شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲

رابطه هنرمندان با سیاست

همه اظهارنظرهای سیاسی مهران مدیری به بهانه متلک جدیدش به دولت/ از سلطان هلو هسته جدا تا پاسخ دندان‌شکن به قلمفروشان!

مهران مدیری در برنامه دورهمی

سینماپرس: مهران مدیری نشان داده که در پرداختن به مشکلات حقیقی مردم با هیچکسی تعارف ندارد و در این زمینه خود را محدود به هیچ گروه و جناح خاصی نکرده است؛ حتی اگر برخی از رسانه‌های خاص از این اتفاق ناراحت شوند.

مهران مدیری باز هم در برنامه شب گذشته خود گریزی به سیاست زد تا یکی از پرحاشیه‌ترین هنرمندان کشورمان باشد که در این چند وقت گذشته در زمینه مسائل روز جامعه اظهارنظر کرده است. او در قسمتی از برنامه شب گذشته خطاب به دولتمردان گفت: «طی ۳-۴ سال گذشته وعده‌هایی داده شد اما عمل نشد؛ تو را به ‌خدا در دوره جدید به وعده‌ها عمل کنید.»

این صحبت‌ها همانند همه اظهارات قبلی او با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها روبرو شد. صحبت‌هایی که بر خلاف بسیاری از اظهارنظرهای غیرفرهنگی گروه زیادی از هنرمندان؛ ریشه در دردهای واقعی جامعه و مشکلات حقیقی مردم دارد.
 
هنرمندی که همیشه دغدغه داشت
صحبت‌های مدیری در حالی این روزها از جانب برخی از رسانه‌های خاص و وابسته به دولت مورد نقد قرار می‌گیرد که بسیاری از این رسانه‌ها مدعی آن هستند که مدیری پیش از این از دولت‌ها و یا مسائل سیاسی روز انتقاد نمی‌کرده است؛ غافل از اینکه او سال‌هاست که به نقد این‌گونه مسائل می‌پردازد.
چه آن زمان که در واکنش به ماجرای تحصن در مجلس ششم و روزه سیاسی دروغین برخی از نمایندگان در آن ماجرا؛ در یکی از قسمت‌های سریال نقطه‌چین به شوخی با این اتفاق پرداخت و اتفاقا آن زمان نیز بازتاب گسترده‌ای داشت و چه زمانی که در سریال شب‌های برره به نقد صریح اقتصاد تک محصولی پرداخت و آن را عاملی منفی برای اقتصاد کشور دانست.
اساسا مدیری در همه این سال‌ها هیچگاه از سیاست دور نبوده و نیست و در تمامی آثاری که ساخته به نوعی به نقد قدرت و ویژگی‌های منفی موجود در آن پرداخته است.
 
