شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

ماه خدا و ماه عسل در رسانه ملی

احسان علیخانی-ماه عسل

جوان: امسال نیز با آغاز ماه مبارک رمضان، شبکه‌های مختلف تلویزیونی ویژه‌برنامه‌هایی را برای ساعات معنوی این ماه تولید و پخش می‌کنند.

امسال نیز با آغاز ماه مبارک رمضان، شبکه‌های مختلف تلویزیونی ویژه‌برنامه‌هایی را برای ساعات معنوی این ماه تولید و پخش می‌کنند. در این گزارش نگاهی کوتاه به ویژه‌برنامه‌های سحر و افطار شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی داریم.

شبکه اول سیما، سحرها با «ماه خدا»

شبکه اول سیما بیشترین پوشش جغرافیای را در کشور دارد و برنامه‌های این شبکه اغلب جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما به شمار می‌روند. این شبکه طبق سال‌های گذشته برنامه هنگام افطارش را با نام «ماه خدا» در دقایق پیش از سحر تهیه می‌کند. 60 درصد این برنامه زنده و 40‌درصد مابقی ضبطی است و از پیش ‌تولید می‌شود. مجری اصلی ماه خدا، حسن سلطانی است. سلطانی در روزهای برگزاری مناظره‌های زنده تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از مجری‌هایی بود که قبل از برگزاری مناظره و در زمان ورود نامزدها به ساختمان سیما، اجرای برنامه می‌کرد و سبک اجرایش شباهت زیادی به اجراهای قبلی وی در برنامه‌های هنگام سحر داشت! در برنامه «ماه خدا» مرتضی امیری‌اسفندقه، شاعر نامی کشورمان به عنوان مجری دوم حضور دارد. طبق برنامه اعلام شده بعد از برنامه «ماه خدا» شبکه اول سیما اقدام به پخش تلاوت یک جزء از قرآن مجید خواهد کرد. شبکه اول سیما برای زمان افطار نیز برنامه معارفی «شهر یکتایی» را روی آنتن خواهد فرستاد. این شبکه سال گذشته برای ماه رمضان ویژه‌برنامه‌ای به نام «شهر باران» داشت.
 

شبکه2 سیما سحر با نوسفران

شبکه2 سیما برنامه سحرش را به کودکان نوجوانان اختصاص داده و مجری این برنامه مثل سال گذشته سیدجواد هاشمی خواهد بود. این برنامه حال و هوایی مناسب با روحیات نوجوانان روزه‌دار خواهد داشت و در آن گیتی خامنه، مجری سال‌های دور برنامه کودک تلویزیون، قصه‌گویی می‌کند و امیرحسین مدرس مناجات می‌خواند. شبکه2 سیما برای ساعات افطار ویژه‌برنامه ندارد و قبل از افطار متناسب با ساعت پخش تصاویر زنده‌ای از نمایشگاه قرآن کریم پخش خواهد کرد. جنگ شبانه «ماه تمام» نیز ساعت 23:30 از این شبکه پخش می‌شود.
   

شبکه3، ماه عسل

سحرگاهان حرم، برنامه ویژه سحر شبکه3 سیماست که به صورت زنده از حرم حضرت معصومه(س) پخش می‌شود. ماه عسل نه تنها برند ماه رمضانی شبکه سوم سیماست، بلکه می‌توان آن را برند اصلی ماه رمضان تمامی برنامه‌های مناسبتی صداوسیما در ماه رمضان دانست؛ برنامه‌ای که با تهیه‌کنندگی و اجرای احسان علیخانی هر ساله بیننده‌های میلیونی را پیش از افطار پای تلویزیون می‌کشاند. چند روزی است تیزرهای سری جدید ماه عسل که شامل تصاویر آماده‌سازی استودیو این برنامه است به صورت مرتب از تلویزیون پخش می‌شود.
 

شبکه4، راز

شبکه4 سیما برنامه ویژه سحر و افطار ندارد در عوض تلاش کرده از قافله شبکه‌های سیما در ماه رمضان عقب نماند. پخش سری جدید برنامه راز با اجرای نادر طالب‌زاده یکی از برنامه‌های تهیه شده در شبکه4 است. این شبکه همچنین مجموعه مستندی را با عنوان «محمد(ص) از نگاه غرب» بعد از اذان مغرب پخش خواهد کرد. شبکه4 همچنین ارتباط‌های زنده تصویری با نمایشگاه قرآن خواهد داشت.
 

شبکه5 سیما، خلوتگه عارفان

شبکه5 سیما نیز از جمله شبکه‌هایی است که ویژه برنامه سحرگاهی پخش خواهد کرد. «خلوتگه عارفان» با اجرای مجید یراقبافان در طول ماه مبارک رمضان به مدت 40‌دقیقه سحرها میهمان خانه اهالی پایتخت خواهد بود. سیدکاظم احمدزاده هم با برنامه «شهر عزیز» شب‌های ماه رمضان از مشهد مقدس اجرای زنده خواهد داشت. این برنامه سال گذشته نیز اجرا شد و انتهای هر قسمت آن برپایی سفره اطعام روزه‌داران در حرم رضوی بود.
برنامه‌های شبکه قرآن سیما برای ماه رمضان پیش از این از طریق «جوان» اعلام شده است. شبکه‌های دیجیتالی «کودک و نوجوان» و «افق» نیز برای روزهای ماه مبارک رمضان ویژه‌برنامه‌های هنگام سحر و افطار دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.