پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳

پروژه رفع توقیف آثار سینمایی مشکل‌دار کلیک خورد

اولین باج انتخاباتی دولت به اهالی هنر!/ آیا «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» دومین گزینه رفع توقیف خواهد بود؟

کیانوش عیاری کارگردان در پشت صحنه فیلم خانه پدری

سینماپرس: در فاصله کمتر از یک هفته دولتی‌ها به سراغ جبران حمایت هنرمندان از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری رفتند؛ اتفاقی که ثمره آن رفع توقیف آثار سینمایی مشکل‌دار بود و اولین مورد آن فیلم سینمایی «خانه پدری» است.

چند روز پیش بود که در گزارشی اعلام کردیم که با توجه به آغاز فشار رسانه‌ای جریان شبه روشنفکری سینمای ایران در اولین روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری به نظر می‌رسد دولت یازدهم قصد دارد برای جبران حمایت اهالی هنر در انتخابات، دست به رفع توقیف گسترده آثار سینمایی مشکل‌دار بزند.
خبری که پیش از این به شکل غیرمستقیم توسط محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی تایید شده بود و نشان دهنده برنامه این سازمان برای رفع توقیف این آثار بود.
پیش‌بینی که به حقیقت پیوست!
روزنامه شرق به عنوان یکی از اصلی‌ترین رسانه‌های جریان شبه روشنفکری ایران چندی پیش در گزارشی خواستار رفع توقیف این آثار شده بود و حالا به فاصله چند روز همین روزنامه در خبری اعلام کرده است که فیلم سینمایی «خانه پدری» رفع توقیف شده است.
خانه پدری یکی از دو اثر توقیفی کیانوش عیاری کارگردان سینمای ایران است که از چند سال پیش تا به امروز به علت داشتن صحنه‌هایی خشن (کشته شدن یک دختر جوان توسط پدر و برادرش در داخل خانه و سپس دفن آن‌ها در زیرزمین همین خانه) در محاق توقیف قرار داشت. جالب آن که این فیلم در همین دولت مجوز نمایش گرفته بود و به فاصله یک روز هم از پرده پایین کشیده شد و حالا پس از چند سال در همین دولت مجددا مجوز نمایش گرفته است!
نکته جالب توجه در ارتباط با این اثر اصرار بیش از حد کارگردان بر عدم ممیزی سکانس مربوط به کشته شدن دختر جوان در خانه پدری‌اش است؛ سکانسی که اگر همان چند سال پیش حذف شده بود، مشکلات نمایش اثر رفع می‌شد. حالا ملوم نیست که آیا کارگردان راضی به حذف این سکانس شده است و یا سازمان سینمایی می‌خواهد با همان سکانس آن را نمایش دهد.
ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا
آیا «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» دومین گزینه رفع توقیف است؟
شب گذشته عبدالرضا کاهانی کارگردان فیلم توقیف شده «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» در صفحه شخصی خود با انتشار عکسی جدید از این فیلم از در راه بودن خبرهایی خوش در ارتباط با رفع توقیف این فیلم خبر داد. خبرهایی که به نظر می‌رسد در همین یکی دو روز آینده احتمالا خبر از رفع توقیف این اثر خواهند داد.
البته کاهانی که فیلم‌های توقیفی دیگری نیز در کارنامه‌اش دارد، در حال پشت سرگذاشتن مراحل نهایی فیلم سینمایی «ما شما را دوست داریم خانم یایا» جدیدترین ساخته‌اش است. فیلمی که تماما در تایلند ساخته شده است و بنابر برخی اخبار منتشر شده، هنوز پروانه ساخت نیز ندارد!
* فردا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.