شجاعتی که خیلی‌ها ندارند!
اما در میان همه اظهارنظرهای سیاسی او در ماه‌های اخیر، انتقاد او در ارتباط با موضوع شجاعت بیشتر از همه بازتاب پیدا کرد. مدیری که از یک سال پیش اجرای برنامه دورهمی را به عهده گرفته است؛ در یکی از قسمت‌های این برنامه که در ارتباط با موضوع شجاعت بود، با اشاره به شهیدان و اینکه ما حتی نمی‌توانیم تصورش را کنیم که یه عده  با چه جرأتی به عملیات‌های بی بازگشت می‌رفتند گفت: اگر ما بودیم چه می‌کردیم؛ ‌ امروز که شرایط کاملاً عادیه جواب آن دل و جرات‌های خارق العاده را با سازشکاری و منفعت طلبی می‌دهیم. اگر دل و جرأت بعضی از کارها را ندارین؛ چرا پست‌هایی را می‌گیرید که انجام وظایفش دل و جرأت می‌خواهد! تو که نمی‌توانی بتمرگ خانه‌ات!»
این جملات مدیری با واکنش‌های مختلفی از سوی رسانه‌های حامی دولت مواجه شد. واکنش‌هایی که یا او را عنصری خودفروخته معرفی کرده بود و یا اینکه از صداوسیما خواسته بود که با مدیری بابت این سخنان برخورد کند.
هرچند که مدیری در ادامه به این موضوع اذعان کرد که در برنامه «دورهمی» راجع به هر موضوعی که صحبت می‌شود، هیچ شخص خاص یا جناح سیاسی یا جریان مشخصی در نظر نیست. اما رسانه‌های منتقد بی‌خیال حمله‌های پیاپی خود به مدیری و برنامه‌اش نشدند.
سلطان هلو هسته جدا و دفاعیه گمرک!
اظهارات جنجالی مدیری در برنامه دورهمی باز هم حاشیه‌ساز شد. او در قسمتی از برنامه‌اش که در ارتباط با واسطه‌گری بود با نقد صریح پدیده قاچاق کالا و اولویت روابط بر ضوابط در سیستم اداری کشور که در همه سال‌های پس از انقلاب دشمن اصلی اقتصاد و اعتماد مردم به سیستم اداری کشور بوده است؛ گفت: «در باز می‌شود سلطان هلو هسته‌جدا می‌آید با ۱۰ تا بادیگارد. بعد یکی هم توی صف ایستاده می‌گوید آقا من یک کارتن زیپ برای مصرف شخصی‌ام وارد کرده‌ام خبر مرگم و شش ماه است ترخیص نمی‌شود. بهش می‌گویند برو آقا اینجا واینستا!»
بلافاصله پس از پخش این برنامه که روابط عمومی کمرگ کشور با انتشار جوابیه‌ای پاسخ سخنان مدیری را داد. پاسخی که بر زحمات نیروهای گمرک و سیستم جدید این سازمان برای قطع ارتباط فیزیکی بین صاحبان کالا و کارکنان گمرک با هدف از بین بردن احتمال سوءاستفاده مالی، جعل اسناد و مدارک گمرکی گفته بود ولی مشکل آنجاست که با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته هنوز هم اخباری در ارتباط با وجود واسطه‌گری و قاچاق منتشر می‌شود که نشان می‌دهد این مشکل رفع نشده است.
اگر انرژی‌ها مثل زمان انتخابات بود...
مهران مدیری در ادامه نقدهای اجتماعی و سیاسی خود به موضوع آلودگی هوای اهواز پرداخت و با کنایه به وعده‌های انتخاباتی برخی از سیاستمداران گفت: «اگر انرژی‌ها مثل چهارسال قبل و زمان انتخابات بود الان بوی نفت بیشتری توی سفره‌ها می‌پیچید و مردم جنوب حداقل دو سه روز در سال از آسمان آبی سهمی داشتند. دلیل اینهمه تنبلی رو هنوز دانشمندان نتونستن پیدا کنن ممکنه ارثی باشه و ژنتیکی یا خودخواسته!»
این اظهارنظر نیز همانند همه موارد قبلی از حمله حامیان رسانه‌ای دولت در امان نماند و مطالب بسیاری در ارتباط با آن منتشر شد.
 
پاسخی برای قلمفروشان منتقد
مدیری در فاصله‌ای کوتاه از آن اتفاق یک بار دیگر به معضلات اقتصادی اشاره کرد و در پایان برنامه‌اش با بیان اینکه الحمدلله رونق اقتصادی بیداد می‌کند و به سقف چسبیده، گفت: «آدم دیدم از بس رونق اقتصادی خوبه، فرش منزلش را هم فروخته است. خلاصه تا رونق اقتصادی خوب است، بفروشید. همه در حال خرید و فروش هستند!»
همین اتفاق کافی بود تا قطاری از انتقادات از سوی برخی از حامیان رسانه‌ای دولت به سوی این هنرمند مردمی و محبوب روانه شود. موضوعی که بالاخره واکنش مدیری را در پی داشت. او در یکی از قسمت‌های دورهمی که با موضوع «طرفداری» به روی آنتن رفته بود؛ در ارتباط با منتقدانش گفت: «یادش به‌خیر آن موقع که طرفداری‌ها دلی بود. الان کسی باور نمی‌کند حرفی بزنید ولی در تیم کسی نباشید. به اشتباه یا کمبودی اشاره کنید ولی از جایی خط نگرفته باشید و سریع می‌گویند معلوم نیست چقدر گرفته که این‌ها را می‌گوید!»
او همچنین با کنایه نسبت به رسانه‌های منتقد صحبت‌های خود گفت: «بس‌که همه قلم‌هایشان را فروخته‌اند باورشان نمی‌شود کسی از روی مصلحت، دلسوزی و بدون خودفروشی حرف بزند.»
هر چند که اساسا اظهارنظر هنرمندان در ارتباط با مسائل غیرفرهنگی موضوعی است که قابلیت بررسی و آسیب‌شناسی دارد ولی ایکاش سایر هنرمندان نیز همچون مهران مدیری به جای پیروی از تفکرات حزبی و جناحی، به دنبال مطالبه مشکلات و خواسته‌های حقیقی جامعه بودند؛ مشکلاتی که روز به روز بر آن‌ها افزوده می‌شود و باید برای حل شدن آن‌ها از مسئولین مطالبه کرد.
* فردا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.