در تعداد محدودی از آثار هیچگاه نتوانستند به موفقیت‌هایی نظری آنچه که در داخل کشور داشتند، دست پیدا کنند. 
* فردا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.