دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱

بلاتکلیفی ثبت برخی صنوف سینمایی/۲

دریانوش: صنوف خانه سینما صنوفی فرهنگی هستند و ثبت آن ها در زیرمجموعه وزارت کار اصلاً صحیح نیست

رضا دریانوش*

سینماپرس: رضا دریانوش کارگردان و تهیه کننده سینما در پی اعلام انحلال برخی از صنوف خانه سینما گفت: صنوف خانه سینما صنوفی فرهنگی هستند و ثبت آن ها در زیرمجموعه وزارت کار اصلاً صحیح نیست و اعتراض بسیاری از اهالی خانه سینما نسبت به همین مسأله است که زین پس به عنوان «کارگر» شناخته می شوند و نه «هنرمند»!

کارگردان مستند بلند «نخل های سوخته» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: انجمن های خانه سینما و خود نهاد خانه سینما نهادی فرهنگی و هنری است و قطعاً اگر مشکلات قانونی دارد باید در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت برسد نه اینکه بخواهند ما را مانند انجمن «سماورسازان» و «پتوبافان» و... زیر مجموعه وزارت کار به ثبت برسانند. پس معنای فرهنگ و هنر در این میان چه می شود؟

وی ادامه داد: خیلی از اعضای انجمن مستندسازان و همینطور سایر صنوف دیگر بر این امر معتقد هستند که خانه سینما بایستی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت برسد تا همچنان نهادی فرهنگی و هنری بماند و اعضای آن بتوانند از موهبات فرهنگی بودن برخوردار شوند و نه اینکه بخواهند برای دریافت وام و بیمه و... زحمات و تلاش های فرهنگیان و هنرمندان را نادیده بگیرند و آن ها را به زور در زیرمجموعه وزارت کار به ثبت برسانند.

دریانوش سپس با تأکید بر اینکه  در دولت دهم قرار بود تمامی صنوف زیرمجموعه وزارت ارشاد به ثبت برسند یادآور شد: متأسفانه در همان زمان بسیاری از مدیران و اعضای شورای مرکزی صنوف سینمایی با مدیران وقت سازمان سینمایی همکاری لازم را به عمل نیاوردند تا خانه سینما به عنوان یک نهاد فرهنگی در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت قانونی برسد و همین مسائل باعث شد تا خانه سینما به دلیل غیرقانونی بودن فعالیت هایش بسته شود و اینک بعد از گذشت ۴ سال از بازگشایی خانه سینما ما به شکلی دیگر در حال تماشای بسته شدن و انحلال این مجموعه هستیم.

کارگردان مستند «جای خالی آقا و خانم ب» خاطرنشان کرد: نگاه های تشکیلاتی ۲ گانه در خانه سینما به تمامی صنوف فرهنگی و هنری آسیب رسانده است؛ عده ای معتقدند که انجمن های خانه سینما مانند سایر صنوف کارگری باید شناخته شوند تا اعضای شان از موهبات دولتی برخوردار شوند اما اکثریت قریب به اتفاق سینماگران اصرار دارند که انجمن های شان به هیچ عنوان در زیرمجموعه وزارت کار به ثبت نرسد و شأن هنری و فرهنگی بودن شان حفظ شود.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: ما فرهنگی هستیم و به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم که صنف ما را در ذیل وزارت کار به ثبت برسانند؛ ما نیاز به توجه ویژه و جدی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم و معتقدیم آن ها باید با توجه به تمامی صنوف سینمایی تحولی شگرف در عرصه فرهنگ و هنر کشور به وجود آورند. متأسفانه این روزها نه تنها صنف انجمن مستندسازان که بسیاری از صنوف دیگر نیز در آستانه انحلال و تعطیلی قرار گرفته اند و تمامی این ها به دلیل بی تدبیری مسئولان و متولیان خانه سینما است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.