چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷

صالحی‌امیری از لزوم بازنمایی اندیشه امام در سینما سخن گفت

آقای وزیر! منتظر میوه‌های بازنمایی اندیشه امام در سینما می‌مانیم

نشست خبری سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سینماپرس: اینکه وزیر ارشاد از ضرورت معرفی امام ره به جهانیان با ابزار سینما سخن می‌گوید خبر خوبی است، اما آیا سینمای موسوم به جشنواره‌ای که سازمان سینمایی دولت یازدهم حامی ترویج آن است می‌تواند فقط یک فیلم در این‌باره تولید و به جهانیان عرضه کند؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در گفت‌وگویی از خطر ایجاد شکاف فرهنگی میان نسل جدید با اندیشه‌های امام خمینی(ره) در صورت تبیین نشدن آن سخن گفت و تأکید کرد: در این‌باره نباید از ظرفیت سینما غافل شد، بازنمایی گفتمان امام در قالب فیلم سینمایی از اهداف و رسالت‌های وزارت ارشاد است.

دهه چهارم انقلاب اسلامی در حال تمام شدن است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خطر شکاف فرهنگی میان نسل‌ها به دلیل تبیین نشدن آرا و اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی سخن گفته است. وزیر ارشاد دولت یازدهم در حالی از ضرورت تبیین این اندیشه‌ها در سینما سخن می‌گوید که سیاست سینمایی دولت یازدهم طی چهار سال گذشته تنها به رواج دو گونه سینمای جشنواره‌ای و سینمای به اصطلاح آبگوشتی منجر شده است. هنوز و در حالی که انقلاب اسلامی در پایان دهه چهارم خود به سر می‌برد حتی یک فیلم درباره بنیانگذار انقلاب اسلامی ساخته نشده است، از سوی دیگر طی سال‌های اخیر در سینمای ایران بخش عمده‌ای از تولیدات به سوژه‌ها و موضوعاتی اختصاص داشته که در بهترین حالت نسبتی با فرهنگ ایرانی- اسلامی نداشته است، بنابراین اگر سخن وزیر ارشاد را نه یک شعار بلکه یک سیاست و رویکرد در وزارتخانه متبوع وی قلمداد کنیم باید در جشنواره فجر سی و ششم شاهد برداشت بخشی از میوه‌های آن باشیم، اما سؤال مهمی که در این ارتباط قابل طرح است اینکه چه تمهیداتی در معاونت سینمایی وزارت ارشاد برای این منظور اتخاذ شده است؟ آیا اساساً نهالی کاشت شده تا میوه‌های آن در آینده بارور شود؟   صالحی‌امیری با اشاره به ضرورت تصویر زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از طریق سینما و ساخت فیلم‌های فاخر درباره ایشان عنوان کرده: از آنجا که درباره حضرت امام بیش از تبلیغات به شناخت نیاز است باید معرفت حضرت امام برای جامعه و نسل جوان به زبان‌های جدید همچون فیلم بازنمایی شود، چراکه امکان انتقال فرهنگ حضرت امام به نسل جدید از طریق زبان‌های گذشته کمتر شده است، لذا می‌توان برای انتقال این اندیشه از زبان فیلم، رمان، شعر، نقاشی و سایر زبان‌ها بهره برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر نسل جدید نتواند با اندیشه امام راحل ارتباط برقرار کند دچار شکاف فرهنگی خواهیم شد و این برای فرهنگ دینی و ملی زیان‌آور است، ادامه داد: هنرهای مختلف به ویژه هنر هفتم بهترین زبان‌ برای انتقال فرهنگ و گفتمان امام محسوب می‌شوند، لذا نباید از ظرفیت آنها غافل شد.

   

معرفی امام به جهان با سینمای جشنواره‌ای؟

وزیر ارشاد تأکید کرد: ایران امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند گسترش گفتمان امام در سطح جامعه است و نسل جدید بیش از تمامی اقشار به این گفتمان نیاز دارد.   او گفتمان امام را اینگونه تشریح کرده است: گفتمان امام گفتمان اخلاق، انسانیت، کرامت، معرفت، تعامل، سازگاری و نگاه به منافع ملی است، امام به همه مسائل با نگاه بلند، دوراندیش، همه‌جانبه‌اندیش و کلان می‌نگریست و ایشان نه به مفهوم یک رهبر دینی بلکه به مثابه یک شخصیت تام و تمام در قرن اخیر باید نه‌تنها به ایرانیان بلکه به جهان اسلام و نه صرفاً به جهان اسلام بلکه به دنیا شناسانده شود. اینکه وزیر ارشاد از ضرورت معرفی امام ره به جهانیان با ابزار سینما سخن می‌گوید خبر خوبی است، اما آیا سینمای موسوم به جشنواره‌ای که سازمان سینمایی دولت یازدهم حامی ترویج آن است می‌تواند فقط یک فیلم در این‌باره تولید و به جهانیان عرضه کند؟

صالحی‌امیری بازنمایی اندیشه‌های امام در قالب فیلم را از اهداف و رسالت‌های وزارتخانه فرهنگ دانسته و تأکید کرده: اگر بتوانیم گفتمان امام را تشریح کنیم آنگاه انقلاب اسلامی به جهان صادر شده است. وی افزود: صدور انقلاب، صدور فرهنگ، اندیشه و فهمی است که باید از امام داشته باشیم، البته خوشبختانه همه اندیشه‌های امام ضبط شده است که باید از آن بهره برد. اندیشه فرهنگی امام مبتنی بر ساخت انسان فرهنگی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.