سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

یک فیلم توقیفی دیگر در فضای مجازی منتشر شد

قاچاق؛ بهانه‌ای برای دیده‌شدن فیلم توقیفی‌ها؟!

۵۰ کیلو آلبالو

سینماپرس: سؤال اینجاست که چرا فقط برخی از فیلم‌های خاص هستند که در اینترنت پخش می‌شوند؟ آن هم دقیقاً فیلم‌هایی که توقیف‌شان با سروصدا همراه بوده است!

در ادامه روند توزیع فیلم‌های توقیفی در اینترنت، فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» که به دلیل سخیف بودنش از سوی دولت یازدهم توقیف شده بود به صورت غیرقانونی در فضای مجازی منتشر شد. بالا رفتن تعداد فیلم‌های توقیف شده‌ای که از طریق انتشار در اینترنت در اختیار همگان قرار گرفته و دیده شده‌اند، سیر صعودی معناداری را به خود گرفته و همین موضوع امکان اتفاقی بودن سیر اتفاقات را ضعیف‌تر از قبل می‌کند.

اکنون سؤال اینجاست که چرا فقط برخی از فیلم‌های خاص هستند که در اینترنت پخش می‌شوند؟ آن هم دقیقاً فیلم‌هایی که توقیف‌شان با سروصدا همراه بوده است!
فیلم سینمایی «۵۰ کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی چند روزی است در سایت‌های اینترنتی منتشر شده است. این‌ بار اطلاع خاصی درباره منشأ انتشار این فیلم منتشر نشده و نمی‌شود گفت که آیا وزارت ارشاد و سازمان سینمایی منبع درز فایل این فیلم به بیرون بوده‌اند یا سازمان صداوسیما باعث لو رفتن نسخه اصلی ۵۰ کیلو آلبالو شده است. شاید هم هیچ کدام از این دو سازمان بدسابقه این بار در موضوع قاچاق فیلم مانی حقیقی مقصر اصلی نباشند! حتی برعکس درست در زمانی این اتفاق می‌افتد که بحث جدی برای انتشار این فیلم در شبکه نمایش خانگی مطرح شده است. تقریباً سناریویی که برای «گشت۲» پیش آمد در حال تکرار است، یعنی ابتدا در فضای مجازی فیلم منتشر می‌شود و سایت‌های دانلود فیلم آن را در خروجی‌شان قرار می‌دهند و بعد نسخه نمایش خانگی آن در شبکه مویرگی توزیع می‌شود.
«۵۰ کیلو آلبالو» جزو فیلم‌های پرفروش اکران نوروز ۹۵ بود؛ فیلم کمدی که اکران خوبی داشت و به‌رغم مخالفت‌ها با محتوای مبتذلش، فیلم همچنان بر پرده سینماها بود، حتی بسیج دانشجویی دانشگاه ‌امام‌ صادق(ع) در اعتراض به اکران این فیلم نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد و متن نامه را به همراه پیاله‌ای آلبالوی فاسد برای دفتر حجت‌الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی ارسال کرد. در نامه بسیج دانشجویی تأکید شده بود: جناب آقای ایوبی، به شما پیشنهاد می‌کنیم که همراه خانواده محترمتان از بعضی از فیلم‌های روی پرده این روزهای سینما بازدید فرمایید.
البته آن شخصی که بعد از دیدن فیلم «۵۰‌کیلوآلبالو» دستور توقیف آن را داد، ایوبی نبود بلکه علی جنتی، وزیر وقت ارشاد بود که پس از آنکه فیلم را دید دستور توقیف آن را صادر کرد و گفت: اگر قبلاً این فیلم را دیده بودم، اجازه صدور پروانه نمایش نمی‌دادم، اما به هر حال فیلم مجوز نمایش گرفته بود و ما نمی‌توانستیم آن را از پرده پایین بکشیم به همین دلیل من باید درباره فیلم اظهارنظر می‌کردم تا نشان دهم با آن موافق نیستم و فیلم را تأیید نمی‌کنم. البته در مورد اکران فیلم در شهرستان‌ها و شبکه نمایش خانگی فکر دیگری خواهیم کرد.
اما عمر وزارت علی جنتی امسال نکشید و نتوانست تصمیمی برای توزیع فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» در شبکه نمایش خانگی اتخاذ کند، اما اکنون برخلاف همه انتقادهایی که به محتوای این فیلم وارد شده بود، قرار است در روزهای آینده «۵۰ کیلو آلبالو» با اصلاحاتی وارد شبکه نمایش خانگی شود و از سوی دیگر نسخه اصلی آن هم از سوی منبعی که فعلاً ناشناس است در اینترنت منتشر شده و امکان دانلودش به راحتی فراهم شد است، اما این بار هیچ‌کس به خاطر توزیع فیلم قاچاق «۵۰ کیلو آلبالو» اعتراض نمی‌کند. این مسئله در مقابل اعتراض شدید چند روز پیش سعید سهیلی به انتشار نسخه قاچاق فیلمش که به سوزاندن کارت خانه سینما منجر شد، پارادوکسی را به وجود آورده است. چرا از یک‌سو یک سینماگر برای اجحاف در حقش دست به اعتراض گسترده می‌زند، اما دیگری هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد؟ نامشخص بودن منشأ انتشار فیلم نیز مسئله دیگری است که به مشکوک بودن عرضه نسخه قاچاق «۵۰ کیلو آلبالو» می‌افزاید! و مطرح شدن توزیع فیلم توقیفی در شبکه نمایش خانگی که باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن بحث توزیع نسخه قاچاق فیلم شده است، این فرضیه را قوی‌تر می‌کند که مسئله توزیع فیلم‌های توقیفی در فضای مجازی تاکتیکی است برای دیده شدن فیلم‌هایی که قانون مانع دیده شدن آنها شده است.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.