سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴

پس از گذشت ۴ سال از شوی سیاسی بازگشایی خانه سینما؛

از انحلال تا عدم امکان ثبت برخی صنوف خانه سینما به دلیل مشکلات قانونی/ خانه از پای بست ویران است؟!

خانه سینما

سینماپرس: پس از گذشت ۴ سال از بازگشایی خانه سینما و شعار دولت تدبیر و امید مبنی بر حمایت از سینما و سینماگران این نهاد صنفی به دلیل مشکلات قانونی بالاجبار باید زیر نظر وزارت کار ثبت گردد و از آنجا که بسیاری از صنوف آن امکان تأمین قرارداد کاری برای اعضایشان را ندارند ناچاراً امکان ثبت نمی یابند. این اتفاق در حالی است که سازمان سینمایی دولت دهم به دلیل همین مشکلات قانونی این نهاد صنفی را تعطیل کرده بود و پیگیر آن بود که صنوف زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت قانونی برسند.

اکنون چهار سال از دولت یازدهم می گذرد و تب و تاب تغییر دولت و هیجانات اولیه آن به پایان رسیده و بدور از جنجالها می توان آنچه بر خانه سینما گذشته است را مورد بازنگری قرار داد. خانه سینما از ابتدای ثبت آن با مشکلات قانونی مواجه بود که این امر با تغییراتی که در اساسنامه آن در سال ۸۷ و در زمان مدیریت سیدرضا میرکریمی بر خانه سینما روی داد به اوج خود رسید.

اتفاقاتی که باعث شد خانه سینما در یک تقابل سیاسی، با عدم تمکین قانونی برای رفع مشکلات ثبتی خود، توسط هیات مدیره وقت به تعطیلی کشانده شود. پس از آن با تشکیل هیات ساماندهی صنوف تلاش های زیادی برای ثبت آبرومندانه صنوف سینمایی ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرد و برخی صنوف اقدامات لازم برای ثبت قانونی را به انجام رساندند و ثبت شدند ولی با تغییر دولت کلیه اقدامات انجام شده مسکوت ماند و در یک شوی سیاسی و بدون توجه به زیرساخت های قانونی، خانه سینما مجددا بدون پشتوانه قانونی لازم راه اندازی شد، موضوعی که شاید ظاهری جذاب داشت ولی در باطن اقدامی بدون پایه و اساس بود که به مرور زمان ضعف های آن آشکار شد. نزول جایگاه اعتباری خانه سینما، عدم امکان تامین مالی، بلاتکلیفی صنوف برای ثبت رسمی تا تعیین وزارت کار برای ثبت صنوف فرهنگی حوزه سینما اتفاقاتی بود که یکی پس از دیگری روی داد و بن مایه خانه سینما را به اضمحلال طولانی مدت کشاند و آینده ای نامشخص و بدون ثبات را متصور ساخت. موضوعی که هنوز هم نمی توان ابعاد تخریبی آن را برای سینماگران ترسیم کرد و باید سالها منتظر ماند تا نتایج این نابخردی خود را نمایان سازد!

امروز که هیاهوها و جنجال های گذشته فروکش کرده می توان سوء مدیریت دولت یازدهم را در راه اندازی صنوف سینمایی به وضوح دید، سوء مدیریتی که در پس سخنان پر رنگ و لعاب رئیس معزول و شاعر سازمان سینمایی پنهان شده بود.

شنیده های خبرنگار سینماپرس حاکی از آن است که در همین مسیر نامیمون ثبت صنوف، کار به مشکلاتی برخورده و تاکنون صنف انجمن مستندسازان یکی از صنوف زیر مجموعه خانه سینما به دلیل نداشتن شرایط کافی برای ثبت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رو به انحلال است، اما مدیران خانه سینما به دلایل متعدد این خبر را رسانه ای نکرده اند. نکته جالب توجه آن است که بسیاری دیگر از صنوف زیرمجموعه خانه سینما از جمله صنف انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران و انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند نیز به دلیل عدم احراز صلاحیت کافی، وضعیت نامشخصی دارند و ممکن است منحل شوند. از همین روست که اعضای این صنوف با مشقت زیاد در پی جمع آوری و یا تهیه قرارداد و سوابق کاری هستند تا بتواند از این بحران به هر نحوی عبور کنند و در این میان پیشکسوتان متحمل بیشترین آسیب خواهند شد.

همچنین شنیده شده است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدتی است به مدیران خانه سینما اعلام کرده که دیگر نمی تواند از این نهاد صنفی حمایت داشته باشد و خانه سینما اگر می خواهد به حیات خود ادامه دهد باید به صورت قانونی در زیر مجموعه وزارت کار ثبت شود و تمامی اعضای آن نیز به عنوان «کارگر» -نه به عنوان یک «هنرمند»- شناخته شوند تا بتوانند از مزایایی همچون داشتن بیمه تأمین اجتماعی، بیمه بیکاری و... برخوردار شوند.

این دقیقاً همان نکته ای است که در دوران ریاست جواد شمقدری در سازمان سینمایی مطرح شد؛ البته در آن دوران قرار بود صنوف زیرمجموعه خانه سینما با احترام بیشتر زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر ثبت شوند اما شلوغ کاری ها و کارشکنی های مدیران وقت خانه سینما مانع از به ثمر رسیدن آن شد.

باید یادآور شد که مرحوم بهزاد ابتهاج مشاور حقوقی وقت سازمان سینمایی در ابتدای سال ۱۳۹۲ با بیان این مطلب که مشکل پیش‌روی بازگشایی خانه سینما مربوط به نوع رفتار هیئت مدیره سابق این نهاد سینمایی است، در گفتگو با یکی از رسانه ها اعلام کرده بود: عدم بازگشایی خانه سینما به دلیل این است که افرادی هستند که حاضر نیستند به قانون تمکین کنند و با وجود حرف قبلی هیئت مدیره سابق خانه سینما مبنی بر اینکه ما حاضریم طبق قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خودمان را آغاز کنیم، اقداماتی انجام داده اند که خلاف حرف خودشان است.

ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از فعالان و پیشکسوتان سینمای ایران که در صنوف مختلف خانه سینما عضو هستند پس از بازگشایی این نهاد صنفی بارها گلایه ها و اعتراضات شدید اللحن خود نسبت به مدیران خانه سینما را برای بی توجهی به مسأله مهم عدم تأمین امنیت شغلی، عدم توجه به وضعیت معیشت سینماگران و... اعلام کرده بودند و خواستار آن شده بودند تا مدیران این نهاد به اصطلاح صنفی به جای فعالیت های سیاسی، باندی و جناحی کمی به فکر زندگی و معیشت و رفاه هنرمندان و سینماگران باشند، اتفاقی که گویی به آرزویی دست نیافتنی برای اعضای خانه سینما بدل گشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.