شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵

نگاهی به اشاره‌های صریح رهبر انقلاب به مصادیق اختلال در دستگاه‌های مرکزی فرهنگ/ تعطیلند!

امام خامنه ای-مقام معظم رهبری

سینماپرس:‌ اشاره‌های روز چهارشنبه رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان و تاکیدات ایشان درباره فعالیت گروه‌های خودجوش در عرصه فرهنگ اگرچه برای چندمین بار است مطرح می‌شود اما اشاره به برخی مصادیق در دیدار اخیر انتقاد به برخی رویکردهای اعمالی توسط دستگاه‌های فرهنگی را شفاف‌تر کرد.

به گزارش سینماپرس، رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان با اشاره به برخی مصادیق در جهت‌گیری اشتباه مسؤولان فرهنگی گفتند: گاهی اوقات انسان احساس می‌کند دستگاه‌های مرکزی فکر و فرهنگ و سیاست و مانند اینها دچار اختلالند، دچار تعطیلند؛ واقعا آدم گاهی اوقات احساس می‌کند. حالا مثلا فرض بفرمایید این ‌همه ما مساله‌ فرهنگی در کشور داریم، مسائل مهم که شاید من بتوانم ۱۰ مساله‌ اصلی فرهنگی را بشمارم که اینها دچار مشکل است؛ فرض کنید مساله‌ سینما، یک مساله‌ مهم است، [یعنی] مساله‌ فرهنگی مهمی است که سینمای کشور چه جوری اداره می‌شود، از کجا پشتیبانی می‌شود- حالا پشتیبانی خارجی هم پیدا می‌کنند برای فیلم‌ها- اداره‌ هنر کشور و سینما که چیز کوچکی نیست؛ مثلا فرض کنید ۱۰ مساله‌ این‌جوری می‌شود پیدا کرد [اما] ناگهان می‌بینید مثلاً فرض کنید اینکه فلان آهنگ قبل از افطار پخش بشود یا نشود، می‌شود مساله‌ اصلی؛ نامه‌نگاری می‌کنند!

