سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۰

جایگاه اندیشه و آرمان های امام (ره) و انقلاب در سینما/۲

مسافرآستانه: بسیاری از حوزه های ارزشی مورد غفلت مدیران فرهنگی واقع شده است/ پرداختن به شخصیت بی نظیری همچون امام خمینی(ره) هرگز تکراری نخواهد شد

حسین مسافرآستانه در غرفه خبرگزاری سینمای ایران در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: حسین مسافرآستانه در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد گفت: سیاست گذاران و مدیران فرهنگی برای پرداختن به موضوعات ارزشی و انقلابی احساس نیاز نمی کنند و همین امر باعث شده تا هنرمندان دغدغه مند مأیوس شده و دیگر مبادرت به تولید آثار فرهنگی و هنری در رابطه با موضوعات مهم انقلابی نکنند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه نه تنها حوزه انقلاب اسلامی که بسیاری از حوزه های ارزشی دیگر نظیر دفاع مقدس نیز سال ها است که مورد غفلت مدیران و مسئولان و سیاست گذاران فرهنگی و هنری واقع شده و کمتر مورد مطالبه آن ها واقع می شود. این در حالی است که باید با یک تدبیر جدی امکان تولید و ارائه همه جانبه این گونه آثار فراهم شود و هنرمندان دغدغه مندی که سال ها روی این موضوعات کار کرده اند بتوانند با تولید آثار جدیدشان در راستای نهادینه سازی اهداف و آرمان های انقلابی گامی اساسی بردارند.

مسافرآستانه خاطرنشان کرد: لازم و ضروری است که نسل های آینده کشور شناخت جامع و کاملی از انقلاب اسلامی و ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره) داشته باشند و از آنجا که آثار هنری تأثیر بسیار بسزایی روی افراد جامعه می گذارد باید در زمینه تولید این گونه آثار به صورت هدفمند عمل نماییم و با برنامه ریزی های درازمدت و کلان در پی آن باشیم تا نسل های بعد را که در معرض تهاجم فرهنگی دشمنان قرار دارند نسبت به انقلاب اسلامی آگاه سازیم.

این مدیر فرهنگی سپس با تأکید بر اینکه  پرداختن به شخصیت بی نظیری همچون امام خمینی(ره) هرگز تکراری نخواهد شد اظهار داشت: شخصیت حضرت امام (ره) آنقدر بزرگ و بی نظیر بود که شاید هر هزار سال یک نفر مانند وی ظهور پیدا نکند. پس پرداختن به این شخصیت بی نظیر از ابعاد مختلف هرگز تکراری نخواهد شد البته بنده معتقدم که اصولاً هیچ اثر هنری تکراری نخواهد شد چرا که هر مولفی زاویه دید خود را دارد و در رابطه با یک موضوع خاص می تواند به اشکال مختلف وارد شود و وجوهاتی را به تصویر بکشد که دیگری از آن غافل بوده است.

دبیر سابق جشنواره فیلم «یاس» تأکید کرد: حوزه هایی نظیر سینما، تلویزیون و تئاتر باید هرچه سریعتر نسبت به تولیدات آثار متنوع و ارزشمند در این حوزه ورود پیدا کنند و شخصیت بزرگ حضرت امام (ره) را از ابعاد فقهی، سیاسی، عرفانی و... در آثار فرهنگی و هنری خود مورد ارزیابی قرار دهند و آن را دستمایه تولید آثار متنوع خود کنند.

دبیر جشنواره تئاتر فتح خرمشهر تصریح کرد: هر ملتی در رابطه با شخصیت های تأثیرگذاری که نقش اساسی و کلیدی در رابطه با مسائل سیاسی و اجتماعی شان داشته باشند می پردازند و هرگز اجازه نمی دهند که یاد و خاطره و نام و اهداف و آرمان های آن ها به فراموشی سپرده شود. ملت ها همیشه سعی می کنند که با پرداختن به وجوهات مختلف این شخصیت ها از آن ها به عنوان یک سند افتخار برای مملکت خویش بهره برداری کنند اما متأسفانه ما در این زمینه با غفلت های نابخشودنی روبرو هستیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه تنها در سال های اولیه رحلت حضرت امام (ره) ما شاهد انجام کارهای محدودی در رابطه با این شخصیت بزرگوار بودیم یادآور شد: هنرمندان فعال ما در عرصه شعر و ادبیات جزو اولین افرادی بودند که فوران احساسات خود را بروز دادند و در هنر نمایش و تئاتر هم ما شاهد کارهایی در این زمینه بودیم. به عنوان نمونه نمایش «بانگ جرس» به کارگردانی تاجبخش فنائیان جزو اولین آثاری بود که در رابطه با شخصیت بزرگ حضرت امام (ره) اجراهای داخلی و خارجی داشت و یا سعید کشن فلاح و بنده نیز کارهایی را در این زمینه انجام دادیم.

مسافرآستانه ادامه داد: در جشن یکصدمین سالگرد تولد حضرت امام (ره) نیز شاهد حرکت هایی ارزشمند در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری راجع به زندگی ایشان و انقلاب شکوهمند اسلامی بودیم که جای بسی امیدواری بود اما متأسفانه به دلیل عدم وجود برنامه ریزی و بی تدبیری مدیران فرهنگی کشور نتوانست ماندگار باشد و بلافاصله به دست فراموشی سپرده شد.

مشاور رئیس سابق سازمان سینمایی در خاتمه این گفتگو افزود: هنرمندان به خمینی کبیر (ره) عشق دارند و اگر شرایط برایشان مهیا باشد همواره در سینما، تلویزیون، تئاتر و... در رابطه با زندگی این شخصیت بزرگوار دست به تولید آثار هنری می زنند اما متأسفانه مدیران فرهنگی مانند گذشته چندان دغدغه ای از خود نشان نمی دهند؛ این در حالی است که پرداختن به این سوژه ها و موضوعات بایستی به عنوان رسالت اصلی مدیران و هنرمندان شناخته شود و در اصل این موضوعات باید به عنوان سیاست فرهنگی کشور شناخته شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.