یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۱

جایگاه اندیشه و آرمان های امام راحل در سینما؛

از مانع تراشی برخی تا بی دغدغگی مدیران فرهنگی/ عظمت امام راحل و انقلاب، حلقه مفقوده ی سینمای ایران

شرف الدین-مسافرآستانه-سلطانیان-سلطانی آزاد

سینماپرس: همزمان با سالروز درگذشت ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد تعدادی از کارشناسان و صاحب نظران فرهنگی و هنری در سینمای کشور با انتقاد از حضور مدیران منفعل در حوزه فرهنگ و هنر، تأکید کردند سینما نقش بی بدیلی نسبت به آرمان های خمینی کبیر (ره) و انقلاب اسلامی دارد و این وظیفه مدیران فرهنگی و هنری است که این مسیر را هموار سازند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس امروزه بعد از گذشت سال ها از وقوع انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم که سینمای کشور جایی برای عرضه اندیشه های ناب انقلابی و دغدغه ها و اهداف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیست... عملکرد غلط مدیران کلان فرهنگی کشور طی تمامی این سال ها باعث حرکت انحرافی سینما در جمهوری اسلامی ایران شده و متأسفانه سینمای کشور ما پیشرو تر از سایر هنرها و رسانه ها به دنباله روی از سینمای غرب گرایش یافته است.

وضعیت سینمای کشور ما امروزه با آنچه حضرت امام (ره) در رابطه با هنر فرموده بودند بسیار متفاوت است؛ ایشان سال ها قبل و در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فرموده بودند «هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری و کمونیسم خون ‌آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی و اسلام مرفهین بی ‌درد، و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد»؛ اما وا اسفا که امروز هیچ نشانی از این موارد در سینمای کشور ما یافت نمی شود.

بی توجهی به مفهوم و اندیشه های ناب انقلاب اسلامی، زندگی حضرت امام (ره) و بزرگان اسلام و انقلاب در سینمای کشور در حالی است که غربی ها با تدبیر و برنامه ریزی از سال ها قبل درصدد هستند تا اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب را به سخره گرفته و با تولید آثار متعدد سینمایی به اهداف پلید و شیطانی شان دست پیدا کنند و وا اسفا که مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز راه خود را گم کرده و به نوعی دنباله روی اهداف پلید این شیاطین و مستکبران شده اند و به جای آنکه هنر ملی و اسلامی را در کشور گسترش دهند در پی آن هستند تا آثاری را برای خوشآمد جشنواره های غربی که بیشتر آن ها بارها ثابت کرده اند که با اهداف و آرمان های اسلامی عناد دارند، تولید کنند و تحسین این جشنواره ها را برانگیزند!

متأسفانه چرخه سینمای کشور طی تمامی این سال ها و در موارد متعدد و بی شمار در جهت مقابله با آرمان های انقلابی و اندیشه های امام (ره) و رهبری حرکت کرده همچنان نیز به راه خود ادامه می دهد و این مسأله برای دلسوزان و دغدغه مندان نظام و انقلاب به یک چالش جدی و اساسی بدل شده است. وجود فیلم های مبتذل، کم محتوا و ضعف محتوایی و تکنیکی در غالب فیلم نامه ها، گسترش بی اعتمادی و نا امیدی در میان مردم، به حاشیه رانده شدن بخش قابل توجهی از نیروهای ارزشی سینما و تولید فیلم های معاندانه با نظام و انقلاب اسلامی از جمله مواردی است که به وفور در سینمای کشور شاهد آن هستیم.

در همین رابطه ۴ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محمدرضا شرف الدین، حسین مسافرآستانه، اسماعیل سلطانیان و شاهد سلطانی آزاد با ما به گفتگو نشستند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

شرف الدین: برخی مانع واشکافی وقایع انقلاب اسلامی در سینما می شوند/ از سینمای استراتژیک و ارزشی غافل شده ایم

محمدرضا شرف الدین مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و تهیه کننده سینما در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد گفت:  برخی دستگاه ها و نهادها مانع از واشکافی وقایع انقلاب اسلامی در سینما می شوند و مایل نیستند که این گونه رخدادها و اتفاقات و همچنین پرداختن به زندگی بزرگانی همچون حضرت امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر بازگو شود. ما نیازمند آن هستیم تا با تدبیر و درایت جدی به مسائل و رخدادهای انقلاب اسلامی که یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین انقلاب های جهان است در سینما و تلویزیون بپردازیم و آثار متنوع و متعددی را در رابطه با آن تولید کنیم و نگذاریم که انقلاب اسلامی به فراموشی سپرده شود اما متأسفانه فرهنگ در کشور ما سترون شده و دیگر زایش ندارد و عدم زایش فرهنگی این نوع دیدگاه ناشایست را در سینمای کشور ما به وجود آورده است. ما باید سینمای استراتژیک را سر منشأ کارهای خود قرار دهیم؛ ما برای رسیدن به قله های سینمای استراتژیک نیاز به نقشه راه داریم و قبل از آن می بایست آسیب شناسی های جدی و اصولی در این زمینه انجام دهیم چرا که وقتی کارهای اصولی و راهبردی برای تولید یک اثر استراتژیک انجام نگیرد منجر به آن می شود که آثاری سخیف، بی مفهوم و بی ارتباط با شرایط زمانی و مکانی تولید شود که متاسفانه باعث شده اغلب آثار تولیدی سینمای ایران به هجویات بیشتر شبیه باشد تا سینمای استراتژیک؛ به یاد داشته باشیم که جریانات فرهنگی به شدت نیازمند صیانت  هستند.