رهبری انقلاب در ادامه تاکید کردند: پیداست که این دستگاه اختلال پیدا کرده که مساله‌ اصلی را از مساله‌ فرعی تشخیص نمی‌دهد و یک مساله‌ اصلا بی‌اعتبار بی‌اهمیت فرعی را به‌عنوان یک مساله‌ اصلی، درشت می‌کنند.
موضوع توجه به اولویت‌های فرهنگی و ارزشی در دستگاه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است، به نحوی که ایشان در دیدارهای مختلف درباره اهمیت دادن و اولویت دادن به نیروهای مومن فرهنگی صحبت کرده‌اند. ایشان در دیدار سال گذشته با هیات دولت با اشاره به حضور نیروهای مومن انقلابی در عرصه‌های مختلف درباره اولویت دادن به «غیر» و پرداختن مسؤولان به موضوعاتی که ایمان این جوان‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد، از تئاتر و سینما نام برده و گفتند: امروز نیروهای مؤمن و جوان انقلابی‌مان، بیشترین کارهای خوب کشور را دارند انجام می‌دهند، همین دانش‌بنیان‌ها، همین کارهای گوناگون، همین فعالیت‌ها، اینها بیشتر به‌وسیله‌ جوان‌های مؤمن و مانند اینها انجام می‌گیرد. حالا فرض کنیم یک تئاتری یا یک فیلمی تولید بشود که تیشه به ریشه‌ ایمان این جوان‌ها بزند؛ این خوب است؟ این چیزی نیست که انسان از آن احساس خطر بکند؟
رهبر انقلاب در آن دیدار اهمیت دادن و ارزش نهادن به کسانی که عمر خود را صرف ترویج فرهنگ انقلابی و اسلامی کرده‌اند را مهم دانسته و گفتند: ۲ مقوله است، مقوله‌ آفند و پدافند؛ ما در زمینه‌ فرهنگ، هم درباره آفند ضعیف عمل می‌کنیم، هم درباره پدافند ضعیف عمل می‌کنیم؛ به نظر من باید در این زمینه‌ها کار کرد. فرهنگ با جوهر دین، با جوهر انقلاب، اساس کارهای ما است که باید واقعا به آن بپردازیم. محصولات فرهنگی، کتاب، سینما، تئاتر، شعر، مطبوعات و نیز شخصیت‌های فرهنگی؛ فرض کنید یک شخصیت فرهنگی هست که همه‌ عمر خودش را در راه انقلاب گذاشته، یک شخصیت فرهنگی هم هست که هر وقت توانسته به انقلاب نیش زده؛ شما رفتارتان با این دو نفر چه‌جور است؟ شما که مسؤول دولتی هستید یا مسؤول فرهنگی هستید یا مسؤول وزارت مثلا ارشاد هستید یا وزارت علوم هستید یا سازمان تبلیغات اسلامی هستید- فقط مخصوص کارهای دولتی نیست، دیگران هم همین‌جور هستند- یا صداوسیما، رفتار شما و برخورد شما با این دو آدم چه‌جور است؟ این خیلی مهم است. آن کسی که عمرش را در خدمت انقلاب و در خدمت دین بوده، آیا این [طور] است که مورد تکریم و ترجیح شما باشد، نسبت به آن کسی که در همه‌ عمرش حالا یک قدم [هم] در راه دین و انقلاب که برنداشته، گاهی اوقات ضربه هم زده، نیش هم زده؟ خب، اینها مهم است، اینها نکاتی است که باید به آنها توجه داشت. ما اگر به این نکات توجه نکنیم و بر اثر جوزدگی برویم سراغ مثلا فرض کنید که فلان کسی که از بن دندان با انقلاب اسلامی و با حکومت اسلامی و با نظام اسلامی مخالف است، خب این خلاف یک حرکت فرهنگی عاقلانه است.
در این بین اما رفتار خلاف فرهنگی- به تعبیر رهبر انقلاب- که در دولت یازدهم به کرات از سوی مسؤولان فرهنگی دیده شد و در جلسات مختلف از گعده‌های وزیر سابق ارشاد با روشنفکران و اپوزیسیون فرهنگی اسلامی و نیز نامه‌نگاری وزیر فعلی در اولویت دادن به پخش یک آهنگ پیش از افطار به جای مسائل با اهمیت‌تر، بروز و ظهور داشت، در رفتارهای برخی سازمان‌های غیردولتی مانند سازمان تبلیغات نیز در برهه‌های مختلف دیده شد. از جمله آن می‌توان به نحوه اکران فیلم‌های سینمایی در سینماهای حوزه هنری اشاره کرد. مثلا فیلمی که با سرمایه‌گذاری یک کشور عربی ساخته شد و مورد اشاره رهبر انقلاب نیز بود. یا رفتار دیگر این نهاد در عدم توجه به فیلم دفاع‌مقدسی ویلایی‌ها که مورد انتقاد بسیاری از رسانه‌ها، سیاسیون و سینماگران بود. اگرچه برخی رفتارهای صداوسیما نیز از قاعده‌ای که به عنوان رفتارهای خلاف فرهنگی یاد شد، مستثنا نیست.  
در این بین بخش دیگری از صحبت‌های رهبر انقلاب درباره مسائل فرهنگی قابل تامل بود و در روزهای گذشته بحث‌های فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورد. رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان درباره رفتارهای موثر در مواجهه با اختلال دستگاه‌های فرهنگی، خطاب به دانشجویان تاکید کردند: آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی‌تواند درست مدیریت کند، آنجا آتش‌به‌اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید. این موضوع مایه بحث‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی شد. در این‌باره اما پرویز امینی، تحلیلگر مسائل اجتماعی نوشته است: هرکس، به دلایلی با نهادهای رسمی حوزه فرهنگ در جمهوری اسلامی از شورایعالی انقلاب فرهنگی تا صداوسیما تا ارشاد و... ارتباط کاری داشته باشد، بخوبی و روشنی می‌فهمد که این نهادها برای تأمین نیازهای فرهنگی انقلاب، اولا یا با درجات مختلف ناکارآمدند یا در صورت کارآمدی نسبی، متناسب با مسائل و اولویت‌های بر زمین مانده و نیز مسائل نوظهور و نوپدید فرهنگی زمانه ما، نیستند و ناکافی‌اند.
امینی در ادامه درباره مصادیق فعالیت‌های خودجوش در عرصه فرهنگ می‌افزاید: بنابراین نیروهای انقلابی باید چشم‌انداز خود را نسبت به مسائل فرهنگی تغییر اساسی بدهند. در این تغییر اساسی، انتظارات بیش از آنکه متوجه نهادهای رسمی باشد، باید متوجه تک‌تک افراد باشد و هرکس بیش از آنکه از صداوسیما و ارشاد و... سوال کند که آنها چه‌کار کرده‌اند، از خود سوال کند چه کرده است؟ بیش از آنکه سوال کند این نهادها چه‌کار باید و چه کار می‌توانند انجام دهند، از خود بپرسد که چکار باید و چه کار می‌تواند بکند؟ بیش از آنکه سوال‌ها معطوف به این باشد که مؤثرترین کارها چیست، معطوف به این باشد که مؤثرترین کارهایی که من می‌توانم بکنم، چیست؟ همین الان فیلمی بر پرده سینماهاست به نام ویلایی‌ها که می‌خواستند به دلیل ضعف فروش، از سینماها جمع کنند و حالا با منت، آن را نگه داشته‌اند. خب؛ دیدن این فیلم و امثال این فیلم، به صورت فردی و جمعی، راحت‌ترین کار فرهنگی و در عین حال از مؤثرترین کارهای فرهنگی است که اتفاقا نیاز به تخصص و تجهیزات و امکانات و... ندارد و تأکید می‌کنم همه می‌توانند آن را انجام بدهند و از این مثال‌ها بسیار  است.

* وطن امروز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.