شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

اندر حکایت پایین کشیدن«ویلایی‌ها» از پرده سینما؛

آقای وزیر از فضای مسموم حال حاضر سینما خبر دارید؟

ویلایی ها

سینماپرس: آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سینماهای کشور از حال خوبی برخوردار نیستند؛ آیا از این موضوع خبردارید. آیا می‌دانید تنها فیلمی را که به بخشی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری پرداخته است از پرده سینماهای کشور پایین می‌کشند؟

۲۰ اردیبهشت ماه اکران خود را آغاز کرد، اما با فقط ۱۴ سالن نمایش در روز و آن هم در سانس‌هایی که بسیاری از مخاطبان در ادارات خود مشغول کار هستند.«ویلایی‌ها»، فیلم سینمایی که در قبل از شروع سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر جدی گرفته نمی‌شد، چرا که ساخته دست کارگردانی بود که برای اولین بار لقب کارگردانی را در اختیار گرفته بود. اما این همه چیز نبود، شروع جشنواره فیلم فجر تمام قواعد بازی را عوض کرد، «ویلایی‌ها» به محض نمایش در سالنهای جشنواره فیلم فجر مانند بمبی صدا کرد. صدایی که به جرأت می‌توان گفت برای این فیلم دو موقعیت زمانی را ساخت، قبل از تماشای فیلم و بعد از تماشای فیلم.

هیچکس باور نمی‌کرد که فرم و محتوای منظم و شسته رفته حاصل دست مؤلف -کارگردانی باشد که اولین فیلم بلند خود را تجربه می‌کند. کارگردانی که برخلاف بسیاری، دفاع مقدس را برای اولین کار خود انتخاب کرده بود، انتخابی که شاید بسیار از شناخته شدگان فیلمسازی امروز به سراغش نمی‌روند، چرا که عقل حکم می‌کند یک کارگردان فیلمی بسازد که میلیاردها فروش داشته باشد.(محتوا و مخاطب مهم نیستند!)

به محض نمایش این فیلم افرادی آمدند و احسنت گفتند، اما اکران فیلم که آغاز شد، پشت فیلم را خالی کردند و پشت میزشان نشستند. انگار نه انگار که در این فضای مسموم فرهنگی و رسانه‌ای جوانی آمده است و داستان زنان در جنگ را روایت می‌کند. زنانی که شاید اگر شانه به شانه مردان خود صبورانه ایستادگی نمی‌کردند سرنوشت جنگ تحمیلی به گونه دیگر رقم می‌خورد. به نظر می‌رسد مدیران فرهنگی خود کار منظمی پیدا کرده‌اند(صبح می‌آیند، کارتابل خود را امضا می‌کنند، کمی چای می‌خوردند، کمی شعار می‌دهند، دست آخر هم وقت اداری تمام شده است، فردا مراجعه فرمایید).

مدیران محترم فرهنگی! مگر نه آن که مقام معظم رهبری فرمودند دغدغه سیاسی ندارند، بلکه دغدغه اصلی ایشان فرهنگی است. عزیزان به نظرتان تنها گوش کردن به صحبت‌های مقام معظم رهبری کافی است، عمل احتیاجی نیست؟ اگر این چنین است تاج سران بعداً باید در محضر خداوند ایستاده و پاسخگو باشید.

تاکیدات مقام معظم رهبری

سالهاست که مقام معظم رهبری بر اهمیت پرداختن به مفاهیم دفاع مقدس تاکید دارند. آخرین بار چند هفته گذشته بود که فرموند به تولید آثاری در زمینه دفاع مقدس بپردازید؛ اما گویا مدیران محترم فرهنگی کشورمان این مفاهیم را به چفیه‌ای که برروی صندلی خود انداخته‌اند تقلیل داده‌اند. منیر قیدی کارگردان فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» می‌توانست فیلمی کمدی بسازد تا با یک دسته حرفهای خوب و بد و جلف میلیاردها تومان در جیب بگذارد، تصور می‌کنید نمی‌توانست؟ تولید محتوای سخیف که مهارت نمی‌خواهد، مهم تولید محتوایی است که حرفی برای گفتن داشته باشد که انصافاً‌ هم تولید آن کار سختی است. مدیران محترم فرهنگی کشور مگر نه آن که رزمندگان و شهدای دفاع مقدس قهرمانان سرزمین ما هست، برای قهرمانان سرزمین خود چه کارهای انجام داده‌اید.(فراموش کرده بود، کار مهمی انجام داده‌اید، می‌خواهید فیلمی که به آنها می‌پردازد را از سینماهای کشور پایین بیاورد!)

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ صرفا جهت اطلاع

حرفهای بسیاری بود که باید به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته می‌شد؛ اما ترجیح دادم به پرسش چند سؤال بسنده کنم. آقای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آیا می‌دانید در سینماهای کشور چه خبر است؟ می‌دانید فیلم‌هایی به شکل ویژه در سینماهای کشور اکران می‌شوند که درست معنی کلمه نهیلیسم هستند؟ می‌دانید این محتوای مسموم چه بر سر سینمای کشورمان آورده است؟

آقای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آیا می‌دانید مفاهیم انقلاب اسلامی روز به روز از رخت از سینمای کشورمان می‌بندد و به قهقرا می‌رود؟ می‌دانید مدیرکل انجمن سینمای دفاع مقدس می‌گوید «داریم قافیه را در عرصه سیمای دفاع مقدس می‌بازیم»؟ مگر نه آن که سینما ابزار بسیار قدرتمندی است که می‌توان با آن در روند تصمیم‌گیری‌های آینده کشور تاثیرگذاشت، تصمیمات آینده کشور عزیزمان چگونه خواهد بود؟

آقای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آیا می‌دانید در طول سالها با نمایش آثار مسموم کام مخاطبان سینما مسموم شده است؟ می‌دانید بسیاری از ناهنجاری‌هایی که امروز نگران آن هستید، از سینما نشأت می‌گیرد؟ حتماً می‌دانید که آثار مسموم چه بر سر دختران و پسران سرزمین‌مان آورده است.

آقای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مگر نه آن که مقام معظم رهبری اعلام کردند که دغدغه‌های فرهنگی دارند؛ آیا حمایت از ساخت فیلمهایی که قهرمانان دفاع مقدسمان را به فرزندانمان می‌شناساند یکی از کارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست؟ مگر نه آن آرامشی که امروز در اختیار داریم از خونهایی نشأت می‌گیرد که بر زمین داغ فکه، شلمچه و هویزه ریخته شده است. آیا با سینمای حال حاضر کشور می‌توانید پاسخگوی این خونها باشیم؟

دست آخر آقای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی شما حتماً می‌دانید که شناساندن مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به چه میزان برای کشورمان ارزشمند است، اصلاً برای همین موضوع بود که جشنواره‌ای به نام جشنواره فیلم فجر به راه انداخته‌ایم. می‌دانید جوانان فیلمساز کشورمان بخاطر حمایتهای مدیران فرهنگی کشورمان کمتر دست به ساخت آثار دفاع مقدس می‌زنند؟ آیا می‌خواهید ژانر دفاع مقدس را بقچه کنید و دورن گنجه بگذارید؟ اگر این گونه نیست، کاری انجام دهید؛«ویلایی‌ها» را دارند از پرده سینماهای کشور پایین می‌کشند.

* تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.