یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۸

انتظارات اهالی سینما از دولت دوازدهم/۷

سجادی حسینی: امیدوارم شخصی وزیر فرهنگ شود که حداقل آشنایی با ادبیات و سینما داشته باشد/ به جوانان بها داده شود

کاوه سجادی حسینی*

سینماپرس: کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما گفت: ما نیاز به مدیرانی در حوزه فرهنگ و هنر داریم که با مقوله فرهنگ آشنایی کامل داشته باشند و یک مدیر فرهنگی باید نسبت به سینما و ادبیات جهان شناخت و آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند باعث رشد سایر هنرها شود.

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دخالت سینماداران در اکران آثار سینمایی باعث شده تا ما شاهد تولید آثاری شبیه به هم در سینمای کشور باشیم آثاری که حتی بازیگران آن ها هم شبیه به هم هستند و به نوعی کلیشه شده اند. متأسفانه سلیقه سینماداران بر اساس دیدگاه های فرهنگی و هنری نیست و آن ها تنها به فکر سوددهی اقتصادی هستند و اگر تنها ما در فکر سوددهی اقتصادی فیلم های سینمایی باشیم قطعاً دیگر تا چند سال آینده اثری از هنر و فرهنگ در فیلم های مان باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: امروزه بزرگترین و مهمترین مشکل سینمای کشور چرخه ناقص میان تولید و اکران آثار سینمایی است. برخی از فیلم های سینمایی حتی قبل از ساخته شدن شان بهترین زمان اکران نصیب شان می شود اما بسیاری از فیلم ها مدت ها خاک می خورند و به اکران نمی رسند. مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم باید در پی آن باشند تا مشکل عدم اکران آثار متعدد سینمایی را برای همیشه از بین ببرند تا ما بتوانیم شاهد اکران فیلم های سینمایی به صورت عادلانه باشیم.

سجادی حسینی سپس با تأکید بر اینکه مشکل رانت خواری یکی از معضلات اساسی سینمای کشور است اظهار داشت: متأسفانه ما همواره شاهد آن هستیم که برخی افراد از رانت های آنچنانی در سینما بهره مند می شوند و همواره و در هر شرایطی می توانند کار کنند و فعالیت داشته باشند اما از سوی دیگر بسیاری از سینماگران نه رانتی دارند و نه شرایط کار و حضور در سینما برایشان مهیا است. امیدوارم مسئولان فرهنگی جدیدی که به زودی در رأس امور قرار می گیرند این گونه مشکلات تبعیض آمیز را برطرف کنند.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه امیدوارم شخصی وزیر فرهنگ شود که حداقل آشنایی با ادبیات و سینما داشته باشد خاطرنشان کرد: ما نیاز به مدیرانی در حوزه فرهنگ و هنر داریم که با مقوله فرهنگ آشنایی کامل داشته باشند و یک مدیر فرهنگی به خصوص باید نسبت به سینما و ادبیات جهان شناخت و آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند باعث رشد سایر هنرها شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شب، بیرون» افزود: اگر وزیری در رأس امور قرار بگیرد که دغدغه ادبیات داشته باشد ما می توانیم شاهد چاپ کتاب های برجسته در کشور باشیم و ضمن جذب علاقمندان به مطالعه و کتابخوانی موجبات رشد هنرهای زیرمجموعه ادبیات، از جمله هنرهای تجسمی، تئاتر، سینما و... را نیز فراهم آوریم. ما باید آگاه باشیم که توجه به ادبیات جهان می تواند کمک شایانی به کل حوزه فرهنگ و هنر کشورمان بکند و نباید سرسری و ناآگاهانه از کنار ادبیات عبور کنیم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم در دوره جدید به جوانان بیش از پیش بها داده شود و آن ها هم بتوانند در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور فرصتی برای عرض اندام و نشان دادن دغدغه های شان داشته باشند. اگر مدیران فرهنگی برای تمامی هنرمندان فرصتی برابر برای تولید و عرضه کالاهای فرهنگی شان فراهم سازند بخش اعظمی از تبعیض ها و مشکلات و گلایه ها از بین خواهد رفت و ما می توانیم دست در دست هم رشد فرهنگ و هنر کشورمان را شاهد باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.