مسافرآستانه: بسیاری از حوزه های ارزشی مورد غفلت مدیران فرهنگی واقع شده است/ پرداختن به شخصیت بی نظیری همچون امام خمینی(ره) هرگز تکراری نخواهد شد

حسین مسافرآستانه مدیر پردیس تئاتر تهران و مدیرعامل سابق موسسه رسانه های تصویری نیز در این رابطه اظهار داشت: سیاست گذاران و مدیران فرهنگی برای پرداختن به موضوعات ارزشی و انقلابی احساس نیاز نمی کنند و همین امر باعث شده تا هنرمندان دغدغه مند که امکان ارائه ای برای آثار خود پیدا نمی کنند مأیوس شده و دیگر مبادرت به تولید آثار فرهنگی و هنری در رابطه با موضوعات مهم انقلابی نکنند. متأسفانه نه تنها حوزه انقلاب اسلامی که بسیاری از حوزه های ارزشی دیگر نظیر دفاع مقدس نیز سال ها است که مورد غفلت مدیران و مسئولان و سیاست گذاران فرهنگی و هنری واقع شده و کمتر مورد مطالبه آن ها واقع می شود. این در حالی است که باید با یک تدبیر جدی امکان تولید و ارائه همه جانبه این گونه آثار فراهم شود و هنرمندان دغدغه مندی که سال ها روی این موضوعات کار کرده اند بتوانند با تولید آثار جدیدشان در راستای نهادینه سازی اهداف و آرمان های انقلابی گامی اساسی بردارند.

سلطانیان: متأسفم که سینمای ایران نتوانسته جوابگوی عظمت انقلاب اسلامی، خون شهیدان و رنج های حضرت امام (ره) برای انقلاب باشد

اسماعیل سلطانیان بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون هم با انتقاد شدید نسبت به انفعال مدیران فرهنگی و سینمایی گفت: نبود مدیران متعهد و انقلابی در حوزه فرهنگ و هنر باعث غفلت تولید آثار ارزشمند در رابطه با زندگی حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی شده است و اگر ما می خواهیم سینمای ارزشی و انقلابی را مجدداً احیاء کنیم بایستی حتماً از مدیران دغدغه مند و متعهد و ارزشی در حوزه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما استفاده کنیم تا با مدد آن ها این سینما مجدداً احیاء شود. ما در سینمای کشور نیاز به حضور مدیرانی داریم که درک کاملی از انقلاب اسلامی داشته بانشد و اهل دل بوده و دردکشیده و دردمند باشند تا بتوانند از تولید آثار ارزشمند در رابطه با وقایع انقلاب و زندگی شخصیت های بزرگ انقلابی مانند حضرت امام (ره) حمایت کنند. انقلاب اسلامی سرشار از شخصیت های تأثیرگذار و وقایع تاریخی است که هریک از آن ها می تواند دستمایه ای برای تولید آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی باشد و ما نباید از این نکته غافل شویم.

سلطانی آزاد: هیچ عزمی برای تولید آثار ارزشی و انقلابی وجود ندارد/ مدیران شعارهای زیبایی می دهند اما مانع تولید می شوند

 شاهد سلطانی آزاد فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد گفت: متأسفانه هیچ عزمی برای تولید آثار ارزشی و انقلابی وجود ندارد و به همین علت است که سینمای ایران سال های متمادی است که از زندگی حضرت امام خمینی (ره) و وقایع مهم انقلابی غافل شده و بسیاری از هنرمندان متعهد و ارزشی نیز خانه نشین شده اند. مدیران شعارهای زیبایی می دهند اما رسماً مانع تولید آثار ارزشی می شوند؛ ما همواره شاهد شنیدن ادعاهایی از سوی مدیران برای تولید آثار سینمایی فاخر و بزرگ در رابطه با زندگی حضرت امام (ره) هستیم اما تاکنون این اتفاق رخ نداده و این شعاردهی مدیران تنها باعث آن شده تا هنرمندانی که به بودجه و پول و رانت دسترسی ندارند خانه نشین شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.