یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید پویایی سینمای ما را بروز دهد/ لزوم همکاری آموزش و پرورش و سازمان سینمایی

طیبه سیاوشی

سینماپرس: همکاری آموزش و پرورش و سازمان سینمایی می‌تواند دستاورد فوق‌العاده‌ای از نظر فرهنگی و هنری برای جامعه داشته باشد. هنرمندان ما شاید نیاز به حمایت مادی هم نداشته باشند، اما نیاز به یک حمایت معنوی دارند.

طیبه سیاوشی عنایتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره سی امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره کودک و نوجوان از گذشته بازتاب گسترده‌ای در کشور داشت و امیدوارم که امسال باز هم شاهد اعتلا و شکوفایی بیشتر سینمای کودک و نوجوان در جشنواره اصفهان باشیم. سینمای ما سینمای بسیار پویایی است و باید جشنواره کودک و نوجوان این پویایی را به صورت کامل بروز دهد. امیدوارم با توجه به تلاش‌هایی که صورت گرفته و با حمایت از فیلمنامه‌ها و استفاده از فضای بوجود آمده، بخش بین‌الملل هم کیفیت بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: می‌توان از طریق سینما فرهنگ ایرانی اسلامی را برای کودکان شرح داد، بایستی این واقعیت را پذیرفت که بچه‌ها مباحث آموزشی و تربیتی را از طریق سینما بهتر یاد می‌گیرند، کودکان و نوجوانان در این دوره راحت‌تر از کتاب و مباحث دیگر با تصویر و سینما ارتباط برقرار می‌کنند. باید فیلم‌های جذاب و مخاطب‌پسند در حوزه کودک و نوجوان ساخته و ارتباط موثری میان فیلمسازان و بچه‌ها برقرار شود تا فیلم‌هایی که ساخته می‌شود بیشتر به دنیای کودکان امروز نزدیک باشد.  

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اشاره به تهاجم فرهنگی از طریق فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای اظهار کرد: فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای سلایق بچه‌های ما را به سرقت می‌برند و تنها راه مقابله درست و تاثیرگذار در راه مبارزه با این موضوع بهادادن به سینمای کودک و نوجوان است. عرصه فیلم و سینما برای مخاطبان ارزان‌تر و قابل دسترس‌تر است و ارتباط با سینما برای مخاطبان سهل‌تر و کم هزینه‌تر از سایر اقلام هنری است.

سیاووشی ادامه داد: باید از سنین پایه فرهنگسازی در بین کودکان انجام پذیرد، نه اینکه در سن 18 سالگی به این موضوع پی ببریم که فرزندان ما آشنایی با فرهنگ بومی و ملی و مذهبی ما ندارند. در این سن نمی‌توان فرهنگ و ایده‌های ذهنی فردی را تغییر داد. با عرضه بهتر سینما و به شرط ممیزی نکردن سلایق بچه‌ها می‌توان با ارتباط درست و منطقی در فرهنگسازی جامعه تاثیرگذار بود.
 
وی افزود: می‌بایست مسائل را در سینمای خودمان و به صورت درست به تصویر بکشیم و اجازه ندهیم کودکان ما به صورت نادرست و ناصحیح و از طریق فضای مجازی و یا ماهواره‌ها با آن آشنا شوند. برای این کار آموزش و پرورش باید به عنوان پایه ثابت مسائل فرهنگی حضور داشته باشد، همان‌گونه که در گذشته برنامه‌ها و فیلم‌هایی داشتیم که در آموزش و پرورش ساخته شده بود و به قدری از کیفیت بالایی برخوردار بود که اکنون هم بعد از گذشت سال‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. چون مسائل روانشناسی کودک و تربیتی و آموزشی در این فیلم‌ها لحاظ شده و به همین دلیل بعد از گذشت سال‌ها هنوز تاثیرگذاری دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: باید نگاه صرفا تحصیلی از آموزش و پرورش و مدارس برداشته شود و مسایل فرهنگی و هنری هم در مدارس ما جای خود را پیدا کنند. همکاری آموزش و پرورش و سازمان سینمایی می‌تواند دستاورد فوق‌العاده‌ای از نظر فرهنگی و هنری برای جامعه داشته باشد. هنرمندان ما شاید نیاز به حمایت مادی هم نداشته باشند، اما نیاز به یک حمایت معنوی دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.